Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Citera inte hela inlägget före.

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle man inte kunna införa en rekommendation att man inte behöver citera hela inlägget som postats strax innan ens eget?
Man kan väl utgå ifrån att man svarar på det senaste inläget om man inte citerar något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 21:36

Så gör väl folk redan ändå?

Ursprungligen av the örjan:

Man kan väl utgå ifrån att man svarar på det senaste inläget om man inte citerar något?

Folk som hänger runt på olika forum brukar i regel veta hur man citerar. Det vill säga att det är en oskriven lag hur man går tillväga.

Ursprungligen av the örjan:

Skulle man inte kunna införa en rekommendation att man inte behöver citera hela inlägget som postats strax innan ens eget?
Man kan väl utgå ifrån att man svarar på det senaste inläget om man inte citerar något?

Citerar man inte så utgår jag från att man svarar på orginalinlägget.

Ursprungligen av timothy:

Citerar man inte så utgår jag från att man svarar på orginalinlägget.

Ska man citera sig själv?

medans man skriver sitt meddelande händer det ibland att nån annan skriver ett inlägg vilket ger intryucket att det är det inlägget man svarar på om man inte citerar och det kan få knasiga följder så att man måste in och förklara sig. Jag förstår inte varför det skulle störa att nån citerat inlägget före… man känner ju igen det nästan direkt och kan då hoppa över att läsa det.

  • Medlem
  • 2007-07-08 10:24

Stora onödiga citeringar är verkligen inget jag personligen gillar. Exempel nedan:
------------------------------------

Citat:

apanpapan
bepanpepan
...
och så vidare i 40 rader till

Jag håller inte med
------------------------------------

Har tyvärr sett fler och fler inlägg som det ovan, citerar ett långt inlägg och lägger till en enda rad med egen kommentar. Signal till brus-förhållande? Ca noll.

Det är extremt sällan som jag har sett folk citera hela inlägg och det har varit relevant för diskussionen. Vill man citera och kommentera något särskilt, klipp ut bara de relevanta delarna och citera dem.

Ursprungligen av timothy:

Citerar man inte så utgår jag från att man svarar på orginalinlägget.

Det tycker jag verkligen inte liknar en vanlig diskussion. Om jag säger "Det tycker inte jag." så gäller det väl rimligtvis det som sades strax innan mej, och inte vad någon sa för två minuter sedan!!

Ursprungligen av Laseranders:

medans man skriver sitt meddelande händer det ibland att nån annan skriver ett inlägg vilket ger intryucket att det är det inlägget man svarar på om man inte citerar och det kan få knasiga följder så att man måste in och förklara sig.

Jag tänkte på det. Det är precis vad som får mej att vilja citera också. Men det är då man använder "Redigera"-funktionen.
Märker man att någon har hunnit slinka in emellan så väljer man Redigera och klistrar in ett citat.

Ursprungligen av jgb:

Stora onödiga citeringar är verkligen inget jag personligen gillar.

Tack. jgb är faktiskt admin...

Och varför ska det vara så svårt att citera fler än en person?
Hela det här inlägget fick jag klippa och klistra i hop i ett textdokument först.
Asjobbigt!

Ursprungligen av the örjan:

Det tycker jag verkligen inte liknar en vanlig diskussion. Om jag säger "Det tycker inte jag." så gäller det väl rimligtvis det som sades strax innan mej, och inte vad någon sa för två minuter sedan!!

Jag tänkte på det. Det är precis vad som får mej att vilja citera också. Men det är då man använder "Redigera"-funktionen.
Märker man att någon har hunnit slinka in emellan så väljer man Redigera och klistrar in ett citat.

Tack. jgb är faktiskt admin...

Och varför ska det vara så svårt att citera fler än en person?
Hela det här inlägget fick jag klippa och klistra i hop i ett textdokument först.
Asjobbigt!

Jag håller med.

Ursprungligen av the örjan:

Det tycker jag verkligen inte liknar en vanlig diskussion. Om jag säger "Det tycker inte jag." så gäller det väl rimligtvis det som sades strax innan mej, och inte vad någon sa för två minuter sedan!!

Jag tänkte på det. Det är precis vad som får mej att vilja citera också. Men det är då man använder "Redigera"-funktionen.
Märker man att någon har hunnit slinka in emellan så väljer man Redigera och klistrar in ett citat.

