Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ikon på NTFS

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-06 00:32

Har en ny extern disk som jag har partitionerat 50/50 Fat32/NTFS. Har bytt namn och Ikon på FAT:en men det går ju inte på NTFS då den inte kan skriva. Orkar inte testa själv nu men går det att koppla in den på en win-burk och byta namn/ikon där och att dessa finns kvar då jag startar den på mac:en sen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-06 08:07

Namnet kan du byta på en win-burk, men ikonen kommer att bli macens default ikon. Om du byter default ikonen med iCandy så går det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 08:16

Aldrig hört talas om programmet iCandy (länk?) men jag vet att det går med Candybar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-06 09:14

LOL... sorry! Allt annat heter ju något med "i"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-06 09:32

Du kan följa denna guide för att slippa byta default ikon.

http://wiki.onmac.net/index.php/Personalize_your_bootloader

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-06 11:28

Appropå NTFS och skriva så undrar jag ifall dom inte kört ut en patch som stöder det i uppdaten senast?
Har nyinstallerat och gjort uppdate men inte installerat Macfuse eller liknande men ändå har skriv/läs möjligheter.
Någon som kan bekräfta?

Ursprungligen av Tjarven:

Appropå NTFS och skriva så undrar jag ifall dom inte kört ut en patch som stöder det i uppdaten senast?
Har nyinstallerat och gjort uppdate men inte installerat Macfuse eller liknande men ändå har skriv/läs möjligheter.
Någon som kan bekräfta?

Mig veterligen har det inte kommit någon update som ger stöd för NTFS. Det är inte så att du formaterat i fat32?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-06 12:10
Ursprungligen av Mikael E:

Mig veterligen har det inte kommit någon update som ger stöd för NTFS. Det är inte så att du formaterat i fat32?

Nej har inte gjort det, båda är i NTFS på en windows burk som är mountade över nätverket.
Min tidigare installation var jag tvungen att installera macfuse för att kunna skriva el. radera på dom.
Mycket märkligt detta.
EDIT* Kom nog på det. Troligen är det paralells som lägger in stödet efter lite googlande. Hade inte paralells i förra installationen.

Ursprungligen av Tjarven:

Nej har inte gjort det, båda är i NTFS på en windows burk som är mountade över nätverket.

Då har du de via nätverket, eftersom du mest troligt ansluter över SMB, är det inte lika viktigt vilket filsystem som finns på hårddisken.

Ursprungligen av Tjarven:

EDIT* Kom nog på det. Troligen är det paralells som lägger in stödet efter lite googlande. Hade inte paralells i förra installationen.

Parallels lägger inte in något som ger OS X stöd att läsa NTFS med.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-06 12:24

Nja, du säger ju att de är mountade över nätverket. Då kör du inte NTFS utan troligen SMB. Den är alltså inte lokal utan remote, så att säga. Och stöd för SMB har OS X haft ganska länge.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-06 12:24

Vad betyder 2 minuter...?

Ursprungligen av frazze:

Vad betyder 2 minuter...?

Ingenting?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-06 12:30

Ja visst vad korkad jag är nu. Har bytt dator och kom på att NTFS diskarna satt lokalt i förra, numera lokalt nätverk.
Förklarar ju en del suck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-08 13:40

Sedan finns också LiteIcon som är gratis.

1
Bevaka tråden