Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G4 DA, Grafikfel med ATi Rage kort

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem med 10.3.9 på min PowerMac G4. Jag får grafikfel på "badbollen" och i 3d applikationer vilket är enormt störande. Behöver jag uppdatera några drivrutiner eller så tror ni?

//Mikael

  • Medlem
  • 2007-07-08 13:00

Jag vet ju inte riktigt vad felet är, men du kan testa att ladda ned "combo-uppdateraren" från Apple. Jag har varit med om att vissa saker helt enkelt inte blir riktigt gjort med den automatiska uppdateraren.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-08 13:16

Kanske behöver du ett bättre grafikkort.

Badbollen borde absolut vara felfri med det grafikkortet, min far har samma utan problemas.

Prova att reparera behörigheterna i Skivverktyg.

nu har jag testat båda förslagen.. inget av dem hjälpte. Tror ni en uppgradering till 10.4 skulle hjälpa?

  • Medlem
  • 2007-07-08 18:39
Ursprungligen av lisardman:

nu har jag testat båda förslagen.. inget av dem hjälpte. Tror ni en uppgradering till 10.4 skulle hjälpa?

Om det beror på något i mjukvaran skulle det kanske det, men det skulle nog en "installera och arkivera", ett alternativ på installationsskivan, med 10.3 också i så fall. Då installerar du om allt från början, men behåller inställningar. Det skulle ju kunna vara något fel på grafikkortet också. Du kan köra Apple Hardware Test från originalskivan till datorn.

bootade från installationskivan för 10.3 och felet finns där också.

  • Medlem
  • 2007-07-09 07:54
Ursprungligen av lisardman:

bootade från installationskivan för 10.3 och felet finns där också.

Då beror det inte på Mac OS, utan är fel på din hårdvara. Lägg ut en annons på ett nytt AGP-kort här. Det borde finnas en uppsjö.

Kom bara ihåg att leta efter Mac-grafikkort, då de flesta PC-grafikkort inte funkar i Mac.

blir nog så att jag köper en ny mac av något slag.. funderar på en macmini med intel cpu

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-10 12:24

Kör du tunga 3D-tillämpningar så kanske inte Mac mini är det bästa alternativet.

den kan ju omöjligtvis vara sämre än en hundra år gammal maskin med ett rage-kort?

antagligen är kortet trasigt, men testa att rensa maskinen om den är väldigt dammig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-10 13:20

Den är givetvis är den bättre än en gammal Power Mac G4 med Rage 128-kort, men den är inte lika bra som en dator med riktigt Radeon- eller Geforce-kort.

Ska man t ex köra Adobe Creative Suite så bör man ha något bättre än Intel-grafiken i Mac mini. Tänk också på att tidigare versioner av CS emuleras i Rosetta på Intel-plattformen.

1
Bevaka tråden