Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RSS Läsare

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-27 00:28

Hallå!

Letar efter juste RSS läsare och jag hittar så många att jag inte hinner testa.
Har kört Newsfire som är mycket trevlig men jag vill ha en som kan visa
html-sidorna som den länkar till direekt i samma program så man slipper
ha 100 safari fönster öppna..

Cheers,
Eric

Då tycker jag du ska testa NetNewsWire, det populäraste av RSS-programmen till mac. Ladda ner betan av tvåan, den är stabil och man får testa den en månad gratis. Programmet kostar sen 25 dollar om jag minns rätt, väl värda pengar.

  • Medlem
  • 2004-11-27 02:09

Omniweb har inbyggd RSS-läsare.. i övrigt tycker jag bara RSS är jobbigt

Ursprungligen av nixon:

i övrigt tycker jag bara RSS är jobbigt

Jaså? Varfördådå?

Jag tycker det är ett rätt trevligt sätt att hålla koll på långt fler sajter än jag någonsin skulle orka surfa runt på, samt den viktiga funktionen att visa vad som är oläst. Exempel: Att gå in på MacUpdates hemsida och kolla regelbundet är betydligt mera tidsödande än att kasta ett snabbt öga i NetNewsWire över olästa nyheter från MacUpdates RSS-feed.

Mitt sätt att surfa nyheter har helt förändrats sedan jag började använda RSS-läsare förra året.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-28 17:06

Jag tycker att det bara är drygt med RSS-läsare som är separata applikationer. I ett RSS-feed kan det mycket väl saknas bilder, om inte sajten ifråga har tänkt på att ange en fullständig URL till bilderna i inlägget (ist. för t.ex. /img/nisse.gif). Av det skälet, och för att man i en RSS-feed ofta hittar intressanta länkar, och för att RSS-läsare vääääldigt sällan -- om någonsin -- har särskilt bra integrerade webbläsare, så blir det ett jäkla växlande mellan RSS-läsaren och webbläsaren.

Av dessa skäl föredrar jag Bloglines, som är helt webbaserad och därför körs i webbläsaren, och på det viset helt eliminerar problemet. Ett annat alternativ kan vara Sage, en RSS-läsar-plugin till Firefox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 20:25
Ursprungligen av tjogin:

Jag tycker att det bara är drygt med RSS-läsare som är separata applikationer. I ett RSS-feed kan det mycket väl saknas bilder, om inte sajten ifråga har tänkt på att ange en fullständig URL till bilderna i inlägget (ist. för t.ex. /img/nisse.gif). Av det skälet, och för att man i en RSS-feed ofta hittar intressanta länkar, och för att RSS-läsare vääääldigt sällan -- om någonsin -- har särskilt bra integrerade webbläsare, så blir det ett jäkla växlande mellan RSS-läsaren och webbläsaren.

Visst är det så - jag vill ha en RSS läsare som kan hantera html utan att man hamnar i webläsaren.
NetNewsWire klarar detta men är i beta och kostar pengar. Skall maila utvecklaren till NewsFire och fråga om han kan fixa detta eller släppa koden fri - mycket lätt att fixa en webvy med cocoa, har själv byggt webläsare på några minuter! Safari i Tiger kan hantera RSS men hört rykten om att den
inte klarar alla RSS-feeds som finns där ute...

Ursprungligen av tjogin:

Av dessa skäl föredrar jag Bloglines, som är helt webbaserad och därför körs i webbläsaren, och på det viset helt eliminerar problemet. Ett annat alternativ kan vara Sage, en RSS-läsar-plugin till Firefox.

Jag testade Bloglines ett tag, men jag tyckte inte om att det inte gick att detaljstyra precis vilka inlägg (texter, artiklar, postningar eller vad man nu ska kalla det) som var lästa, så fort jag gick in för att se uppdateringar så blev alla markerade som lästa.

Jag förstår irritationen över att inte alltid få med bilder och sånt, men med NetNewsWire är det ju väldigt enkelt att öppna trådens riktiga sida i så fall, utan att lämna programmet, eftersom de använder WebKit.

eric: Ja, det kostar, men 25 dollar är ju inte oändligt mycket pengar ändå, jag körde i demoläge rätt länge tills jag insåg att det var värt pengarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 23:07
Ursprungligen av Adrian B:

J
eric: Ja, det kostar, men 25 dollar är ju inte oändligt mycket pengar ändå, jag körde i demoläge rätt länge tills jag insåg att det var värt pengarna.

