Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta skärm på Macbook

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyckades spräcka skärmen på min Macbook.
Ser ut som en sprucken glasruta och fler och fler pixlar blir svarta.

Så jag kontaktade affären där jag köpte den och frågade vad det skulle kosta att byta den.
5000kr för skärmen och 2500kr för jobbet. Kändes inte så hett.
Men så hittade jag en ny skärm på ebay, köpte den för $200 dollar och väntar på att den ska levereras.

har inte två olika sidor med tips om hur man byter skärmen. de skiljer sig lite

1. http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook/LCD-Panel

2. http://www.screentekinc.com/lcd-removal-instructions_en,macbook,step8.shtml

1:an verkar bra mycket krångligare än 2:an

Är det nån som har erfarenhet? och är det nån som kan gå nåt skäl till att inte följa guide nr 2?

Vad hände med garantin?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-12 08:07

Låter inte direkt som ett garantiärende...
Däremot borde det bli billigare via hemförsäkringen? Funkar det för spilld jos i tangentbord ( :"> ), borde det funka för sönderslagna skärmar... Fast det förutsätter ju en hemförsäkring...

Tyvärr har jag inget tips på vilken sida du ska gå efter. Jag skulle ju själv ha tagit den som verkade enklast...

Lycka till!

Har förvisso hemförsäkring. Men av det jag såg, så verkade det inte täckas. Jag var sjukt klantig när det hände...
Ja, kör på den lätta, så får vi se hur det slutar.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2007-03-12 21:33

Jag var inte helt smidig när jag under frukosten hällde en halv liter Tropicana Apelsinjos över min G4:a heller... Datorn tokdog, och jag fick pengar liknande marknadsvärdet - efter att en verkstad hade bekräftat det alltså... 1 500:- i självrisk.

Så, nu när du hittat en skärm för samma peng så är det ju vilketsom. Och dessutom bra mycket coolare att säga att man har bytt ut skärmen själv...

Kom ihåg att berätta hur det går!

Metod 2 verkar bättre ja. Kör på den, skulle det bli svårt att få loss invertern får du helt enkelt öppna upp hela datorn enligt den första metoden. Men jag tror inte det ska behövas.

Du har inga bilder att bjuda på? Är också lite nyfiken på vad du gjorde för att spräcka den, det är lätt hänt då laptopen är rätt mjuk. Vi andra kanske kan lära av din tragedi och undvika något liknande.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Metod 2 verkar bättre ja. Kör på den, skulle det bli svårt att få loss invertern får du helt enkelt öppna upp hela datorn enligt den första metoden. Men jag tror inte det ska behövas.

Du har inga bilder att bjuda på? Är också lite nyfiken på vad du gjorde för att spräcka den, det är lätt hänt då laptopen är rätt mjuk. Vi andra kanske kan lära av din tragedi och undvika något liknande.

Ja jag hoppas metod 2 funkar, annars kan det bli lite svettigt för mina fumliga fingrar.

Okaj, jag kan berätta vad som hände. Normalt är jag en väldigt lugn och sansad person.
Men, man kan säga att nåt oväntat gick emot mig när jag satt vid datorn, och i ren frustration, så känner jag att jag måste avreagera mig på något, utan att tänka så kastar jag musen i skrivbordet, som i sin tur studsar upp mot macbooken. Inser vad jag gjort, och ser att det blivit ett litet märke på macbooken, (jag använder en 20tums skärm, så skärmen på macbooken var avstängd) Men jag lyckas torka bort det med en tygbit. Lite uppskakad så inser jag hur korkat det var, men är glad att märket gick bort.

Sen två dagar senare, när jag kopplar ur 20 tummaren så ser min macbookskärm ut som en en sprucken glasruta (inga svarta pixlar). För nån sekund så undrar jag vad det här är för skum skärmsläckare. Men sen inser jag förstås att jag spräckt skärmen.

Med tiden så har det börjat komma fler och fler svarta pixlar. och det lär nog fortsätta.

Har inte fått ebayskärmen ännu, men jag ska givetvis berätta hur installationen går!

Uppföljning

Skärmen försvann i frakten... Försäljaren som jag hade köpt av på ebay, skickade skärmen till Sverige, men jag har inte fått nåt paket eller avi. Och det var mer än en månad sedan jag beställde. Sen åkte jag till USA, och lyckades övertala säljaren att skicka en ny skärm till min adress där. Väldigt snällt gjort, får se om det har dykt upp en till skärm när jag kommer hem.

Jo, monteringen, valde naturligtvis den lätta varianten.
http://www.screentekinc.com/lcd-remo...ok,step8.shtml
Och det funkade bra, bara att följa anvisningarna, det enda svåra delen var steg2 -Hinge Cover. Det kärvade lite, och var svårt att komma åt. Men till slut gick det.

