Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att testa nytt fildelningsprogram?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ägnat senaste dagarna åt att knåpa ihop ett program som jag saknat många gånger. Ofta har man filer som man vill dela med sig av som är för stora att skicka via mejl och MSN/Icq fungerar ju sådär för att skicka filer...

Så, jag har gjort ett litet program jag kallar för DropShare, bara dra o släpp en fil på ikonen så delar den automatiskt ut den via en liten inbyggd web-server. Det går även att dela ut hela mappar.

Innan jag släpper programmet på allvar vore det jättebra att få litet feedback härifrån!

Det går att ladda hem DropShare här: http://www.dropshare.net

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 22:51

Har inte kikat mycket på det, men fungerar det bakom en NAT-router?

Vänligen, Ylan

Ja, det ska funka. Dock kan man ju behöva ställa om inställningarna i routern så att den släpper fram port 8090 till rätt dator. Programmet kollar dock själv upp vilket IP-nummer du har "utåt".

Ett tips är ju att lägga till upnp-stöd så den kan forwarda portar automatiskt. (om routern stödjer det vill säga)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 02:47
Ursprungligen av irrelogical:

Ett tips är ju att lägga till upnp-stöd så den kan forwarda portar automatiskt. (om routern stödjer det vill säga)

Det vore ju drömmen!

Jag ser verkligen potential i det här programmet men iom att jag kör med en airport express blir det bökigt med dess inbyggda brandvägg...

Ursprungligen av irrelogical:

Ett tips är ju att lägga till upnp-stöd så den kan forwarda portar automatiskt. (om routern stödjer det vill säga)

Kände inte till upnp, ska absolut ta och kolla upp det, verkar ju som att det helt klart skulle vara en bra feature i programmet!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-03 14:53

Jag har själv utvecklat ett filöverföringsprogram som tyvärr kräver att både du och kompisen kör den. Man släpper bara en fil och den läggs i kö för att överföras till kompisen (direktöverföring utan någon server). Såklart klarar den av att både ladda ner och skicka samtidigt. Den fungerar bakom brandvägg och förbindelsen är krypterad med AES 256bit. Tyvärr så är den bara till att användas inom företaget och är ej till allmänheten :(. Bra initiativ, CaptainFoo!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-03 16:14

Låter ju dunder! Så länge som adiums filöverföringar funkar ordentligt är det väl behövligt!

Har kollat runt litet efter färdiga UPnP-lösningar. Inte direkt lätt att hitta... http://www.sbbi.net/site/upnp/ (UPnPLib) ser ju sweet ut, men får den inte att hitta min Netgear-router, trots att den ska ha stöd för UPnP, och allt annat jag hittar är i alpha- eller beta-version...

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Fick det att funka tillslut. Man ska aldrig underskatta nyttan av att starta om sina nätverksprylar!

Dock verkar inte Airport ha stöd för UPnP tyvärr, kanske ev går att lösa med Bonjour, men tror inte jag orkar klura ut hur det skulle gå till... verkar rätt bökigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-05 19:46

Nu har jag testat det också, funkar fint! Men,

- Öppnarutan är icke-standard, det är ju lite förvirrande
- En inställning så att adressen automatiskt hamnar i urklippet när man droppar, går det att fixa?

Ursprungligen av lobStar:

Nu har jag testat det också, funkar fint! Men,

- Öppnarutan är icke-standard, det är ju lite förvirrande
- En inställning så att adressen automatiskt hamnar i urklippet när man droppar, går det att fixa?

Att öppna-rutan inte är standard beror på att programmet är skrivet i Java. Jag tänkte att de flesta nog drar och släpper sina filer på programmet, men det är möjligt att det går att fixa med litet JNI.

Tänkte göra som du säger med urklippet först, men tänkte att det kanske blir dumt om man släpper flera filer på en gång...

två tummar upp. Saknar att kunna ställa in porten manuellt då jag har flera datorer bakom en router.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 23:27

Låter inte Universal Plug and Play precis livsfarligt? Jag vet att folk som kör Windows får rådet att slå av UPnP, då malware lätt kan slå av hela brandväggen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Låter inte Universal Plug and Play precis livsfarligt? Jag vet att folk som kör Windows får rådet att slå av UPnP, då malware lätt kan slå av hela brandväggen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Vänligen, Ylan

Har också läst en del om detta, att ha UPnP påslaget i routern/brandväggen är nog ofta en dålig idé. Dock utgör ju mitt program i sig ingen extra säkerhetsrisk. Många andra program gör på liknande sätt, t ex iChat och Azureus för att nämna ett par.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 23:43

Gillar det du gör Captain,, jag kör ett snarlik program (Drop Copy) som iof bara funkar inom nätverket,, skulle man kunna få det till typ sin jobbdator på kontoret så vore det KING!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 23:44

Jag har fått för mig att om man aktiverar NAT portkopplingsprotkoll i Airport Express så ska det vara samma sak som UPnP men jag är ju inte värst duktig på sånt så jag vet inte? Någon som har svar på det?

Dock kan jag ju konstatera att det inte fungerar för mig oavsett så då är det väl kanske så... Har dock kommit runt problemet i alla fall och programmet är superbra, jag har längtat efter något liknande. Thumbs up!

