Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NYTÄNK! Smart lagring - Raid har mött sin överman?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta måste ni med mycket hårddisk behov kolla på..

http://www.drobo.com/products.aspx

bara i USA än så länge, men jag tänkte om någon av "sheriffens" lakejer har vägarna förbi eller så... Ta hem på beställning? jag vill bara veta en sak, hur mycket och när kan jag ha den hemma

Men varför inte i FW800 version? Nåja "världens första" är det ju trots allt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-08 07:46

inte imponerad av hastigheten - där slår raid den

Påminner om den jag såg på Siba häromdagen, fast det var Seagate.
Men bara till utseendet förstås...

Senast redigerat 2007-07-08 09:50
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-08 12:24
Ursprungligen av Pocahontas:

Påminner om den jag såg på Siba häromdagen, fast det var Seagate.
Men bara till utseendet förstås...

Du tänker på MyBook?

Nej, det var en "fyrkantig" låda, ett kabinett för fyra hårddiskar där man lossade fronten.
Var alltså ingen sådan avancerad grunka som den som länkas till härovan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-08 16:32
Citat:

Drobo combines up to four hard drives into a big pool of protected storage. Start with two, grow to four, then upsize smaller drives-get Terabytes of protection.

Låter väldigt mycket som RAID det...

Ursprungligen av lobStar:

Låter väldigt mycket som RAID det...

Nej. RAID förutsätter lika stora diskar, vilket inte drobo gör. Den verkar köra med någon typ av pool i stället, så du kan blanda hejvilt och bygga ut efter hand. Om du till exempel har en RAID med tre diskar à 160 GB och petar in en på 300 GB måste 140 GB av den nya disken förbli outnyttjade, medan en drobo skulle kunna använda hela.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-08 17:11

Tom's Hardware har testat den.

"Conclusion: Groundbreaking Technology - But Expensive"

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-08 21:39

Det stora problemet med Drobo för mig så som jag tolkar det (jag läste om den för en månad sedan) är att den inte visar alla diskarna som EN volym utan som så många som det är diskar. Det blir kass med iTunes exmepevis, som kräver EN volym.

Lösning - någon?

Edit: det var inte drobon (som jag OCKSÅ läste om) som hade begränsningen, utan http://www.lime-technology.com/. Men nu ser jag att version 4 kan visa en enda volym, så nu köper jag en sådan...

Senast redigerat 2007-07-09 23:37
Ursprungligen av William N:

Det stora problemet med Drobo för mig så som jag tolkar det (jag läste om den för en månad sedan) är att den inte visar alla diskarna som EN volym utan som så många som det är diskar. Det blir kass med iTunes exmepevis, som kräver EN volym.

Lösning - någon?

jag såg demon och fattade det som att datorn absolut uppfattar det som ett utrymme, således en disk som kan variera i storlek on the fly.. Kolla på demon igen så får vi se om problemet inte är löst.

jag vill ha en så här grunka med FW800..eller sata interface

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-09 23:39

Bumpar upp min edit, då jag vill uppmärksamma er på alternativet med upp till 16 diskar och i övrigt samma funktionalitet...

Klippt från ovan: "Edit: det var inte drobon (som jag OCKSÅ läste om) som hade begränsningen [flera volymer], utan http://www.lime-technology.com/. Men nu ser jag att version 4 kan visa en enda volym, så nu köper jag en sådan..."

Senast redigerat 2007-07-10 00:01
Ursprungligen av William N:

Bumpar upp min edit, då jag vill uppmärksamma er på alternativet med upp till 16 diskar och i övrigt samma funktionalitet...

Klippt från ovan: "Edit: det var inte drobon (som jag OCKSÅ läste om) som hade begränsningen [flera volymer], utan http://www.lime-technology.com/. Men nu ser jag att version 4 kan visa en enda volym, så nu köper jag en sådan..."

Är det inte 15 diskar?
Ja, den verkar ju faktiskt göra samma sak som drobo, så det där med "världens första" undrar man ju över.
Men den var ju dyrare. $1200.
Finns den i Sverige?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-10 17:54
Ursprungligen av the örjan:

Är det inte 15 diskar?

Jo - men disk nummer sexton kunde anslutas med en e-sata på baksidan som en extern disk. Jag gissar att kortet har 16 portar och att det ä det som är begränsningen. Om ingen kommer på några allvarliga begränsningar (typ "max 2GB stora filer"), så köper jag en...

Är det inga problem med Mac OS X?
Hur räknar man ut lagringsutrymmet?
Finns den i Sverige?
Does the bear shit in the woods?

(ok, jag är lat. Jag ska läsa själv...)

Förresten, det vore helt osannolikt att den skulle ha någon filstorleksbegränsning eftersom den utger sig för att vara designad för "digital media".

Ursprungligen av the örjan:

Finns den i Sverige?

