Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup HFS+ -> EXT3 ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger, så försöker jag köra en backup på min MacBook till en server med EXT3 filsystem. Jag har testat med rsync, men detta fungerar inte, utan det går på tok när jag kommer till nån fil med metadata / resources vad det nu heter.

Jag har även bytt ut min rsync client till den som har support for --hfs-mode=appledouble, men då får jag felmeddelanden som
"get_hfs_metadata: unable to stat: filnamn"

Eftersom jag inte hittar nån lämplig lösning på detta problem, så tänkte jag att kanske någon vänlig själv här har löst det

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-23 14:00

Beroende på hur mycket data som det ska göras backup på så kan du göra följande:
Skapa en skivavbild, lägg filerna där och ladda upp avbilden till servern.
Då bevaras metadatat eftersom skivavbilden är HFS+ men uppträder som en binärfil på servern.

Jo, det går, men jag vill ha en incremental backup som jag kan automatisera (anacron) och köra dagligen, för att med så lite nätverkstrafik som möjligt ha en up-to-date backup tillgänglig ifall hdn pajar. (vilket den gjorde häromveckan :S )

EDIT: Går det att köra rsync så den ignorerar metadatat, och kommer jag isåfall att förlora någon kritisk information ifall jag hamnar att köra restore?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 03:03

Kör man rsync utan några fancy växlar så struntar den i metadatan. Jag har använt en sådan backup en gång (från en reiserfs-volym över ssh) och det fungerade utmärkt att återskapa information (mest dokument), det som försvann var sådana ikoner som jag själv hade valt. Inget viktigt med andra ord. Jag kan tänka mig att spotlight-kommentarer och sådant också försvinner.

1
Bevaka tråden