Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra 24" skärm till min MacBook?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 21:28

Jag funderar på att investera i en rejäl "24 skärm istället för en liten HiFi anläggning.
Då jag saknar stationärt lite men vill absolut inte göra mig av med min MacBook (efter lite diskussioner i en annan tråd så bestämde jag mig för att behålla den).

Jag ska köpa ett Apple Keyboard imorgon, en Mini-DVI adapter ska införskaffas sen såfort som möjligt, sen vänta ut till 27e juli då min lön på 4-5k kommer.

Jag har möjlighet att via en bekant köpa via Dustin (inte DustinHome).

Jag fastnade direkt för denna skärm:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110305

Det är visseligen TN panel, men den passar min budget och är snygg. Vill absolut inte ha mindre storlek!

Ska jag slå till på denna senare? Eller finns det något alternativ som är bra i samma prisklass?

Dells nya 2407WFP-HC ser intressant ut tycker jag.

Den har inte kommit på svenska Dells hemsida ännu, men finns på den amerikanska.

På prisjakt.se finns en hel del skärmar, en som jag tycker verkar rätt nice: http://prisjakt.se/produkt.php?e=168452

EDIT: Oj, kom precis på, det kan vara bra att leta reda på en 24" med HDCP-stöd.

EDIT2: Arg! Skärmen som jag tyckte verkade så bra saknar DVI-ingång och kräver HDMI->DVI vilket kan störa till det. Mer om den här: http://www.trustedreviews.com/displays/review/2007/06/06/ViewSonic-VX2435wm-24in-LCD-Monitor/p1

Senast redigerat 2007-07-09 23:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 10:09

Köpte en HP W2207, 22" i lördags som jag använder tillsammans med min MBP.
- Okej design,
- DVI & VGA ingång
- 2st USB2.0 portar, tryck in t-bord + mus så räcker det att ansluta DVI + USB mellan skärmen och datorn så är man "dockad"
- Bra pris, 3100.

Kanske finns en 24" variant?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-10 12:40

Jag kopte DELL 2407 i hostas, ar vansinnigt nojd. 1920x1200 upplosning ar beroendeframkallande... Skaffade en Soundbar samtidigt, helt ok ljud for dator och tv-bruk - dock inte disco. Jag har inte testat kortlasarna pa macen, men kor regelbundet 3g-usb-modem och Elgato EyeTv hybrid usb-pinne inkopplad i skarmens usb-hubb.
Bra med manga ingangar, jag korde tidigare med Mac pa dvi, pc pa vga och kabelbox pa composite video in.

Vad ar skillnaden pa gamla och nya 2407? Ser valdigt lika ut pa sajten.

Enda kruxet ar att skarmen inte ger power pa USB-hubben om det inte finns en USB-host i andra anden av sladden. Korkat, tycker jag. som garna hade laddat ipodden hemma medan laptopen ar ute pa stan och springer...

Ursprungligen av alamode:

Vad ar skillnaden pa gamla och nya 2407?

HC = High Color, dvs bättre färger. Från Dell-sidan länkad ovan: The TrueColor technology offers up to 92% color gamut for deeper and crisper imagery.

För alla som behöver korrekta färger är detta en fördel. För vanligt kontorsanvändande spelar det nog mindre roll.

Här är en recension: Dell UltraSharp 2407WFP-HC LCD Monitor

Kontentan verkar vara att skärmen är riktigt fin, men man ska köra på digital signal (dvs DVI) och inte analogt (vilket knappast är ett problem, alla Macar som säljs idag har DVI ut).

Jag är riktigt sugen på Dellen, undrar bara när den börjar säljas i Sverige. Den skall väl vara billigare än den tidigare modellen?

ja, jag är också galet sugen på den...
är så peppad på att skärmar börjar bli billigare nu, så man kan få riktigt fläskigt med pixlar att jobba med för midre pengar...

har även funderat en del på dells nuvarande 24", som men studentrabatt kostar typ 6300, känns rätt prisvärd, även om det är mkt pengar...?

i amerika är det ingen större skillnad, $669.00/$679.00 för den gamla/nya.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-07-12 10:43

Synd bara att jag tycker att apple är det enda företag som gör skärmar som ser ut som en möbel och inte en plastbit. skulle aldrig i livet ställa en dell skärm på skrivbordet där hemma... hur billig den än va.

