Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt i MacPro spinner loss utan anledning?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-10 11:29

Jag blir lite konfunderad när min MacPro börjar, till synes utan anledning att varva upp fläktarna. Är det någon som känner till om detta är ett problem? Den låter typ ingenting i normala fall och temperaturerna verkar normala enl. istat. Sätter man datorn i vila och väcker den igen, så är den tyst. Ena dumpen är när den spinner loss, andra direkt efter att den vilat och startats igen (typ 1 minuts mellanrum, även om dumparn a säger annorlunda)

Senast redigerat 2007-06-10 11:41

hmm när fläktarna drar igång nästa gång se om du i se något som indikerar på cupbelastning under aktivitetkontroll. Om inget hittas där ring Apple Support för så ska det inte vara. Har själv en MacPro 2X2.66 med 3Gb ram och har inga problem alls förtom att den luktar lite.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-17 22:59

Luktar? hehe...
Mina fläktar drar alltid igång i 2-3 sekunder för fullt när jag startar den från vila.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-21 22:25

Vad är det för dumpar som visas?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-22 00:06

Samma problem

Jag har också en i stort sett helt ny Mac Pro 2 x 2,66 med 5 Gb RAM som låter som ett jetplan rätt ofta (och som faktiskt luktar lite konstigt också!!). Har pratat med Apple Support flera ggr som inte har kunnat lösa det. Datorn har också varit inne på service för detta problem utan att de kunde hitta något. Det verkar som om fenomenet uppstå när man väcker datorn ur vila, eller när man kopplar ur någon USB-enhet (skrivare, Wacomboard, kortläsare …)

Någon av er som hittat en lösning?

/Niklas

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-08 11:09

Japp, det är precis samma problem som jag har, i mitt fall är det min USB-anslutna kortläsare som skapar problem. Inget stort problem, men det händer då och då. Jag funderar på att installera om systemet.

Installerat om systemet!

Det har jag gjort … fast det blev ingen förbättring.

En ominstallation är ju en väldigt drastisk lösning.. Hur högt låter fläktarna? Irriterande högt?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-08 12:24

Ja.. Normalt sett så låter den "ingenting" med 500 rpm. När den drar upp i nästan 3000 varv så låter den som...ja, en bil som varvar 3000 rpm Fast då mer som en turbin

Mao. Ingenting som man sitter och arbetar vid. De gånger de inträffar så är medicinen att sätta den i vila och väcka den igen. Brukar få varningsmeddelande "Ta bort enhet" trots att jag inte rört den.

Det är nog de hiskeligt stora raw-filerna från din kamera som får datorn att gå på knä, Jeppe..

1
Bevaka tråden