Inte pengarna som stör mig - NewsFire har rent och för mig mycket tilltalande funktioner.
NetNewsWire känns lite bloated (hittar inget svenskt ord just nu). NewsFire + webkit är det som jag
letar efter. Mailar utvecklaren nu

FYI MacWorld testade RSS-läsare och den de gav högsta betyg NewsMac 3.1.3 , bombar hela
tiden.

Ursprungligen av eric:

Inte pengarna som stör mig - NewsFire har rent och för mig mycket tilltalande funktioner.
NetNewsWire känns lite bloated (hittar inget svenskt ord just nu). NewsFire + webkit är det som jag
letar efter. Mailar utvecklaren nu

Ah, ja jag har inte testat NewsFire (har använt NetNewsWire i över ett år och eftersom jag betalat för det så vill man ju inte hitta nåt bättre ). NetNewsWire är kanske lite bloated, men åt rätt håll ändå. I version 2 slängde de ut bloggredigerarfunktionen och la det i ett eget program vilket jag tycker var bra.

Jag kör NNW lite, det enda jag saknar är sökfunktionen. NewsFire gillar jag inte, eftersom det är jobbigt att hitta en feed när man har 150+, dock så gillade jag på sätt och vis gränssnittet, men av gammal vana blir det nog fortfarende netnewswire som jag fortsätter använda

  • Medlem
  • 2004-11-29 10:16

Testade en del och fastnade för Shrook, enkel layout som påminner om adressbook. De har dessutom en smart weblösning där du kan få tillgång till dina feeds via ett eget konto på deras we, utan klient om jag fattat det rätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 14:08

Jag har också plöjt genom dessa utan att hitta en som fungerar på jobbet. Anledningen är att ingen av dom verkar ha stöd för proxy inställningar. Inte heller någon av dem verkar titta i network prefs efter proxy där. Är det någon som har löst detta med någon RSS läsare?

Undrar,
D.

PulpFiction Lite

http://freshlysqueezedsoftware.com/

//Mikael

Ursprungligen av dennisb:

Jag har också plöjt genom dessa utan att hitta en som fungerar på jobbet. Anledningen är att ingen av dom verkar ha stöd för proxy inställningar. Inte heller någon av dem verkar titta i network prefs efter proxy där. Är det någon som har löst detta med någon RSS läsare?

NetNewsWire ska använda sig av proxyn i systeminställningar, jag har inte testat det själv, men när jag googlade hittade jag den här diskussionen och den här sidan hos utvecklaren som båda nämner proxystöd.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2004-11-30 22:13

Vad har ni förr feedar ni läser då? Jag har kämpat som en tok för att hitta bloggar av värde men jag har inte lyckats hitta (ännu) mer än runt 30. De är:

AppleMatters Tesugen Aaron Swartz Daring Fireball MobileWhack ongoing Wired News ~stevenf carpeaqua The Tao of Mac 43 Folders Rands In Repose Sci-Fi Hi-Fi rentzsch.com: Tales from the Red Shed Jeremy Zawodny's blog Ranchero alexking.org: Blog inessential.com macosxhints MacRumors
MacSlash MacMegasite MacCentral iPodlounge Apple Hot News MacUpdate - Mac OS X Mac OS X Hot Downloads New Mac OS X Products Maniacal Rage. Senseless acts of writing. Surfin' Safari

jag har väl en 150 stycken, det är en salig blanding, om än något dominerat av diverse bloggar, men det finns även nyhets sidor, subversion incheckningar, ändringar på några wiki's, projekt ändringar.. ja lite av varje som finns i rss/atom format (eller som går att konvertera till det med lite trixande).

en sak jag kommit på, om än väldigt sällsynt på många av den typen sidor, är att sidor som ändra sig ofta, med intressant information, men som inte har en rss feed är det sällan att jag återvändar till. RSS har helt klart blivit den smidigaste vägen att "hålla sig uppdaterat" på!

Ursprungligen av DozePih:

Vad har ni förr feedar ni läser då? Jag har kämpat som en tok för att hitta bloggar av värde men jag har inte lyckats hitta (ännu) mer än runt 30. De är:

AppleMatters Tesugen Aaron Swartz Daring Fireball MobileWhack ongoing Wired News ~stevenf carpeaqua The Tao of Mac 43 Folders Rands In Repose Sci-Fi Hi-Fi rentzsch.com: Tales from the Red Shed Jeremy Zawodny's blog Ranchero alexking.org: Blog inessential.com macosxhints MacRumors
MacSlash MacMegasite MacCentral iPodlounge Apple Hot News MacUpdate - Mac OS X Mac OS X Hot Downloads New Mac OS X Products Maniacal Rage. Senseless acts of writing. Surfin' Safari

Känner igen rätt många av de där. Jag har skurit ner på en del av macsajterna eftersom informationen är rätt redundant (man behöver t.ex. inte både MacUpdate och Versiontracker). Är du bara ute efter macrelaterade feedar eller vill du ha tips på andra typer?