Skärmen som jag fick var inte exakt som den jag hade innan. Den här har en lite matt yta, inte högblank som orginalskärmen. Men det känns nästan bara skönt, inte alls lika känslig för fingeravtryck.

Hela processen att byta skärm tog cirka en timma. Men skulle jag göra det igen så skulle det gå betydligt snabbare.

Totalkostnaden blev 240dollar, 200 för skärmen och 40 i fraktkostnad. Lite skillnad mot de 7500kr som kostnaden skulle blivit om jag hade lämnat in den där jag köpte macbooken.

helt sanslöst att det skulle kosta 2500kr för montering, när jag utan tidigare erfarenhet fixade det på en timma.

http://flickr.com/photos/bjora857/sets/72157600052781694/show/

Ursprungligen av bjora857:

Uppföljning

Och det funkade bra, bara att följa anvisningarna, det enda svåra delen var steg2 -Hinge Cover. Det kärvade lite, och var svårt att komma åt. Men till slut gick det.

Oj, inte så konstigt egentligen. Har gjort det där bytet ett par gånger, och man "ska" ta bort topcase, optical drive, c-channel och clutch blocks innan man ger sig på hinge cover. Alltså ta loss hela skärmen från datorn. Det är enligt servicemanualen alltså.

Men gick det ändå var det ju bra

Det tackar vi för, skönt att veta att möjligheten finns. O gött för dig att det löste sig.

Lite skumt skrivbord på sista bilden bara. Är du säker på att du inte köpte en PC-skärm?

Skämt åsido, tack för besväret att ta bilder och berätta

Riktigt trevligt att du rapporterade hur det gick till slut. Instämmer med kottenkotten att det är skönt att veta att alternativet finns även om jag hoppas att jag aldrig kommer behöva göra något sådan ingrepp.

Bjora - var det nån av dessa du köpte? Jag har fått fuktskada på min skärm - datorn fungerar i övrigt felfritt och jag känner inte för att betala 7500 för att byta skärm heller

http://search.ebay.com/13-3-mac-book-screen_W0QQ_trksidZm37QQfromZR40QQsatitleZ13Q2e3Q22Q20macQ20bookQ20screenQQssPageNameZRC0022

lite konstigt priset varierar från 170 - 300 USD?

ja - nu har jag beställd en LCD-skärm från USA på eBay 200 USD ink. frakt.

såg inte el gringos inlägg förrän det var för sent.
Men om nån behöver en skärm. så skicka ett mail till bjora857@gmail.com
så kan vi komma överrens om ett bra pris.

hej på er! jag lämnade in min mb till kullander + skärm köpt från usa. 1600 ink moms tar kullander för bytet och eftersom det är jobbdator (som betalar) så är det värt tid + ev. dramatik

Ursprungligen av el gringo:

hej på er! jag lämnade in min mb till kullander + skärm köpt från usa. 1600 ink moms tar kullander för bytet och eftersom det är jobbdator (som betalar) så är det värt tid + ev. dramatik

Heh, jag har hört... att på DS i Norrköping kostar det ungefär 962,5:- ink moms, för själva arbetet.

hm...jag bor i malmö. och du jobbar möjligtvis på DS?

  • Oregistrerad
  • 2009-01-15 14:51

Någon som kan tipsa om bra säljare på ebay för att köpa macbook LCDs?

hej! råkade precis som du spräcka min mackbook skärm.. Den andra länken ser bra ut men det står väl inget om hur man sätter dit den nya skärmen? Skulle du kunna berätta hur man gör det eller länka något? :)

Ursprungligen av bjora857:

Lyckades spräcka skärmen på min Macbook.
Ser ut som en sprucken glasruta och fler och fler pixlar blir svarta.

Så jag kontaktade affären där jag köpte den och frågade vad det skulle kosta att byta den.
5000kr för skärmen och 2500kr för jobbet. Kändes inte så hett.
Men så hittade jag en ny skärm på ebay, köpte den för $200 dollar och väntar på att den ska levereras.

har inte två olika sidor med tips om hur man byter skärmen. de skiljer sig lite

1. http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook/LCD-Panel

2. http://www.screentekinc.com/lcd-removal-instructions_en,macbook,step8.shtml

1:an verkar bra mycket krångligare än 2:an

Är det nån som har erfarenhet? och är det nån som kan gå nåt skäl till att inte följa guide nr 2?

Ursprungligen av spruckenmacbook:

Du gör tvärtom?

Är det inte svårare än så? Isåfall tack så mycket

1
Bevaka tråden