Ursprungligen av Ylan:

Låter inte Universal Plug and Play precis livsfarligt? Jag vet att folk som kör Windows får rådet att slå av UPnP, då malware lätt kan slå av hela brandväggen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, du har alldeles rätt.
http://www.grc.com/unpnp/unpnp.htm

Ursprungligen av CaptainFoo:

Jag har ägnat senaste dagarna åt att knåpa ihop ett program som jag saknat många gånger. Ofta har man filer som man vill dela med sig av som är för stora att skicka via mejl och MSN/Icq fungerar ju sådär för att skicka filer...

Kul att det kommer fler utvecklare för Macen. Jag har inte testat ditt program men det är säkert bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 10:06

Förlåt för OT, men jag såg att du zippat din skivavbild med DropShare. Jag antar att du vinner något på det. Blir nedladdningen säkrare?

Vänligen, Ylan, som tycker att DropShare verkar stencoolt!:)

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Förlåt för OT, men jag såg att du zippat din skivavbild med DropShare. Jag antar att du vinner något på det. Blir nedladdningen säkrare?

Vänligen, Ylan, som tycker att DropShare verkar stencoolt!:)

Vänligen, Ylan

Nu vet inte jag vad CaptainFoo har gjort med arkivet.

Men att göra en dmg.zip eller dmg.gz fil är ingen vits. Du tjänar 5% eller mindre i filstorlek, och man får en extra fil som man måste slänga i Papperskorg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 10:21
Ursprungligen av cEvin Key:

Nu vet inte jag vad CaptainFoo har gjort med arkivet.

Men att göra en dmg.zip eller dmg.gz fil är ingen vits. Du tjänar 5% eller mindre i filstorlek, och man får en extra fil som man måste slänga i Papperskorg.

Nej, men frågan är om man vinner något annat! Jag har textat att zippa komprimerade dmg, och utrymmesvinsten är, som du påpekar, marginell. Dock har jag sett det ganska ofta, och något skäl tänker jag mig att folk har.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Nej, men frågan är om man vinner något annat! Jag har textat att zippa komprimerade dmg, och utrymmesvinsten är, som du påpekar, marginell. Dock har jag sett det ganska ofta, och något skäl tänker jag mig att folk har.

Hur gör jag en komprimerad dmg om jag inte zippar den? Som det är nu sparade jag 1MB på att zippa.

Ursprungligen av CaptainFoo:

Hur gör jag en komprimerad dmg om jag inte zippar den? Som det är nu sparade jag 1MB på att zippa.

Om du t.ex. använder DropDMG så kan du i inställningarna där välja vilken komprimeringsmetod DMG i sig ska använda sig av (zlib, bzip2 eller ADC).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 12:04
Ursprungligen av CaptainFoo:

Hur gör jag en komprimerad dmg om jag inte zippar den? Som det är nu sparade jag 1MB på att zippa.

När du skapar DMG:n i Disk Utility (Skivverktyg) kan du välja Avbildsformat: komprimerad.

Men det var en som fick problem med sin nedladdade DMG:fil (med YlanDigitalTuner), så jag tänkte att det kanske var säkrare med avbild.dmg.zip.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

När du skapar DMG:n i Disk Utility (Skivverktyg) kan du välja Avbildsformat: komprimerad.

Men det var en som fick problem med sin nedladdade DMG:fil (med YlanDigitalTuner), så jag tänkte att det kanske var säkrare med avbild.dmg.zip.

Vänligen, Ylan

Aha, såg inte att det fanns ett alternativ att skapa en disk-avbild från en mapp! Då gick det enklare.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-06 10:43
Ursprungligen av Ylan:

Nej, men frågan är om man vinner något annat! Jag har textat att zippa komprimerade dmg, och utrymmesvinsten är, som du påpekar, marginell. Dock har jag sett det ganska ofta, och något skäl tänker jag mig att folk har.

Vänligen, Ylan

Antingen det, eller så är folk okunniga. Kommer man från PC-världen är man ju van vid att zippa allting. Dmg-formatet är så vitt jag förstått framtaget just för att kunna laddas ner direkt, utan ytterligare format utanför.

Ursprungligen av memark:

Kommer man från PC-världen är man ju van vid att zippa allting.

Ja, det är tyvärr sant.

Tack för all feedback! Programmet är nu släppt "officiellt". Kom gärna med fler synpunkter så ska jag försöka lägga in så mycket som möjligt av det i kommande versioner. Bl a så har jag planerat att lägga till litet inställningar för port-nummer och användning över intranet mm. Har inte riktigt hunnit dit än, det är trots allt bara ett litet sido-projekt.

Jag åker en vecka på semester nu, så kommer vara internet-fri men lovar kolla alla kommentarer när jag kommer tillbaka!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 19:43

Okej, en stor grej till när du är tillbaka: Programmet avslutas när man stänger fönstret, rätt opraktiskt om man vill att det ska ligga i bakgrunden och dela ut. Eller är det svårt att åstadkomma i Java?

Skulle man också kunna se lite mer logguppgifter, mer än antal nedladdningar? Jag tänker mig en snygg liten pil där man kan fälla ned en lista över nedladdningar.

Senast redigerat 2007-07-10 19:54
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-31 23:21

Riktigt bra program, bra jobbat!

Bevaka tråden