Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av OpenDNS

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-09 10:51

Har precis börjat använda den öppna namnservern http://www.opendns.com hemma, genom att ange statisk DNS i routern. Märker en viss ökning i responsiviteten gentemot tidigare (comhem). Några andra som använder opendns? Fördelar, nackdelar, erfarenheter?

Jag kör en egen DNS, men den är inställd att vidarebefordra alla förfrågningar som inte rör mina zoner till OpenDNS. En bra funktion med OpenDNS är att den har rättstavning, t ex dirigeras opendns.cmo automatiskt till opendns.com.

Frågan är varför du ska använda det istället för din ISP DNS-servrar.
Rättstavningen är riktigt schysst med openbsd.

Det var ett tag sedan jag testade dessa när min isp dnser fick krup en dag och då hade jag inga som helst problem. Om det var snabbare eller inte kan jag inte säga.

  • Medlem
  • 2007-07-09 11:33
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är varför du ska använda det istället för din ISP DNS-servrar.
Rättstavningen är riktigt schysst med openbsd.

Det var ett tag sedan jag testade dessa när min isp dnser fick krup en dag och då hade jag inga som helst problem. Om det var snabbare eller inte kan jag inte säga.

Driftsäkerhet är en fråga. Nu var det visserligen ganska länge sedan jag hade något som helst strul med ComHem (tidigare UPC där jag bor) på den fronten. En annan tänkbar anledning är ju diskussionen om statlig spärrlista på vissa sajter, där OpenDNS borde vara en lösning för att komma runt "problemen".

Jag är mest intresserad av prestandan & där verkar OpenDNS efter en helt ovetenskaplig bedömning ge en viss boost.

Haha.. enda anledningen att OpenDNS har kommit till ytan nu (i och med att han är comhem kund) är att TPB ligger i blocklistan

  • Medlem
  • 2007-07-09 12:13
Ursprungligen av acidflash:

Haha.. enda anledningen att OpenDNS har kommit till ytan nu (i och med att han är comhem kund) är att TPB ligger i blocklistan

Hah!

Det är faktiskt en relevant faktor (som jag också skriver ut i tidigare inlägg). Låt mig förtydliga.

Inte för att jag egentligen är "kund" där (med 40GB HD i iBooken & all musik köpt från ITMS, vän av opensource med Neo Office, Gimp & en såklart köpt licens av iWork finns ingen anledning). Däremot är jag vän av yttrandefrihet & inget vidare fan av statliga spärrlistor.

TPB är därtill inte spärrad från ComHem (& mer eller mindre samtliga andra svenska leverantörer). Än. Det stämmer däremot att det var den diskussionen som fick mig att hitta till Open DNS.

Jag är intresserad av en diskussion om prestanda, säkerhetsperspektiv & erfarenheter kring Open DNS. Om folk vill byta för att kunna komma åt TPB är deras samvetsfråga, inte min.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-09 14:31

Jag har använt openDNS ett bra tag nu. En nackdel som jag kan komma på är att texten "simpsons archive episode guide" i firefox-adressfältet inte för mig till http://www.snpp.com/episodeguide.html längre, utan till openDNS söksida. (Det är förresten en sådan adress som aldrig blivit av att bokmärka, därför skriver jag in den texten manuellt vartenda gång).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 18:16
Ursprungligen av Timber:

Jag har använt openDNS ett bra tag nu. En nackdel som jag kan komma på är att texten "simpsons archive episode guide" i firefox-adressfältet inte för mig till http://www.snpp.com/episodeguide.html längre, utan till openDNS söksida. (Det är förresten en sådan adress som aldrig blivit av att bokmärka, därför skriver jag in den texten manuellt vartenda gång).

Hade liknande "problem" med OpenDNS, en del sidor som funkade hur bra som helst med andra DNSser resolvade inte alls med OpenDNS, en del sidor resolvade korrekt ibland med OpenDNS och ibland inte... lessnade efter ett tag och tog bort dem.

Hemma kör jag idag med en cachande DNS server som även kör split-horizon, utåt använder den en rad ISPers DNS servrar så det funkar alldeles utmärkt, kommer nog inte testa OpenDNS igen på ett tag iaf.

  • Medlem
  • 2007-07-09 21:01
Ursprungligen av ntity:

Hade liknande "problem" med OpenDNS, en del sidor som funkade hur bra som helst med andra DNSser resolvade inte alls med OpenDNS, en del sidor resolvade korrekt ibland med OpenDNS och ibland inte... lessnade efter ett tag och tog bort dem.

Hemma kör jag idag med en cachande DNS server som även kör split-horizon, utåt använder den en rad ISPers DNS servrar så det funkar alldeles utmärkt, kommer nog inte testa OpenDNS igen på ett tag iaf.

Värt att hålla ögonen öppna med andra ord. Jag har hittills inte stött på några problem, men då har jag bara kört Open DNS i tre-fyra dagar. Däremot har jag märkt en viss ökning i responsiviteten, framför allt på amerikanska sidor.

  • Medlem
  • 2007-07-15 15:05

Jag har stött på patrull med Open DNS i min router. Problemet låg i Firmware:n DD-WRT där jag ville ställa in OpenDNS som statisk DNS.