Tack. jgb är faktiskt admin...

Och varför ska det vara så svårt att citera fler än en person?
Hela det här inlägget fick jag klippa och klistra i hop i ett textdokument först.
Asjobbigt!

Citat:

Jag håller verkligen med med.

Jag med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-08 11:32

Jag hänger - uppenbarligen - ganska lite i just det här forumet, och faktiskt i forum i allmänhet.. jag smygläser mest via google. Men.

Jag tror det är svårt att skapa skrivna eller oskrivna regler som fungerar om de är alltför konkreta. Oklart vad som vore en rimlig abstraktionsnivå - men för egen del så tror jag att det räcker med att vara hänsynsfull och genomtänkt:
"Citera så mycket som sammanhanget kräver - inte mer" till exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 10:59

Någon som kan skriva hur man kortar ned ett citat korrekt så man fortfarande förstår att orginaltexten är längre? I sure as hell do not know...

  • Medlem
  • 2007-07-09 11:15
Ursprungligen av acke:

Någon som kan skriva hur man kortar ned ett citat korrekt så man fortfarande förstår att orginaltexten är längre?<snip>

Ungefär som jag gjorde med din text? Eller något annat.

Ursprungligen av acke:

Någon som kan skriva hur man kortar ned ett citat korrekt så man fortfarande förstår att orginaltexten är längre?
.
.
.

Kanske?

Frågan är, har det verkligen någon större betydelse att man inte tagit med hela originalinlägget när man citerar? Särskilt om man bara svarar på en viss del av det.

hmm, jag gillar nog inte heller långa citat från tidigare inlägg, men jag fattar funktionen de har, särskilt i långa trådar som sträcker sig över mer än en sida.

och jag kan bara tänka mig hur det kommer bli om man försöker implementera nån slags "regel", skriven eller oskriven, kring hur man "får" citera och hur man "inte" får" göra det.
tror det bara kommer att bli jobbigt.

vBulletin har en funktion för att man ska kunna markera ett antal inlägg och sedan citera dem alla var för sig i samma inlägg utan att man måste kopiera. Det kanske vore läge att aktivera den.

  • Medlem
  • 2007-07-09 12:38

Om jag minns rätt så brukar man väl använda sig av (...) om man utelämnar ett eller flera ord i en mening samt (---) om man utelämnar hela meningar eller stycken i en citerad text.

timothy
Mannys bone

Ha ha.
Ni är verkligen roliga.
Riktiga wiseguys!

Och förresten:

Ursprungligen av Giggs:

Om jag minns rätt så brukar man väl använda sig av (...) om man utelämnar ett eller flera ord i en mening samt (---) om man utelämnar hela meningar eller stycken i en citerad text.

Jag håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 12:59

Skitsamma?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-09 13:19
Ursprungligen av HEK:

Skitsamma?

Nu blev jag förvirrad... menade du bara Giggs meddelande, urpsrungsmeddelandet eller hela diskussionen?

skulle man inte kunna säga att den här diskussionen har bitit sig själv i svansen nu?

Ursprungligen av martin wijk:

skulle man inte kunna säga att den här diskussionen har bitit sig själv i svansen nu?

Ja - absolut !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 16:33

Urprunksmeddelandet .. är väl inget att bry sej om väl .. tyckte ja

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-10 00:30
Ursprungligen av HEK:

Urprunksmeddelandet .. är väl inget att bry sej om väl .. tyckte ja

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-09 18:27

Studioforum är ett skräckexempel på där ofta stora onödiga citeringar förekommer i vårt systerforum alltså.:D

Senast redigerat 2007-07-09 20:05
  • Medlem
  • 2007-07-10 00:58
Ursprungligen av the örjan:

Skulle man inte kunna införa en rekommendation att man inte behöver citera hela inlägget som postats strax innan ens eget?
Man kan väl utgå ifrån att man svarar på det senaste inläget om man inte citerar något?

Varför?

Jag ser ingen anledning att rekomendera en begränsning av något som redan sköts på ett tillräckligt snygg sätt.

Den som inte vill läsa citaten slipper ju det.
Och de som svarar på enskilda delar av ett längre inlägg är redan idag ganska duktiga på att välja vad som ska citeras.

Om någon kan visa att det inte fungerar idag är jag förstås villig att ompröva vad jag tycker.

1
Bevaka tråden