Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klocka, badboll eller 'snurret'

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-05 16:57

Vad är det som avgör om jag får upp en klocka, badbollen eller Apples egen 'snurra' när jag väntar på att ett program ska utföra något? 'Snurran', som man oftast ser i uppstartssammanhang, förekommer också när Safari ska öppna en större PDF-fil.

Som jag har fattat det så är det programmet som bestämmer? Alltså vilken av ikonerna dom har valt?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-05 17:38
Ursprungligen av bisebusen:

Som jag har fattat det så är det programmet som bestämmer? Alltså vilken av ikonerna dom har valt?

Så Applestandard gäller inte här alltså?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-05 18:08

Vild gissning... Cocoa apps har snurra och carbon har klocka?

  • Medlem
  • 2007-07-05 18:29

Vilken skulle Apples egen snurra vara om det inte är badbollen?

Java har en snygg snurra, en blå.

edit: lite för snabb där. Nu är jag med på Applesnurran.

edit 2: Även vBulletin verkar ha en egen snurra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-06 10:11

Hmm, Apple-snurran är väl bara vid upstarter och vid sökning? Den syns ju aldrig av musen. Sen kanske klockan är mer posetiv att se än badbollen, om ni förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 11:16

Den färgglada badbollen är inbyggd i systemet och betyder att programmet inte svarar.

Armbandsuret är inlagt i respekive program och visas när programmet vill berätta att det jobbar med något.

"Apple-snurran" - menar ni de där grå strecken i en ring som syns när man just startat datorn?
Samma sak med den. Den är inlagd av respektive program där programmeraren vill visa att jobb pågår. Hade det bara varit en tom vit ruta som kom upp när man klickade på en PDF, hade man kunnat tro att Safari kraschat. Den här snurran är en modernare variant av den randiga förloppslinjen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-06 11:52

Tack för klarläggandena!
Nu är det inte lika snurrigt längre.

Ursprungligen av Rajje:

"Apple-snurran" - menar ni de där grå strecken i en ring som syns när man just startat datorn?

Tycker du inte att likheten med en radarbild är mest slående?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-06 15:57

Radar - det var ett myggmedel med DDT som mormor sprutade i sovrummet innan vi barn skulle gå till kojs.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-06 16:53
Ursprungligen av Rajje:

"Apple-snurran" - menar ni de där grå strecken i en ring som syns när man just startat datorn?

Den kallar jag Kugghjulet.

Kanske inte helt korrekt, men ungefär lika talande som "Badbollen", tycker jag.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-06 17:21

men är ni blinda, radar, kugghjul är ju en modern klocka för hel-ete...
badbollen ser ut som en badboll men kugghjul på den moderna klockan, hmm skummt, kugghjul brukar kugga i varadra såvitt jag vet inte kugga över hela tiden...

hehe shit va ni blir arga nu, speciellt Kalle.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-07-12 11:55

Idag sattes rekord: När Safari skulle ladda in en PDF-fil kom alla tre symbolerna.

När ni pratade om "snurret" trodde jag ni menade den svartvita "badbollen" med fyra fält som man brukade kunna få i bl a Internet Explorer. Tror inte jag sett den på länge nu i några program. Klockan får man ju ibland. Känns väldigt OS 9.

Ursprungligen av Capeman:

När ni pratade om "snurret" trodde jag ni menade den svartvita "badbollen" med fyra fält som man brukade kunna få i bl a Internet Explorer. Tror inte jag sett den på länge nu i några program. Klockan får man ju ibland. Känns väldigt OS 9.

Häromdagen så använde jag mig av ett nytt och modernt program för OS X, varpå den symbolen kom upp, så den används visst fortfarande.

Förargligt, dock, att jag inte kan komma på vilket program som det var.

1
Bevaka tråden