My 5-cents

Ursprungligen av kainen:

Synd bara att jag tycker att apple är det enda företag som gör skärmar som ser ut som en möbel och inte en plastbit. skulle aldrig i livet ställa en dell skärm på skrivbordet där hemma... hur billig den än va.

My 5-cents

Håller helt och hållet med, dock så har jag börjat att snegla på andra skärmar eftersom Apple vägrar att släppa en vit skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-16 02:58

Hmm... jag måste säga att Dells 2407 faktiskt är en riktigt fin pjäs. Visst finns det plast i den, men har du sett den på riktigt, på nära håll? Mycket aluminium, på de platser där det märks och behövs... och inte någon no-name taiwanesisk schmäck.

Visst är det mindre alu, mindre homogent och mindre ...ehm... "apple" än Apples skärm, men gå för all del och titta på den om du inte sett den. "Bättre en Dell 2407 på skrivbordet än en Cinemadisplay på wishlist!"

(Tack förresten till Adrian B för svaret om HC. Och, som somliga säkert redan gissat så jobbar jag inte professionellt med färger, så jag behåller min previous-gen 2407

Jag ringde just till Dell och frågade när 2407WFP-HC skulle börja säljas här i Sverige. Det enda svar jag fick från kundservice var att de inte ens vet OM den kommer säljas i Sverige och när detta i så fall skulle ske hade han inget bättre svar på än att jag skulle "hålla utkik på webben". Det enda han kunde tipsa mig om var att de hade 30" som HC...

Det vart man ju inte mycket klokare på...

Ursprungligen av RhinoThue:

Jag ringde just till Dell och frågade när 2407WFP-HC skulle börja säljas här i Sverige. Det enda svar jag fick från kundservice var att de inte ens vet OM den kommer säljas i Sverige och när detta i så fall skulle ske hade han inget bättre svar på än att jag skulle "hålla utkik på webben". Det enda han kunde tipsa mig om var att de hade 30" som HC...

Det vart man ju inte mycket klokare på...

Tråkigt att höra att de hade så dålig koll (och kanske även vilja att kolla upp det). Eftersom HC-modellen av 30-tummaren kommit hit verkar det ju rätt logiskt att 24-tummaren också kommer, speciellt som marknaden för en 24-tummare måste vara mycket större än för en 30-tummare. Alla som är mån om rätt färger har ju inte råd med 30 tum...

Ursprungligen av RhinoThue:

Jag ringde just till Dell och frågade när 2407WFP-HC skulle börja säljas här i Sverige. Det enda svar jag fick från kundservice var att de inte ens vet OM den kommer säljas i Sverige och när detta i så fall skulle ske hade han inget bättre svar på än att jag skulle "hålla utkik på webben".

Nu finns den på Dells svenska hemsida. 7379,00 kr exklusive moms (ingen kampanj för tillfället).

Utifrån vad jag läst så är hela den här HC-grejen överskattad för annat än videoproduktion (se tidigare inlägg) men det lär ju inte skada å andra sidan.

Lirar Dells 24" (http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=59216) bra med MacBooken? Bara att köpa en mini-DVI till DVI och köra?

.. inte i samma prisklass, men jag slår ändå ett slag för Eizo S2411 om man vill lägga några tusen till (och sysslar med bildredigering).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-16 23:41
Ursprungligen av BlastBeat:

Lirar Dells 24" (http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&l=sv&s=dhs&cs=sedhs1&sku=59216) bra med MacBooken? Bara att köpa en mini-DVI till DVI och köra?

Det fungerar alldeles utmärkt då MacBooken orkar driva en extern skärm upp till 1920x1200 som är Dellens primära arbetsupplösning.

