Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du bytt ut din LED MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick min SR MBP idag och självklart hade jag oturen att få en med "yellow tint issue".

Apple har beställt en ny åt mig, och jag får vara datorlös ett tag. Däremot är jag nyfiken på hur många av er som bytt och fått en fullt fungerande dator tilbaka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-10 08:46

Hmmm hoppas på att få lite mer info angående detta problem... Är nämligen osäker själv om jag har det på min skärm eller inte... Det kanske låter konstigt, men jag har testat på lite olika sätt och kan inte avgöra om det är nåt skumt med min skärm eller om den är som den ska...

När jag startar datorn (vita bakgrunden med apple-loggan) så ser man nånting därnere, liksom en liten skugga, fast rätt subtilt. Det känns som att den varierar lite hur den ser ut beroende på betraktningsvinkel. Sen så är det ganska svårt att avgöra om det blir aningen gult eller inte beroende på detta. Det kanske låter flummigt men det är i den grad att jag har frågat tre personer och två av dem säger att de inte ser någon som helst skillnad jämfört med andra partier på skärmen medan jag och en person till ser något, men inte nödvändigtvis gult.... Jämför jag t.ex. vit text mot svart bakgrund och har en del längst där nere och en textrad mitt på skärmen så ser jag ingen skillnad på texten.... Detta är mest om man som sagt kör på vit bakgrund och kollar på bakgrunden i stort, eller då alltså i själva uppstarten...

Jag märker aldrig detta om jag inte byter till vit bakgrund och tittar efter det. Så jag är lite kluven om jag ska vända mig till Apple eller inte. Hur ser ditt yellow tint problem ut? Är det så att det absolut inte går att missta sig osv? Har inte kollat vilket märke jag har på skärmen, mitt är absolut inte så mycket som 1/3 heller utan kanske 1/20 i nederkant av skärmen...

Kan du posta nån bild kanske? Vad sa apple när du ringde första gången? Hur blir själva förfarandet? ska du skicka tillbaka din och sen skickar de en ny eller hur funkar det? Är lite i valet och kvalet själv nämligen om jag ska kontakta Apple eller inte...

Tråkigt att höra om problemen (har sett flera som skrivit om det i tråden för alla som beställt MacBook Pro), själv har jag som tur är inte det problemet. Jag funderade lite som Abbath på om jag verkligen hade en problemfri skärm eller inte, men jag kom fram till att om jag verkligen haft problemet så skulle det nog märkas tydligare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-10 09:51

Hmjo precis, jag är ganska övertygad om att jag inte har yellow tint - problemet för då borde det som sagt märkas tydligare... Dock vill jag ju gärna kunna släppa att jag har något problem med min skärm, om jag nu inte har det...

Hur resonerade du Adrian när du kollade detta? Var det något som fick dig att tvivla på att skärmen var helt felfri? Jag vill gärna bekräfta med andra macbook pro användare (läs: er) så jag kan lägga detta bakom mig snart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 10:36
Ursprungligen av Abbath:

Hmjo precis, jag är ganska övertygad om att jag inte har yellow tint - problemet för då borde det som sagt märkas tydligare... Dock vill jag ju gärna kunna släppa att jag har något problem med min skärm, om jag nu inte har det...

Jag har liknande funderingar, Abbath. Min LED MBP har aningen mörkare stråk/flammor längs nedre delen av skärmen, som syns EN ANING mot vit bakgrund, tex vid uppstart. Min sambo kunde knappt se vad jag menade och tyckte det var rätt obetydligt. Jag ser det dock. Vet inte om det ev. "felet" är så försumbart att det är värt att lämna in den för eller ej... Jag ska fundera lite.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-10 10:46
Ursprungligen av mirydh:

Jag har liknande funderingar, Abbath. Min LED MBP har aningen mörkare stråk/flammor längs nedre delen av skärmen, som syns EN ANING mot vit bakgrund, tex vid uppstart. Min sambo kunde knappt se vad jag menade och tyckte det var rätt obetydligt. Jag ser det dock. Vet inte om det ev. "felet" är så försumbart att det är värt att lämna in den för eller ej... Jag ska fundera lite.

