Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicksilver och Hitta.se samt Nationalencyklopedin

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 02:39

Under en tråkig kväll förra sommaren gjorde jag ett par skript som gör det möjligt att söka på hitta.se samt Nationalencyklopedin genom Quicksilver. Ikväll orkade jag att skriva dokumentation om skriptet. Varför detta, jo det är att mycket smidigare och snabbare att använda mitt skript än Dashboard eller för den skull webbläsaren. Åtminstone en person här på forumet har eftersökt funktionen.

Installera Web Searches-modulen i Quicksilver sedan är det bara att söka loss på både hitta.se och ne.se.

För att söka, skriv t ex: Scandic Hotell, Malmö. Glöm inte kommatecknet mellan namnet och orten.

Prenumeranter av Ne.se (fungerar gratis på en del högskolor, inklusive Uppsala universitet) kan söka både på uppslagsord samt översättningar svenska - engelska i båda rikningarna.

Fler detaljer finns på http://www.elaborator.se/mac/redirector

Härligt. Den ska installeras så snart jag tagit mig morgonkoman.

är det bara mitt kaffe som inte tagit sig upp till huvudet på mig än, eller finns det ingen nedladdningslänk?

det låter ju helt kanon, och ytterst användbart, så det vore ju coolt om jag kunde hitta det

Tjena!
http://www.elaborator.se/mac/redirector skriver du(?) följande instruktion:

Citat:

Hitta.se-sökning i tre steg:

  1. Starta en Quicksilver-sökning, ursprunglig inställning genomCtrl + Blanksteg.

  2. Skriv Hitta.se tryckEnter.

  3. Skriv Per Person, Uddevalla tryckEnter.

När jag tyckt Enter i steg 2 så avslutas QuickSilver och Webläsaren(FF) öppnas med Hitta.se uppslagen. Jag får helt enkelt aldrig njuta steg 3.

Vad gör jag för fel?

/mvh David

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 12:00
Ursprungligen av David Slättne:

Tjena!
När jag tyckt Enter i steg 2 så avslutas QuickSilver och Webläsaren(FF) öppnas med Hitta.se uppslagen. Jag får helt enkelt aldrig njuta steg 3.

Vad gör jag för fel?

Troligen så har du Hitta.se som ett bokmärke, vilket gör att Quicksilver prioriterar det före. Då kan du antingen ta bort bokmärket från webbläsaren eller prioritera min sökmetod genom att skriva Hitta, bläddra ner till Hitta.se Search, högerklicka och välj som default för sökordet. Använder du funktionen ofta kan det vara klokare att göra den som default för kortare kombinationer, exvis hit eller bara hi. Precis som Archangel skrev kommer Quicksilver själv att upptäcka att du föredrar vissa sökresultat och till slut ge dessa prioritet, detta är en genväg dit.

Ursprungligen av jahve:

Troligen så har du Hitta.se som ett bokmärke, vilket gör att Quicksilver prioriterar det före. Då kan du antingen ta bort bokmärket från webbläsaren eller prioritera min sökmetod genom att skriva Hitta, bläddra ner till Hitta.se Search, högerklicka och välj som default för sökordet. Använder du funktionen ofta kan det vara klokare att göra den som default för kortare kombinationer, exvis hit eller bara hi. Precis som Archangel skrev kommer Quicksilver själv att upptäcka att du föredrar vissa sökresultat och till slut ge dessa prioritet, detta är en genväg dit.

Tack! Nu funkar det för mig.
Två detaljer spökade för mig.
1. Skriver jag bara Hitta istället för Hitta.se så går det vägen.
2. Också var jag tvungen att som Adrian sa: Gå in i Catalog -> Modules och aktivera "Web Searches (from docs.blacktree.com)"

Mycket smidigt.

Nu har kaffet börjat verka och efter mycket möda begrep jag var jag skulle leta efter Redirector (en beskrivning i punktform, gärna med en skärmdump, skulle nog underlätta).

Såg dock ingen Redirector i listan över tillgängliga web searches, men när jag väl hade tagit bort bokmärket i Safari så funkade det galant. Mycket trevligt må jag säga och grymt bra jobbat. Kan du klämma in Eniro också så vore det kanon, eftersom de ibland ger träff på sökningar som hitta missar och vice versa (aldrig blir man nöjd ).

David: Jag hade samma problem. Insåg sedan att man ska välja alternativet under hitta.se i listan.
När du skrivit in hitta.se borde det i listan som poppar upp komma upp ett alternativ som heter "hitta.se search" direkt under. Välj det istället så funkar det. Välj det några gånger, sen så kommer det ju upp först automatiskt (älskar Quicksilver!).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 11:52
Ursprungligen av ohennig:

Nu har kaffet börjat verka och efter mycket möda begrep jag var jag skulle leta efter Redirector (en beskrivning i punktform, gärna med en skärmdump, skulle nog underlätta).

