Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ut bilder ur Aperture

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-05 10:39

Jag har testat Aperture ännu en gång och kommit fram till att det inte är något för mig. Nu har jag en massa bilder i Aperture och när jag ska exportera dem så får jag välja masters eller versions. Jag har bara importerat orginalbilder och vill ha ut alla i det format som de är i (jpeg eller raw). Hur ska jag göra? Kan man ändra bilder som Aperture tror är versions till masters?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-06 12:53

De bilder du importerat ligger i bildmappen, sorterat efter kamerans datuminställning, så du behöver inte exportera för att få ut alla bilder. De bilder du redigerat går inte att få ut som "masters", då allt du gör skrivs till en annan fil. Rätta mig gärna om jag har fel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-06 13:18

Om jag högerklickar på mitt Aperture Library och väljer "Visa paketets innehåll" får jag upp mappar med en massa projekt i. Dessa är dock i formatet .approject.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-06 13:22

Hmm, jo. Men du bör även ha mappar som heter t.ex "2006, 2007", med undermappar för månad och sen dag? De bör ligga i bilder med.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-06 13:40

"Export Master" - då klämmer Aperture ur sig en kopia av master-filen. När allt är exporterat så kan du slänga Aperture Library.

Att sitta och pilla fram alla bilderna genom Finder inuti Aperture Library är inte mentalt sunt. Detta är förresten anledningen till att jag inte gick över till Aperture föränn man kunde referensa sina bildfiler som val vid import.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-06 14:00

Jo, men grejen handlar inte om att hon/han ville ha ut enstaka bilder, utan alla? Om man använder sig av t.ex. iPhoto sorterar programmet på samma sätt. Alltså behöver man inte exportera ur programmet då det inte ligger sparat där, förutom de redigerade.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-06 15:39

Saken är jag vill ha ut alla filer som finns i Aperture men att Aperture inte tycks uppfatta alla som masters. Ska kolla i Aperture Library igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-07 12:49
Ursprungligen av dunberg:

Saken är jag vill ha ut alla filer som finns i Aperture men att Aperture inte tycks uppfatta alla som masters. Ska kolla i Aperture Library igen.

Hur gick det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-07 12:53

Inte så bra. Filerna ligger inte i aperture-biblioteket utan varje projekt är en fil.

  • Medlem
  • 2007-07-07 13:21

Om man nu har snabb tillgång till en fil, varför vill man tvunget veta var den ligger?
Jag tycker mappomanin bör utrotas.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-07 14:12

Har du läst hela tråden? Problemet är ju just att jag har frångått mappsystemet och att jag inte får ut filerna ur Aperture.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-07 14:27
Ursprungligen av dunberg:

Har du läst hela tråden? Problemet är ju just att jag har frångått mappsystemet och att jag inte får ut filerna ur Aperture.

Nu kanske jag har missat en funktion i Aperture. Men går det att lagra alla bilder i Aperture Library? Vad jag förstått är alla bilder lagrade som "vanligt" på hårddisken och Aperture typ "länkar" till bildinformationen:. Därmed finns bilderna någon annan stans, inte i Aperture Library filen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-07 23:24

Numera kan man välja om man vill att aperture tar han om bilderna (och sorterar dem i Aperture Library) eller länkar till dem där det befinner sig.

1
Bevaka tråden