Ah se där. Som det är för mig lider jag inte alls av det, inget jag använt datorn till under mina 3 veckor hittils har jag märkte det, annat än när jag letat efter det för att jämföra osv och under starten då som sagt... "stråk/flammor" beskriver det rätt bra och det rör sig om ca 2cm för min del... Hur är det för dig på den fronten? Och är det lika för dig Adrian eftersom att du funderat på skärmen med?

Frågan är ju om det är något fel ens? Ska köra det där testet som finns ovan sen, vad visar det i praktiken?

Ursprungligen av Abbath:

Hur resonerade du Adrian när du kollade detta? Var det något som fick dig att tvivla på att skärmen var helt felfri?

Skärmen är ju inte helt perfekt, t.ex. om man rör huvudet upp och ner kan det skifta lite i färgtonen och ljusstyrkan på skärmen, något man inte ser på en stationär platt skärm. Om man tittat från sidan (vilket man förstås inte gör normalt när man jobbar framför datorn) ser man en tydlig skiftning mot varmare färger. Men jag är rätt säker på att dessa detaljer är allmänna begränsningar i skärmar för bärbara datorer, och inte för att jag fått ett måndagsex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-10 14:42

Men du ser inga antydningar till det jag och "mirydh" nämner? T.ex. om du kollar ur olika betraktningsvinklar osv? Jag kan inte besluta mig för om det är en betraktningsgrej eller om det är något med skärmen... eller om det är något jag ens tänker/stör mig på eller inte... hmmm

Man kan ju som inte jämföra med någon heller, för jag känner ingen med en MBP, därför är ni mitt enda hopp!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-10 14:46

Jag har bytt min, men inte för gula fältet problemet. Jag hadde en flimmrande LED belysning istället, men den nya är tipptopp, varken flimmer eller gula band.

Ursprungligen av Abbath:

Men du ser inga antydningar till det jag och "mirydh" nämner? T.ex. om du kollar ur olika betraktningsvinklar osv?

Rakt framifrån: Inga konstigheter förutom en lätt variation i ljusstyrka om man för huvudet upp och ner som en uggla.
Från sidan (och nu snackar vi så långt ifrån sidan att det är omöjligt att arbeta ur den vinkeln): Lätt varm gulbrun ton där det annars är grått (som Finderfönster t.ex.). Detta är helt normalt så vitt jag vet och beror på att dessa skärmar inte är lika vassa som stationära skärmar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-10 19:04

Tror det börjat gå hype i hela den här saken. Allvarligt så "tintar" alla skärmar åt än det ena eller det andra hållet. Gult, magenta och blått är de vanligaste, går dock ganska enkelt att kalibrera bort.

Ursprungligen av Petersen:

Tror det börjat gå hype i hela den här saken. Allvarligt så "tintar" alla skärmar åt än det ena eller det andra hållet. Gult, magenta och blått är de vanligaste, går dock ganska enkelt att kalibrera bort.

Fast nu pratar vi inte om hela skärmytan, utan specffikt nedren delen av skärmen (ungefär 1/3) och i vissa fall mer åt ena hörnet än det andra. Det är inte någon generell tint eller snäva betraktningsvinklar som spökar (även om skärmen dock även "lider" av detta - dock inom spec.).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-11 10:14

Min skärm har fasta partier av mörkare stråk på nedre delen. Vissa "flammor" går upp rätt högt upp i skärmen. Man skulle kunna säga att det ser lite "gul-smutsigt" ut på de ställena. Allt detta syns ganska tydligt mot vit bakgrund och är alltmer irriterande, tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-11 12:23
Ursprungligen av mirydh:

Min skärm har fasta partier av mörkare stråk på nedre delen. Vissa "flammor" går upp rätt högt upp i skärmen. Man skulle kunna säga att det ser lite "gul-smutsigt" ut på de ställena. Allt detta syns ganska tydligt mot vit bakgrund och är alltmer irriterande, tyvärr.

