Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för mera minne i min PB G4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken låter, det är nu dags att inhandla lite mer minne till min dator. Jag har en PowerBook G4 som jag allt som oftast nu fyller till bristningsgräns.
Har inhandlat ett externa minne, vilket från början var tänkt som back-up, men nu laddar jag över en del filmer dit istället för att lagra i min dator.

Så, till min fråga. Har ni tips på vilket minne jag skall köpa?
Tänkte ta mig ned till äppleaffären här i Lund i morron, men känner att det kan vara bra att ha lite bakgrundsfakta innan jag går dit och ställer mina "dumma" frågor

Hej, jag antar att det är hårddisk du syftar på, när jag läste rubriken trodde jag först det var RAM-minne?

Om du skall köpa en extern hårddisk till din powerbook så skall du först ta reda på vilken modell av PB G4 du har. Hur många MHz har den? Vissa äldre (PB 400Mhz upp till 867 har jag för mig) saknar snabba USB-2 utan har långsamma USB-anslutningar, vilket gör att man nästan måste köpa en FireWire-hårddisk. Har man en modernare PB som har USB2-anslutning kan man också (främst av ekonomiska skäl) köpa en extern hårddisk som endast har USB-anslutning.

Du får tag på externa diskar försvinnande billigt numera, och man behöver inte gå till en speciell mac-handlare, om man inte vill stödja dom speciellt så klart.

Det bidde visst lite knasigt vad jag skrev, får skylla på att det är söndag Men, here we go again.

Jag har redan inhandlat en extern HÅRDDISK (skrev ju externt minne, sorry..) och behöver mera minne I min dator (heter det RAM-minne?).
Behöver jag ta reda på hur många MHZ jag har även då, lr gäller det bara om jag skulle ha en extern HD?
Om svar Ja, hur tar jag reda på det?

Fröken ovetande....:confused:

Ingen ko på isen.

För det först skall du ta reda på vilken modell du har. Kolla om den här datorn under äpplemenyn.

Klicka sedan på Mer info knappen, och klicka sedan på "Minne" under maskinvara. Där kommer det stå om du har två eller en minnesmodul installerad. Där står det också vilken typ av minne du har. Har du tur så har du en minnesplats ledig, då kan du köpa en ny minnesmodul av rätt sort.

Det är lätt att installera själv, titta t ex på den här guiden...

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/PowerBook-G4-Ti-Mercury/RAM/21/2

...Men, du kan välja exakt rätt guide, för din pb-modell när du vet vilken dator du har.

Har bara en minnesmodul installerad (CPU right?)

Hur mkt minne tycker ni att jag ska köpa?
Just nu blir ju hårddisken full mest hela tiden, men kan nog klara mig på en rimlig nivå av minne, dvs jag kan föra över till min externa HD, men behöver för dn sakens skull minne för att kunna jobba och inte få upp rutan "minnet är i princip" då och då när jag laddar ned filer, filmer och musik.

Ursprungligen av kramkonsult:

Har bara en minnesmodul installerad (CPU right?)

Hur mkt minne tycker ni att jag ska köpa?
Just nu blir ju hårddisken full mest hela tiden, men kan nog klara mig på en rimlig nivå av minne, dvs jag kan föra över till min externa HD, men behöver för dn sakens skull minne för att kunna jobba och inte få upp rutan "minnet är i princip" då och då när jag laddar ned filer, filmer och musik.

Nja, du är nästan framme. Du måste trycka på triangeln till vänster om Maskinvara för att se alternativet "Minne". Jag är rädd för att du har två 512MB-moduler som ger dig totalt 1GB minne, vilket iofs är ganska mycket.

På mig låter det som att du egentligen inte har för lite RAM-minne, utan ditt problem är att ditt hårddiskutrymme tar slut på din inbyggda/interna hårddisk. Du borde kunna flytta över mera dokument från din interna lilla hårdddisk till din stora extran hårddisk.

Sök på din interna hårddisk efter några stora filer som du har hämtat hem, och flytta dom från din interna hårddisk till din externa. Om du använder kommando-f och söker på hårddisken kan du ställa in så att du söker på din interna hårddisk och endast söker efter filer som är större än X MB, t ex 50 MB. Då kanske du hittar någon stor mediafil du har på din disk. Den flyttar du t ex.

Ja, du har så rätt så, jag har redan två minneskort á 512 MB

Menar du med externa HD min portabla HD?
Om nej, hur flyttar jag från min interna HD till min externa?

(tack tack för att du tar dig tiden!!!! uppskattas multom)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-08 19:26

Jag rekommenderar att du flyttar alla sparade filer, foto, film, musik, dokument, etc som du nu har på din powerbooks hårddisk till din externa hårddisk. Och sparar/laddar ner filer direkt till din externa hårddisk.

På så vis använder du din powerbooks interna hårddisk som systemdisk. Och din externa hårddisk som lagringsdisk.

Angående minne så har du ju 2 x 512Mb (1Gb) RAM-minne. Det duger utmärkt för vanligt användande av datorn. Om du sysslar med spel, grafik eller video/3D så är det i underkant.

Det sägs ju att "man kan inte ha för lite minne" och det stämmer. Ju mer, destu bättre. Man kan ha igång fler program samtidigt och utföra större handlingar utan att det går trögt.

Om du känner för att utöka din powerbooks RAM-minne, så ta den till Mac-butiken. Du kan köpa större minne av dem och de hjälper dig att byta ut minnet. Om du hellre vill köpa minnet och sedan byta ut det själv, finns en manual från Apple här.

I manualen står det även vilken typ av minnesmodul du ska köpa. Detta behöver du veta om du ska köpa minne och sedan installera det själv.

Tack tack för tipset!
Känns dock lite bökigt att inte ha musiken t ex i min dator, men jag kan ju göra det med övriga filer.

Nu skiner solen igen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-09 11:32
Ursprungligen av kramkonsult:

Känns dock lite bökigt att inte ha musiken t ex i min dator, men jag kan ju göra det med övriga filer.

Det går ju smidigt att lägga genvägsmappar i Finder, som går till dina olika mappar på din externa hårddisk. Enkelt att hantera. Du märker ingen skillnad i hanteringen.

Ursprungligen av kramkonsult:

Nu skiner solen igen

Ja, det var på tiden! Kanske kan vi få en sommar i alla fall!

1
Bevaka tråden