Ursprungligen av johan dansk:

en sak jag kommit på, om än väldigt sällsynt på många av den typen sidor, är att sidor som ändra sig ofta, med intressant information, men som inte har en rss feed är det sällan att jag återvändar till. RSS har helt klart blivit den smidigaste vägen att "hålla sig uppdaterat" på!

Kan bara instämma. Plus att sidor som ändrar sig väldigt sällan också passar bra för RSS eftersom man aldrig orkar besöka en sajt regelbundet om den ändras för sällan.

Och angånde valet av feedläsare: Finns det nån annan än NetNewsWire som klarar detta?

Aktualiserar denna tråd med tanke på förestående Safari RSS. För mig har RSS det senaste halvåret känts helt överlägset t ex flik-surfning, och jag har kommit fram till att om jag kör med både Pulp Fiction och pro-versionen av NetNewsWire så täcks alla mina behov in. Att plocka upp html i NNW är dock ibland så segt att jag kompletterar med den fina lilla applikationen URLwell, dit jag drar alla sidor jag vill läsa för automatisk öppning i Safari (känns smidigare, och roligare, än att ctrl-klicka).
Men, med Tiger förhandsbeställd ställs nu frågan på sin spets: ska jag ha kvar min noggrant övervägda och inkörda RSS-lösning, eller byta rätt av till Safari RSS? Frågan är om alla mina RSS-subs stöds i Safari, hur snabbt den öppnar i html, och om man bara kan exportera alla sina subscriptions direkt till Safari?
Vore kul att veta hur andra resonerar. Kommer ni att byta? Finns det några förhandsrapporter om hur Safari RSS funkar i relation till vanliga newsreaders?

Har ni någon bra update här? Kör för tillfället med Sage till firefox. Enda jag stör mig på är när jag rensar cache och cookies så rensas markeringen att jag redan läst ett inlägg. men det går ju att ändra snabbt. men enda störigt.

Gärna gratis..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-07 19:18

Har bytt till Google Reader som är den bästa jag har provat hittills.

Ursprungligen av Jogin:

Har bytt till Google Reader som är den bästa jag har provat hittills.

Tack för tipset, men den verkar lite omständig iaf. om jag jämför med tillägget sage som är till firefox. men fördelen med google reader är väl att den är "portabel". enda fördelen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-08 12:09
Ursprungligen av Emanuel L:

Tack för tipset, men den verkar lite omständig iaf. om jag jämför med tillägget sage som är till firefox. men fördelen med google reader är väl att den är "portabel". enda fördelen.

Jag kan komma på en till: den är webbläsaroberoende. Många av oss kör Safari.

Ursprungligen av Jogin:

Jag kan komma på en till: den är webbläsaroberoende. Många av oss kör Safari.

Du menar väl webbläsarberoende?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-09 13:30
Ursprungligen av Emanuel L:

Du menar väl webbläsarberoende?

Näe. Google Reader kan, till skillnad från Firefox-plugins, köras i olika webbläsare, exempelvis Safari.

Ursprungligen av Jogin:

Har bytt till Google Reader som är den bästa jag har provat hittills.

Börjar gilla google reader nu. Gillar alla kortkommandon och att jag slipper ändra hemma och på jobbet när jag läst olika inlägg.

Tack för tipset.

Nu har google ännu mer koll på mig och mina surfvanor

Ursprungligen av Jogin:

Har bytt till Google Reader som är den bästa jag har provat hittills.

Hicksdesign har gjort ett tema till Google Reader som är Mac-skönt.

Google Reader går desstuom utmärkt att köra i mobilen. Styr bara webbläsaren till http://www.google.com/reader/m och dina olästa flöden dyker upp.

/c

  • Medlem
  • 2007-07-11 15:15

Ett tips på RSS-läsare är ju annars vienna [sök på versiontracker]. Grymt snygg & macig.

Guldkorn vore helt klart att kunna synca sin läsare med Google Reader.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-07 19:57

NetNewsVire klarar visa html och har inbyggd browser idag. Fanns nog inte för 3år sen när tråden skapades
Google Reader som alltid Google ger bra smarta lösningar, portabelt dessutom.

Försöker ge Google reader en chans.. Får se om man fastnar..

1
Bevaka tråden