Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + MYCKET tjocka väggar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 10:04

Funderar på om Airport Extreme kan fungera i en lokal med MYCKET TJOCKA inner- och ytterväggar av sten/tegel (2 meter). Det finns dock ordentliga dörröppningar mellan de olika rummen och stora öppna ytor i den 150 kvm stora lokalen.

Nån som har erfarenhet om den trådlösa täckningen i praktiken i sådana förhållanden?

Jag har inte erfarenhet utav just Airport, men Linksys WRT54GL funkar ok under liknande omständigheter. Då var det iofs bara 1.5m tjocka väggar, men det räckte ända tills man var på väg till övervåningen. (det var i en källare) I runda slängar blev det ca 20 meter räckvidd med väggen emellan, men då var det byggnaden som begränsade. Man kunde helt enkelt inte gå längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 11:06

Radiovågorna går inte igenom så tjocka väggar utan genom dörröppningarna.
Då det låter som att du har 150kvm med flera rum i så låter det inte som en bra ide med bara en accesspunkt. De flesta moderna AP har numera en mesh funktion som gör att du kan ha flera AP som hanterar samma WLAN, på samma kanal. Då väljer klienterna själva den bästa AP. Detta fungerar dock bäst om du kan koppla ihop AP med sladd eftersom den teoretiska prestandan halveras för varje ny AP du lägger till.

Det kan fungera om du inte har så mycket trafik på WLANet. Du kan även överväga att köpa in proffs produkter istället för att använda entry-level produkter. Alternativt komplettera med bättre antenner. Om du vänder dig till ett proffs så kan de säkert hjälpa dig. Kan vara värt iom att du har en sådan komplicerad planlösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 10:08

Har ett befintligt mindre trådbundet nätverk, som kommer att vara kvar parallellt. Kan jag utnyttja det för att sätta upp accesspunkter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 12:01
Ursprungligen av mirydh:

Har ett befintligt mindre trådbundet nätverk, som kommer att vara kvar parallellt. Kan jag utnyttja det för att sätta upp accesspunkter?

mirydh,

Vad du lämpligen kan göra är att sätta upp 2 eller fler basstationer, ihopkopplade med det befintliga, trådbundna nätverket.

Jag föreslår att du tar dig en titt i denna PDF-handbok som just beskriver hur man sätter upp ett trådlöst nätverk i allmänhet, å med Apples produkter i synnerhet.

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden