Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Software Update utan interaktion?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en idé om att bygga så att man trycker ut automatiska uppdateringar från en egen SU-server till alla klienter utan att dom ska behöva få upp nån ruta om det. Det enda som skall behövas är en ruta som säger till dom att starta om när det är klart.. Har klurat lite på olika sätt som man kan göra detta och tänkte då att det kanske redan är nån som gör på detta vis.

Nån som har en sådan setup och vill dela med sig av tillvägagångssättet? Default i SU-server är väl att klienterna hämtar uppdateringar som vanligt (Software Update i System settings)?

Göra det terminalvägen?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-06 16:49

Jag gör precis så som du vill. Jag har 45 klienter som jag har inställda på att hämta uppdateringar från min lokala SU-server. Sen uppdaterar jag dem med ARD genom att skicka ett terminalkommando till klienterna.

softwareupdate -ia

Som betyder att alla tillgängliga uppdateringar ska hämtas och istalleras. När allt är klart startar jag om dem med terminalkommandot reboot via ARD.

Uppdateringar kör jag alltid efter kontorstid när ingen sitter vid maskinerna. Det enda som är lite trögt är att gå runt och starta de maskiner som är avstängda...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-06 17:37
Ursprungligen av Kalle W:

Jag gör precis så som du vill. Jag har 45 klienter som jag har inställda på att hämta uppdateringar från min lokala SU-server. Sen uppdaterar jag dem med ARD genom att skicka ett terminalkommando till klienterna.

softwareupdate -ia

Som betyder att alla tillgängliga uppdateringar ska hämtas och istalleras. När allt är klart startar jag om dem med terminalkommandot reboot via ARD.

Uppdateringar kör jag alltid efter kontorstid när ingen sitter vid maskinerna. Det enda som är lite trögt är att gå runt och starta de maskiner som är avstängda...

Kan du inte köra WOL för att lösa problemet med avstängda maskiner?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-06 18:44
Ursprungligen av Sidde:

Kan du inte köra WOL för att lösa problemet med avstängda maskiner?

Har inte lyckats få det att fungera. Har du något bra verktyg att rekommendera? Jag har provat Wake550 men inte fått till det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-06 18:50
Ursprungligen av Kalle W:

Har inte lyckats få det att fungera. Har du något bra verktyg att rekommendera? Jag har provat Wake550 men inte fått till det.

Jag kör programmet WakeUp i OS X för att väcka sovande maskiner.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-06 22:31
Ursprungligen av Sidde:

Jag kör programmet WakeUp i OS X för att väcka sovande maskiner.

Sovande fixar jag med med ARD. Däremot inte avstängda. Vad jag förstår klarar inte WakeUp avstängda heller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-07 00:04
Ursprungligen av Kalle W:

Sovande fixar jag med med ARD. Däremot inte avstängda. Vad jag förstår klarar inte WakeUp avstängda heller?

Så sant så, läste inte riktigt. Du får ändra i reglerna på OD-maskinen att klienterna inte stängs av, utan bara läggs i vila kanske...

1
Bevaka tråden