Ursprungligen av Petersen:

Det fungerar alldeles utmärkt då MacBooken orkar driva en extern skärm upp till 1920x1200 som är Dellens primära arbetsupplösning.

Jag förutsatte och antog att den skulle orka med det så jag släppte iväg en beställning till Dell igår kväll. Nu är det riktigt spännande!

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-07-16 22:56

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=131709 denna verkar vettig, har dock inte testat den själv, men det har fått fin kritik

Vem köper en Cinema?

Samsung SyncMaster 245B

24"
1920x1200
1000 (3000 dyn):1
5ms

5000 Kr

Cinema HD Display

23"
1920x1200
700:1
14ms

8800 kr (!)

Valet är lätt!

Ursprungligen av Gilbert 2:

Samsung SyncMaster 245B

24"
1920x1200
1000 (3000 dyn):1
5ms

5000 Kr

Cinema HD Display

23"
1920x1200
700:1
14ms

8800 kr (!)

Valet är lätt!

Specarna säger bara en del om skärmen. Apple skärmar har t.ex. mycket bättre färghållning direkt ur kartongen och har fördelar för de som behöver rätt färghållning. Läs mer här, här och här.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-24 13:23
Ursprungligen av Gilbert 2:

Samsung SyncMaster 245B

24"
1920x1200
1000 (3000 dyn):1
5ms

5000 Kr

Cinema HD Display

23"
1920x1200
700:1
14ms

8800 kr (!)

Valet är lätt!

Ja, håller med. Givetvis en Cinema Display 23". Inte en plastig Samsung med en värdelös TN-panel för bara 3300 kr mindre.

Jag har läst på lite nu, framförallt försökt sålla ut vettiga inlägg i en tråd på MacRumors (det finns kunniga personer där, men man får också ha på idiot-filtret). Att ha goda NTSC-färger säger inte så mycket:

The NTSC gamut spec is rather useless when shopping for a computer monitor considering that computers don't operate in the NTSC color gamut. That figure would be great for a monitor to be used as a *video* preview monitor, but even then, the pro is going to opt for a broadcast monitor from Sony.

Ja jag såg det häromdagen. Nu har jag redan haft min "vanliga" 2407 i en månad och är helnöjd med den så det kvittar för min del(l). Köpte den dessutom för mycket överkomliga 5500:-

Tycker fortfarande att det är under all kritik att de på kundtjänst inte vet bättre än att tipsa om att "hålla utkik på webben" när man ringer dem och frågar efter leveransbesked på en vara som de alltså lite drygt en månad senare saluför.

Samsung 245B är en ypperlig skärm för ca 5000Kr inkl moms som också är bättre än Dellens 24.

  • Medlem
  • 2007-09-11 11:09
Ursprungligen av Hunter78:

Samsung 245B är en ypperlig skärm för ca 5000Kr inkl moms som också är bättre än Dellens 24.

Tja, det beror ju på vad man anser är viktigt. Möjligen skulle 245B anses bättre för att den har snabbare responstid MEN utöver det är Samsungs 245B är en budgetskäm med budgetpanel (TN). Kanonbra för kontorsarbete och möjligeh spel då, men både CD23 och Dells 24-tummare har bättre kvalitet på sina paneler som visar kan erbjuda bättre färger och bättre betraktningsvinkel. Sitter du vid en 24-tums skärm kan detta vara rätt viktigt eftersom skärmen är så stor.

Ursprungligen av JvD:

Tja, det beror ju på vad man anser är viktigt. Möjligen skulle 245B anses bättre för att den har snabbare responstid MEN utöver det är Samsungs 245B är en budgetskäm med budgetpanel (TN). Kanonbra för kontorsarbete och möjligeh spel då, men både CD23 och Dells 24-tummare har bättre kvalitet på sina paneler som visar kan erbjuda bättre färger och bättre betraktningsvinkel. Sitter du vid en 24-tums skärm kan detta vara rätt viktigt eftersom skärmen är så stor.

Enligt dell support använder de samsung TN paneler i 24-tummare som de trimmar lite själva samt lagt till en kortläsare.

Bevaka tråden