Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man använda nya skrivare i OS9?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det egentligen, kan man använda nya skrivare från OS9? Classic, för den delen? Pratar de Appletalk som förr (om de har PS-stöd, antar jag)? Jag vill gärna ha en ny skrivare (nosar på kombinationslaser i färg eller svartvitt), men om jag slänger ut den gamla och den nya bara funkar i OSX så blir det riktigt dåligt, både en massa barnspel och för den delen flera viktiga nyttoprogram (speciellt FrameMaker) måste kunna skriva ut.

Någon som vet? Specarna man ser nämner ju bara OSX.

Gissar att "riktiga" skrivare för kontorsbruk (läs HP et al) etc har stöd för OS9. Men nyare hemmaprodukter är nog mer tveksamt, tyvärr. Men kanske att man kan få kombienheter med fax/scanner/skrivare att åtminstone skriva ut med någon halvgammal drivrutin för samma märke?

Senast redigerat 2007-07-05 10:54
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 08:15

Nu svarar inte HP:s support-web, men jag vill minnas att min Laserjet 3052 (inköpt julen '07) har stöd för Mac OS 8, 9 och X. Det är en svartvit allt-i-ett, dock utan fax.

Ursprungligen av frazze:

[...] min Laserjet 3052 (inköpt julen '07) [...]

Oj, den var ny!

Ursprungligen av frazze:

Nu svarar inte HP:s support-web, men jag vill minnas att min Laserjet 3052 (inköpt julen '07) har stöd för Mac OS 8, 9 och X. Det är en svartvit allt-i-ett, dock utan fax.

Det låter ju tryggt nog (även om det förstås är '06). Fax känns väldigt onödigt idag, det är som att ha modem eller gengasdrift eller nåt. Är det Postscript? Nätverk? (Ja, jag skall kolla den förstås.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 16:45

Ahhhhhhh

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 18:36

Postscript, PCL och nätverk. Och scanning förståss.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 18:38

Fel av mig. Alltså inte Postscript och så, utan stödet för Mac OS 8 och 9. Förväxlade med när jag hjälpte någon annan på 99.se med att hitta LaserWriter Utility till en - just det - OS 9-användare. Sorry, än en gång!

Ursprungligen av frazze:

Fel av mig. Alltså inte Postscript och så, utan stödet för Mac OS 8 och 9. Förväxlade med när jag hjälpte någon annan på 99.se med att hitta LaserWriter Utility till en - just det - OS 9-användare. Sorry, än en gång!

Den har inte Postscriptemulering då? Det är ganska vanligt. Det som avslöjar mer än något annat är om man skriver ut med specialdriver eller Laserwriter8.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 18:50

Nånstans hade HP förut sin samling med alla Mac-orienterade lösningar. Men just nu hittar jag inte dit igen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 22:52

Nej, nej. Den har (nästan) allt du vill ha: PS, PCL, nätverk, scanning, kopiering, dokumentmatare (du kan lägga en bibba original och få alla scannade på en gång). Men ingen Mac OS 8/9-drivrutin. Det var där som det sk*t sig.

Ursprungligen av frazze:

Nej, nej. Den har (nästan) allt du vill ha: PS, PCL, nätverk, scanning, kopiering, dokumentmatare (du kan lägga en bibba original och få alla scannade på en gång). Men ingen Mac OS 8/9-drivrutin. Det var där som det sk*t sig.

Det är en av sakerna jag vill försöka få reda på. Förr var PS-stöd närapå synonymt med Macstöd eftersom man kunde köra Laserwriter8 i "allmän" och så bara funkade det. Men det kanske inte funkar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-06 12:35

Men det kanske skulla kunna vara en lösning: LW8 med rätt PPD. Ja - varför inte?

Ursprungligen av frazze:

Men det kanske skulla kunna vara en lösning: LW8 med rätt PPD. Ja - varför inte?

Någon som provat? Dvs med en ganska ny som inte officiellt stödjer OS9?

Lyfter tråden lite

Har kört en Konica Minolta Magic Color 2430 DL i 2-3 år på företaget. Den har stöd för OS9, det fungerar och ger bra utskrifter, men drivrutinen "låser" datorn just i utskriftsögonblicket. PC-folket och OSX folket har inte detta problem Då den ska tanka över utskriften till skrivaren och just då låser den sig några sekunder.

Nu har den dock börjat tröttna så alternativet är att laga den eller skaffa en ny. Så någon som har tips på en bra färgskrivare, med dubbelsidig utskrift som fungerar för OS9?

Fungerande skrivare

Vi har införskaffat en Brother 5250DL på jobbet, den visade sig fungera bra under OS9. Hittade drivrutiner för den på Brothers hemsida. Har dock upptäckt en bugg. Har jag Anteckningar uppe så hittar inte Macen på skrivaren. Stänger jag det programmet fungerar allt som det ska. Annars fungerar allt mycket bra.

Jag är tillbaka på den här frågan. Min kära Oki har dött, så det är dags för en ny, och jag funderar på färglaser. Men OS9 är fortfarande viktigt. Vissa vitala program finns inte för OSX, och att skapa PDF och flytta över är jobbigt. Men vad ska man ta?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag är tillbaka på den här frågan. Min kära Oki har dött, så det är dags för en ny, och jag funderar på färglaser. Men OS9 är fortfarande viktigt. Vissa vitala program finns inte för OSX, och att skapa PDF och flytta över är jobbigt. Men vad ska man ta?

Samsung CLP-650N är en vettig färglaser som kan köras från (nästan) alla OS från de senaste 10 åren, dessutom har du USB, LAN och t o m en gammal antik LPT port ifall du behöver ansluta en gammal Win95 eller -98 pc. Bör kosta ca 5200:- ink.moms;)

Aha, intressant tips! Tack!

1
Bevaka tråden