Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag kernel panic?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-04 01:09

Nu har jag sedan igår vid 3 tillfällen fått "you need to restart your computer" som jag förstår är en kernel panic. (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107061)

Jag undrar om det finns något sätt att ta reda på vad detta beror på? Det var nyligen någon programuppdatering där 2 grejer uppdaterades, minns dock inte vad detta var :/

Någon eller några dagar efter denna uppdateringen fick jag plötsligt problem med wlanet och startade om datorn då kom det upp att "systemuiserver" hade uppdaterats och den frågade jag ville ändra mina nyckelringsobjekt så de skulle passa vilket jag gjorde (har den laddat ner och uppdaterat sig själv i smyg eller?).

Några idéer?

Jag har haft datorn utan några som helst problem sen i mars ungefär, det är lättaste c2d vita macbook-datorn med 1gb minne köpt på Kullander.

Ännu är ingen skada skedd med dessa kernelpanics, men man vill ju inte vänta tills det kanske blir.

Tack på förhand // Oskar

RAM-minnet, testa med Apple original ifall du bytt.

Plocka fram systemskivan som följde med datorn, sätt i den och starta om datorn samtidigt som du håller inne "D". Då får du tillgång till Apple Hardware Test. Kör den ett par gånger för att se om den hittar några fel. Gör den det så antecknar du allt som kommer upp och lämnar in maskinen till service.

Om Hardware test inte ger något kan det hända att någon viktig systemfil skadats under uppdateringen eller vid annat tillfälle och då bör det räcka med ominstallation av systemet. Det är en betydlig ovaligare att KP beror på mjukvaruproblem, men det kan inträffa om fel filer är skadade.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-04 18:46

Det är minnet jag fick med när jag köpte datorn, så antar att det är apple orginal, men jag skall göra som ohennig sa här om felet dyker upp igen, kom ju trotts allt en ljuduppdatering precis, kan ju hoppas att det hade med det att göra

  • Medlem
  • 2007-07-05 19:26

Kernel panics kan orsakas av många olika saker. Även om du kör Hardware test kan den visa att allting funkar fast de inte gör de. Det du kan göra är att Arkivera och installera om systemet för att se så det inte er mjukvaran som orsakar KP. Om detta forsätter efter du har installerat om systemet är det nog bäst att du lämnar in datorn på service så fixar de detta.

Jag kan varmt rekommendera Lan-Master snabb service, de brukar ha datorn färdig inom en vecka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-08 20:07

Verkar som att problemet uppstår framförallt när jag trycker upp Wlan-menyn undertiden som internet segarner sig, kan det ha med wlanet att göra på något vis eller är det bara ett sammanträffande?

Kan ju vara airportkortet som är defekt. Testa det ett par gånger och får du flera KP i samband med det så har du troligen hittat orsaken. Ta gärna med dig all information du kan om ditt trådlösa nätverk (modell på basstation, vilken typ av kryptering du använder, med mera) när du lämnar in datorn för service. Då får teknikerna det lättare att felsöka.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-08 20:49

Problemet är jag inte kan provocera fram felet, utan internet bara slöar ner sig av oförklarlig anledning (surfar alltid via Wlan) och det är under dessa perioder det uppstår. Konstigt konstigt...

  • Medlem
  • 2007-07-10 21:29
Ursprungligen av wosk:

Problemet är jag inte kan provocera fram felet, utan internet bara slöar ner sig av oförklarlig anledning (surfar alltid via Wlan) och det är under dessa perioder det uppstår. Konstigt konstigt...

Har du lämnat in din dator för reparation än eller du kör på med KP?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-16 18:45

Jag har inte lämnat in den än, får se hur mkt problem det blir och om jag kan specificera bättre hur och när det sker innan jag ger mig på att lämna in.

1
Bevaka tråden