Har du kontaktat Apple angående detta? Jag har funderat på det, men är å andra sidan lite osäker, känns lite sådär att behöva skicka iväg datorn och vara utan den i 2-3 veckor.. .Som det är nu "stör" jag mig inte på det annat än under startupen... Dock är mina "flammor" inte alls lika höga som dina... utan ca 2-2,5 cm i nedre kanten...

Ojämn belysning...

Fick min MBP igår!
Dock var det lite märken på locket som ska kompenseras.
Ang. skärmfrågan så har jag ytterligare en fråga. Längst nere vid skärmkanten så är bilden ljusare. Jag kan förstå detta på de äldre modellerna då lampan satt där. Men nu ska väl hela skärmen vara belyst jämnt?

Detta fältet går ju upp några centimeter och då blir ju 15 tums yta plötsligt inte 15 tum...

Någon annan som har en förklaring. Ska det vara så?

Jag fick min MBP med LED i måndags, och måste säga att jag är en smula missnöjd med skärmen. Den har en lite gulare ton i kanske den nedersta tiondelen av skärmen eller så, som tidigare beskrivits, och så tycker jag att skärmen skiftar lite i ljusstyrka när datorn är i halvsvag belysning (även om jag inte kommer i närheten av ljus-sensorerna). Dessutom har jag märkt att det vid användande av Flurry-skärmsläckaren blir som en våg av distortion (svårt att beskriva, men det är som att det är en vattenyta eller något) som rör sig långsamt uppför skärmen för att sedan åter uppenbara sig längst ner). Det skulle ju kunna vara en mjukvarubugg, men den har uppträtt så sedan jag fick den. Att backspace och enter sitter lite snett är inte heller så kul.

Samtidigt är detta i övrigt lätt den snyggaste och mest underbara laptop jag någonsin pillat på, så jag drar mig lite för att lämna in den på service...

Ursprungligen av Martin Kallisti:

Jag fick min MBP med LED i måndags, och måste säga att jag är en smula missnöjd med skärmen. Den har en lite gulare ton i kanske den nedersta tiondelen av skärmen eller så, som tidigare beskrivits, och så tycker jag att skärmen skiftar lite i ljusstyrka när datorn är i halvsvag belysning (även om jag inte kommer i närheten av ljus-sensorerna). Dessutom har jag märkt att det vid användande av Flurry-skärmsläckaren blir som en våg av distortion (svårt att beskriva, men det är som att det är en vattenyta eller något) som rör sig långsamt uppför skärmen för att sedan åter uppenbara sig längst ner). Det skulle ju kunna vara en mjukvarubugg, men den har uppträtt så sedan jag fick den. Att backspace och enter sitter lite snett är inte heller så kul.

Samtidigt är detta i övrigt lätt den snyggaste och mest underbara laptop jag någonsin pillat på, så jag drar mig lite för att lämna in den på service...

precis så (gul, skiftar i ljusstyrka och distortion) var min. som nu ligger i en tnt-bil på väg mot holland.. distortionen ser mkt ut som ett problem med vertikal synk (hz), och bör lösas med mjukvara...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 09:38

Hur hanterade Apple ditt ärende Puckofisk? Byter de ut hela datorn rakt av eller var du tvungen att iväg med den till något servicecenter osv? Hur lång tid uppskattar de/du att du får vänta innan du får en i utbyte?

Har 20 mil till närmsta service-center så jag vetifan hur petig man ska vara...

Ursprungligen av Abbath:

Hur hanterade Apple ditt ärende Puckofisk? Byter de ut hela datorn rakt av eller var du tvungen att iväg med den till något servicecenter osv? Hur lång tid uppskattar de/du att du får vänta innan du får en i utbyte?

Har 20 mil till närmsta service-center så jag vetifan hur petig man ska vara...

Jag ringde teknisk support, som efter att jag berättat om mitt problem kopplade vidare mig till "after sales" (tror jag det hette) där de la en helt ny beställning, samt fick tnt att komma och hämta upp datorn. Om jag får den på utsatt tid (fredag) så tog det sammanlagt 10 dagar att få hem en ny.

