Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminal? (10 nätverk med 100-kort?)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittar fasiken inte terminalen där man ska kunna skriva en kommandon. Är ingen macanvändare men måste fixa iordning en mac i nätverket. var hittar jag terminalen? letat som bara den...

EDIT:Gav tråden en någolunda bättre titel //Daniel

[ 09 December 2002, 08:54: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Program/Verktygsprogram

Eller något liknande...

Jag föutsätter att du kör X

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: theJoker:
Jag föutsätter att du kör X

hmm vad är x?
hittar inte,,, suck

Operativsystemet, MacOS X 10.x. Kör du OS 9.x finns ingen terminal.

Annars så hittar du Terminalen på /Applications/Utilities eller som du kör svenska så finns den som joker sa i /Program/Verktygsprogram.

Hittar du inte så kan du söka, i Filhanteraren tryck Kommando(runan)-S och Skriv Terminal, då ska du hitta han.

Det som han kallar för X är Mac OS X. Det OS du måste köra för att kunna köra terminalen. Terminalen ligger som sagt under Hårddisk->Program->Verktygsprogram. Och finns bara i OS X, inte i OS 9

okej så kör man os 9 så kan man inte ändra något typ? måste fixa mitt nätverk ju!

Ah, jorå, mac är dock grafiskt
i Applemenyn går du till inställningar(kontrollpanelen?)->TCP/IP

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Ah, jorå, mac är dock grafiskt
i Applemenyn går du till inställningar(kontrollpanelen?)->TCP/IP

Det jag ska ändra hittar jag inte där. ska ändra så att nätverkskortet kör i 10mbit och inte i 100mbit..

I Macen fungerar det per automatik. Kopplar du upp den på ett 100-nät så kör den 100.

Hmm, funderar om det ändå inte var nånstans man kunde ställa det där...eller var det med tredjepartsprogramvara?

Kolla i "Apple Systeminiformation" vad den är ställd på. Jag tror det är på första fliken som man ser om det är halv eller hel duplex bland annat.

1
Bevaka tråden