Läs inlägg 21.
(för lat för att svara nej direkt och skriva att den kommer att finnas för försäljning utanför USA tidigast under nästa år - eller vänta nu… )

Jippii! Eller - inte...

Ja! Vem vill inte ha en robot? Inte jag i alla fall!
(Det betyder alltså att jag vill ha en, för alla som inte hängde med).

Jag var väldigt imponerad - i 10 minuter.
Sedan blev jag mer och mer besviken.
Med 1,5 TB diskar är 920 GB tillgängliga för lagring, = ca 67%.
Med 2,5 TB diskar är 1,5 TB tillgängliga för lagring, = ca 60%.

Det här är ju SÄMRE än RAID 5 då man alltid har tillgång till n-1 diskar för lagring.
Dvs ju fler diskar man köper, desto mer i procent kan man utnyttja.

Med ett 2TB RAID 5 system kan jag alltså ha 1,5 TB = 75% lagringsutrymme.
Med 5 diskar = 2,5 TB har jag 2 TB = 80% utrymme.
I så fall försvinner ju fördelen med "just-in-time" köp som dom skryter med.

Synd. Jag hade lätt köpt en annars.

William, du har missförstått. Den visas som en enda volym. Däremot har den som Örjan skriver problemet med att du förlorar ganska mycket lagringsyta i jämförelse med exempelvis en Raid 5. Men fördelen är ju ganska uppenbar tycker jag.

För de flesta användare är Raid krångligt och då kan Drobon fylla en funktion eftersom den sköter allt åt dig, fixar mer lagringsyta och se till att hålla datan säker. Du behöver ju inte ens formatera den extra disken som du stoppar i.

Jag tror inte att den som har prestanda som krav kommer att köpa den, men för den som vill ha mycket utrymme för musik, foton och film är nog Drobon perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-08 22:42
Ursprungligen av ohennig:

William, du har missförstått. Den visas som en enda volym.

Toppen. Dock - jag har i dag en ReadyNAS som är full. Fyra diskar i RAID5. Hade Drobon haft MÅNGA fler diskplatser, så hade jag beställt en... igår... Idag ser jag inte fördelen jämfört med infrants produkter (numer Netgearuppköpt) eftersom den känns jäkligt beprövad och stabil...

Snälla, sluta skriva "tänket"! Jag blir tokig snart!

  • Oregistrerad
  • 2007-07-09 00:45

Imponerande pryl. Jag har visserligen inget behov av en, men det har inte hindrat mig förr.

Om man beställer från USA passar väl inte kontakten i väggen...?
Då måste man väl köpa en transformator på Kjell & Co?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-07-09 15:48
Ursprungligen av the örjan:

Om man beställer från USA passar väl inte kontakten i väggen...?
Då måste man väl köpa en transformator på Kjell & Co?

Ganska få sådana prylar saknar 100-240V omfång på transformatorn nuförtiden... Men man skall nog dubbelkolla...

Ursprungligen av William N:

Ganska få sådana prylar saknar 100-240V omfång på transformatorn nuförtiden... Men man skall nog dubbelkolla...

Har jag gjort.
Mycket riktigt. Den stöder 100-240V och det följer med en 110V USA sladd.
Det stod 50-60Hz någonstans också men det hittar jag inte nu bara för det.

Jag blev lite besviken på en sak.
Har man några 500 GB diskar i och byter ut en mot en 750 GB så ökar inte utrymmet någonting....:tveksam:

Men ändå, vill ha!

Ursprungligen av the örjan:

Om man beställer från USA passar väl inte kontakten i väggen...?
Då måste man väl köpa en transformator på Kjell & Co?

Ofta så lätt som att slå om en switch med skruvmejsel (110 - 230) eller så är det automatiskt switchat. Sitter det sedan en Siemens (3 polig hane) i röven på apparaten så är det ju bara att skaffa en kabel ... från Kjell & Co då...

Problemet blir att de säkert vägrar skicka den med annat än UPS och då väntar moms, tull och administrationsavgift. Kan den beställas från inom EU sipper man de tre sistnämnda suringarna.

För övrigt får jag tillägga att de hade en förbannat snygg website jämfört med många andra amerikanska företag ...

Skulle vilja sno deras styleshett till min egen site... *mummel*

De har uppdaterat sin sida en hel del sedan jag först såg den, är förvånad över att det inte blev mer rabalder kring den då.

Helt klart en förbannat intressant produkt som jag hoppas får ett lite lägre pris och även att den hittar in i EU snart med

För närvarande går det bara att beställa Drobo i USA, men under nästa år kan det bli aktuellt för Europa. Bara så ni vet.

Är det verkligen så häftigt att när Drobon är full så byter man bara ut den minsta disken (om det finns nån) mot en större utan att kopiera den först!!??

Nu blev jag sugen igen...

Svar ja.

Vill ha.

Bevaka tråden