Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta in "egna" minnen i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

När man konfigurerar en MacBook Pro 15" i Apple Store kan man välja att utöka minnet från 2Gb till 4Gb. Detta kostar 6840kr!

Vad jag förstått är det DIMM DDR2 667Mhz. Sådana minnesmoduler går att köpa för 1139kr per styck!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=163013

Så kan man alltså spara 4500kr genom att göra det själv + kanske sälja 1Gb-modulen man måste ta ut?

Eller måste det vara original-Apple-minnen?

Antar att garantin ryker, eller kan man få ngn certifierad Apple-verkstad att göra det?

Thanx

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-05 00:40

Ja du kan byta minnen själv. Men ett tips är att söka lite i forumet, finns flertalet trådar om samma sak och vilken minnestyp du bör andvända.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 02:04

Las Kapitel 4 i manualen forst innan du borjar. Det ar hyffsat latt att byta minnena sa lange du foljer instruktionerna i manualen.

En Apple-certifierad verkstad kan göra jobbet åt dig utan att garantin ryker.

Ursprungligen av Mats Björnström:

En Apple-certifierad verkstad kan göra jobbet åt dig utan att garantin ryker.

...och du själv också. Garantin påverkas inte av att man byter minnen själv.

--Tage

Det är hur simpelt som helst att byta själv. Det enda du behöver är en liten sjtärnskruvmejsel. Jag har själv monterat 4 gig i efterhand på egen hand

Man behöver väl inte ens nån mejsel för att byta minne?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 16:30

Jo, en liten stjärnmejsel måste man ha.

Senast redigerat 2007-07-06 08:47

jo, för att ta bort en liten aluminium avskärmning. 3 små skruv

Hejsan!
Nu ska jag snart köpa min första macbook pro och undrar om det finns två eller fyra mines platser. Macbook pro har 2 gb, består dessa av 1x1 gb eller är det ett singel 2gb. Funderar på att uppgradera till fyra när jag får min dator.

Ursprungligen av Linus_J:

Hejsan!
Nu ska jag snart köpa min första macbook pro och undrar om det finns två eller fyra mines platser. Macbook pro har 2 gb, består dessa av 1x1 gb eller är det ett singel 2gb. Funderar på att uppgradera till fyra när jag får min dator.

finns två platser

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-05 20:06

Det sitter ju 667-mhz minnen i från början.
Borde det inte bli bättre prestanda om man byter till 800mhz minnen?
Iaf de nya macbooksen använder väl 800-buss?

1
Bevaka tråden