Lite lustigt: jag frågade om jag fick behålla datorn så länge som möjligt innan den nya kom, vilket gick bra tydligen. Dock kunde inte TNT ändra sitt datum (som var "snarast"), försökte få Apple att lägga en nytt uppdrag hos TNT, men nu gick det tydligen inte ens att skicka iväg min ersättningsdator förens de fått in min defekta.... sa dom iaf, för någon dag snare får jag ett bekräftningsmail på att datorn skickats (och då hade jag inte ens ordnat upp en ny tid med TNT).

En ganska bra upplevelse allt som allt.. om det inte vore för att jag är tämligen nervös över den nyas skärmkvalitet kommer att vara (återkommer på fredag, förhoppningsvis, om det).

Hur är det med hela gul-ton-problemet nu? Enligt ett par sporadiska trådar i andra forum är Apple inofficiellt medvetna om problemet, men har valt att bara fasa ut den dåliga uppsättningen skärmar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-19 09:26

Uppdatera gärna denna tråd när du fått datorn och checkat allt osv!

Själv jämförde jag mina "bekymmer" med en väns Macbook i förbifarten igår och det jag upplever på min dator såg mindre synbart ut än det som jag tyckte mig se på hans... Det jag tror är att min dator inte har gula-fält problemet utan att det endast har med betraktningsvinkeln att göra...Ska testa lite stuff sen dock och förhoppningsvis även jämföra dem mer, sida vid sida eller så...

Om det är betraktningsvinkel är enkelt att se, flytta bara huvudet och se om problemet försvinner, alteranativt uppstår på annan del av skärmen..

Ok, har fått ersättningsdatorn nu. En dag tidigt; tack Apple.

Dock... samma yellow tint som på förra..

Så nu tänkte jag be om lite tips runt hur jag ska få Apple att kompensera mig när jag ringer och ber om ytterligare ett utbyte i morgon. Tänker främst på snabbare leverans, prioriterad byggtid etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-20 10:24

Skulle du kunna försöka ta något kort eller liknande på den där man ser hur problemet ser ut? Har inte sett några bra bilder själv där man ser det så det vore verkligen högintressant...

Har tyvärr inga råd i övrigt. Är väl mest att spela på att du måste byta ut den igen och har fått vänta så och så länge sedan du egentligen bör ha haft en felfri dator...

Det är svårt att fota, och har inte tillgång till min kamera just nu (40 mil bort..)

Men denna hittade jag i ett annat forum;
http://www.io.com/~jjj/MBPLED2.jpg

Du kan se en hint av gult i de nedre delarna av skärmen.. fast det är mkt tydligare på min i verkligheten..

Inga problem alls med min skärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 00:14

Hej alla Macusers Har Precis köpt min MBP SR 2,2Ghz. Läste mycket om "yellow tint" problemet. Med min otur så fick jag just ett ex som hade problemet, typiskt... Märkte även att det var ett stort glapp mellan skärmen och ramen, till och med så mycket att jag kunde se lysdioderna som satt där. Min återförsäljare har beställt ny skärm till mig får den utbytt på tisdag. Läste på macroumers att det är nästan uteslutande problem med Samsungs skärmar inte LG.s (Samsung 9C68 LG 9C67) För övrigt så älskar jag MBP riktigt lyxig bärbar. Får jag bara rätt på skärmen så blir det 100% njutning! Valde matt skärm något jag ångrar nu, finns en möjlighet att min återförsäljare kan beställa en glosy istället när dom ända ska byta ut skärmen. Ska ringa dom imon. Har kört med glossy i 2 år innan o fattar inte hur jag kunde bli så manipulerad av återförsäljare o användare att ta matt. Gick ju tyvärr inte att jämföra i butik för det existerar inte en ända butik i Malmö som har en glossy tyvärr.

m@c: hur var den nya?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 17:39
Ursprungligen av Puckofisk:

m@c: hur var den nya?

Fick en LG skärm nu, den är mycket bättre! Men man kan fortf notera lite av problemet. Men det syns knappt så nu e jag till och med nöjd...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-28 18:23

min nya MBP 15" kommer i början av nästa vecka, hur kan man se om det är en samsung eller en LG ?

för jag hade en 17" innan och den var perfekt i bilden, om bilden är gul nu kommer jag bli förbannad

Bevaka tråden