Problemet löstes genom att helt enkelt ställa om till följande:

Static DNS 1: routerns ip-adress
Static DNS 2: 208.67.222.222
Static DNS 3: 208.67.222.220

Skriver ut det i den här tråden i händelse att fler med DD-WRT-firmware råkar ut för samma problem.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-16 01:56

Kör oftast min egen DNS, ibland bredbandsbolagets. Märker ingen som helst skillnad och fattar inte riktigt varför man ska köra någon dns som man inte har kontroll över.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-19 13:45

Senaste tiden har com hem's dns varit under all kritik - det kan ta en eon mellan adressklick och att browsern börjat rendera innehåll. Idag slängde jag in opendns.com's ip-nummer och plötsligt så går allting snabbare. Hallelujah!
Någon nämnde att TPB skulle vara "spärrat" hos com hem. Detta har jag aldrig märkt. Alla som har com hem och använder deras dns-server (99,99% skulle jag tro) har inga som helst problem att surfa mot TPB. Var kommer detta rykte ifrån? Urban myth?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 16:26
Ursprungligen av mjg:

Senaste tiden har com hem's dns varit under all kritik - det kan ta en eon mellan adressklick och att browsern börjat rendera innehåll. Idag slängde jag in opendns.com's ip-nummer och plötsligt så går allting snabbare. Hallelujah!
Någon nämnde att TPB skulle vara "spärrat" hos com hem. Detta har jag aldrig märkt. Alla som har com hem och använder deras dns-server (99,99% skulle jag tro) har inga som helst problem att surfa mot TPB. Var kommer detta rykte ifrån? Urban myth?

TPB var upp en snabbis på polisens lista över sidor som distrubierar barnporr, de flesta svenska ISPer respekterar denna lista och blockerar sidor som är på den (kan inte komma på någon som inte gör det) de togs bort från listan efter en eller två dagar, och funkar därmed igen hos alla ISPer.

http://www.idg.se/2.1085/1.114400

  • Medlem
  • 2007-08-19 16:37

Där satt en annan och undrade vad fanken TPB var för nåt. Bra med idg-länken för nu vet jag.

OpenDNS har fått en hel del uppmärksamhet på senare tid, speciellt i samband med det högst allvarliga DNS-felet som alla stora aktörer rättade till i en gemensam aktion (förutom Apple - vilket dom med rätta fick kritik för, dock är det numera fixat i senaste säkerhetsuppdateringen).

Hursomhelst, jag har använt OpenDNS en längre tid nu och det jag stör mig mest på är att den tar över Safaris funktion att testa om prefixet www fungerar ifall en sajt inte svarar när man inte använder prefixet. Tyvärr är det många sajter från stora företag där ute om av någon obegriplig anledning inte svarar på både med och utan www.

Ett exempel: nikon.se fungerar inte, bara Nikon Sverige - Hem. Om man kör en vanlig DNS så märker Safari efter en tid att nikon.se inte svarar och testar då med Nikon Sverige - Hem. Men kör man OpenDNS så svarar OpenDNS istället, precis som den alltid gör när ett domännamn inte fungerar, med att visa sitt sökresultat (det är det dom lever på).

Jag skulle önska att OpenDNS gjorde samma test som Safari, dvs om det fungerar med www innan dom visar sökresultatet. Jag har dock inte hittat någon sådan inställning hos OpenDNS.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-08 13:23

Hur kan systemet vara "open" och "öppet" när det är ruttet och kommersiellt? Detta, i kombination med att dom säkert säljer allt data som söks, "anonymiserat" säkert men iaf.

tack, men jag sköter min egen dns.

Ursprungligen av studiox:

Hur kan systemet vara "open" och "öppet" när det är ruttet och kommersiellt? Detta, i kombination med att dom säkert säljer allt data som söks, "anonymiserat" säkert men iaf.

Det låter som smutskastning utan belägg, så det är svårt att ta på allvar överhuvudtaget. Exakt var där ruttet med det? Är allt som är kommersiellt ruttet menar du?

OpenDNS är helt öppna med sin affärsmodell, när man fyller ett domännamn som inte finns eller som inte svara så får man en sida med sökresultat och annonser.

Som motprestation leverar dom en DNS-tjänst som är säkrare och snabbare än det mesta där ute, vilket inte minst visade sig i samband med det säkerhetshål i DNS-systemet som är det allvarligaste säkerhetsproblemet på Internet på mer än 10 år och OpenDNS var aldrig drabbat.

Det är dealen och det är ingen hemlig smutsig verksamhet. Om man nu inte har uppfattningen att allting som är kommersiellt är ruttet, förstås. Då hoppas jag också att man driver sin egen sökmotor och inte använder Google, för - tänka sig - Google är ett kommersiellt företag.

Eller baserar du hela din avsky på att dom använder ordet "open" och att det bara är reserverat för ickekommersiella ändamål? Jag skulle gissa att det helt enkelt syftar på att den är öppen att använda för alla, oavsett ISP.

Ursprungligen av studiox:

tack, men jag sköter min egen dns.

Då är knappast OpenDNS något för dig. Men för oss andra som inte har kunskap, möjlighet, ork, lust och/eller tid att sätta upp och underhålla en egen DNS är det ett utmärkt alternativ för den som vill. Ingen är tvingad.

1
Bevaka tråden