Såg dock ingen Redirector i listan över tillgängliga web searches, men när jag väl hade tagit bort bokmärket i Safari så funkade det galant. Mycket trevligt må jag säga och grymt bra jobbat. Kan du klämma in Eniro också så vore det kanon, eftersom de ibland ger träff på sökningar som hitta missar och vice versa (aldrig blir man nöjd ).

Nu har jag uppdaterat instruktionerna med skärmdumpsförklaringar på hur man installerar Web Search Module. Bra idé om Eniro, har inte haft behov av den själv men det borde inte vara så svårt att svänga ihop om det finns ett intresse av det.

Annat tips, det går även att söka på telefonnummer.

Ursprungligen av jahve:

Nu har jag uppdaterat instruktionerna med skärmdumpsförklaringar på hur man installerar Web Search Module. Bra idé om Eniro, har inte haft behov av den själv men det borde inte vara så svårt att svänga ihop om det finns ett intresse av det.

Annat tips, det går även att söka på telefonnummer.

Lysande. Nu ska väl de som är lika tröga som jag kunna fixa det här utan att behöva klia fram en flint.

nu har även mitt kaffe klamrat sig upp i huvet på mig, och jag fattade att det inte var något som fanns att ladda ner

det funkar hur som helst jättebra, och är helt klart ett jättebra app! har inte konto på ne.se, men det kanske finns nått liknande för wiki?

redirector är jätte bra i alla fall, Tack!

Ursprungligen av martin wijk:

men det kanske finns nått liknande för wiki?

Wikipedia-sökning finns visst redan. Vet inte om det kom med Web Searches-modulen eller fungerar från början. Funkar iaf på samma sätt som hitta.se & NE:

Wikipedia Search -> Search For -> sökord

Håller med om att redirector är mycket användbart!

Ursprungligen av chrstphr:

Wikipedia-sökning finns visst redan. Vet inte om det kom med Web Searches-modulen eller fungerar från början. Funkar iaf på samma sätt som hitta.se & NE:

Wikipedia Search -> Search For -> sökord

Håller med om att redirector är mycket användbart!

awsome!
tack!

jag är inte så haj på quicksilver, utan använder det mest bara för att starta program och söka i iTunes :"> men det verkar vara grymt vad mycket man kan göra med det programmet, och vad fort det går

Ursprungligen av martin wijk:

men det kanske finns nått liknande för wiki?

Som chrstphr skrev finns det redan, se listan jag länkade ovan för alla sökningar som redan finns. Du hittar många användbara sökningar där, allt från IMDb till YouTube.

Kul initiativ. Jag hade lite problem att få det att fungera först, jag förstod inte direkt att jag var tvungen att göra det i två steg:

1) Gå in i Plugin-ins -> All Plug-ins och aktivera "Web Search Module"
2) Gå in i Catalog -> Modules och aktivera "Web Searches (from docs.blacktree.com)"

Lite tydligare instruktioner, gärna skärmbilder, skulle nog inte skada. Annars fungerar det bara fint. Smart att kunna komma åt båda sökfälten hos Hitta.se.

Jag minns att jag hade planerat att lägga till 99mac (bara som sökning via bokmärke) när jag läste Use Quicksilver to search macosxhints and others men det har inte blivit av.

Här är hela listan av webbsökningar för Quicksilver: web_search_list

Funkar perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 18:04

Funkar prima, tack så mkt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 19:32

Nu fungerar även Eniro privatpersoner. Uppdatera katalogen i Quicksilver.

Kalasbra. Nu kommer jag tyvärr inte på fler tjänster jag skulle vilja ha stöd för, och det är ju synd med så snabb respons.

Fast efter en kopp kaffe så…

Jag tänker mig två stycken: "99.se trådar" och "99.se inlägg". Min plan är att jag ska göra iordning det själv (det behövs ju ingen Redirector för det ändamålet).

(Ett tips från en som sökt en miljard gånger på 99mac: sök på inlägg istället för trådar, det ger bättre träffar i 99 av 100 fall.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-09 22:23

Jag får det inte riktigt att fungera. Har laggt upp några egna web searches, så jag kan lägga till dem där separat ifall jag får adressen. Någon som har den? För hitta.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-10 12:55

Hur menar du att det inte fungerar. Har du följt alla steg i instruktionerna? Var går det fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 13:15

Den vill inte scanna konfiguration eller dylikt, får inte fram så jag kan markera/avmarkera någon webbsearch, finns inget content under visa info.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 13:17

Samma här, exakt samma här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-10 13:52

Quicksilver hämtar katalogen över sökmototorer från interwebben och den sida som distribuerar dem verkar vara trasig just nu, därav problemen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 16:13

Berdan> Tack, misstänkte det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-11 00:29

Skulle någon kunna skriva upp websearch-adressen som är till hitta.se via redirector? Går ju som sagt att lägga till själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-11 10:18

Nu känner jag mig väldigt dum, men hur lägger jag till dessa själv?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-11 10:23

hehe, hittade det

1
Bevaka tråden