Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur och var öppnas program- eller Finderfönster?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 00:31

Här kommer en midnattsfundering.

Vad är det som gör att program öppnas där dem gör. En del kommer ihåg hur man ändrat fönstrets stolek och var (i mitt fall placering på en av de 2 skärmarna) man lagt dem. En del andra gör lite som dem vill.

Är det rakt av en fråga om hur programmet är kodat eller kan man påverka det på något sätt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-05 08:20

Jo, *dom* som fungerar (map placering av fönster) har en liten kodsnutt i sig som sparar positionerna/status i en liten parameterfil (ofta .plist väl?) för de fönster som var öppna vid avslutningen.

För den som utvecklar program står det beskrivet i de flesta böcker om OS X och Cocoa/Carbon/Objective-C/<ditt-favvospråk>.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-05 09:05

Där har jag en liten följdfråga:

Vad är det som bestämmer vart finder-fönster skall lägga sig.

Det är otroligt irriterande när man är i ett fönster och skall blädra uppåt/neråt med tangenterna (äpple+pil upp/ner) - då flaxar fönstrena runt över hela skärmen.

Edit: Hmm.. Nu gör dom inte det bara för det.. Varför gör dom det bara ibland?

Senast redigerat 2007-07-05 09:21
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 10:41
Ursprungligen av Hallon:

Där har jag en liten följdfråga:

Vad är det som bestämmer vart finder-fönster skall lägga sig.

Det är otroligt irriterande när man är i ett fönster och skall blädra uppåt/neråt med tangenterna (äpple+pil upp/ner) - då flaxar fönstrena runt över hela skärmen.

Edit: Hmm.. Nu gör dom inte det bara för det.. Varför gör dom det bara ibland?

Det var just där min fundering började. Finderfönster och program som Adium kommer ihåg ibland, men inte alltid. Det känns då som att flera saker kan spela in.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-05 14:03
Ursprungligen av Alex Lindquist:

Det var just där min fundering började. Finderfönster och program som Adium kommer ihåg ibland, men inte alltid. Det känns då som att flera saker kan spela in.

I varje mapp finns en fil som heter .DS_store

I den lagras fönstrets storlek, plats, hur ikonerna är ordnade, ev. bakgrund med mera.

  • Medlem
  • 2007-07-05 13:51
Ursprungligen av Hallon:

Där har jag en liten följdfråga:

Vad är det som bestämmer vart finder-fönster skall lägga sig.

Det är otroligt irriterande när man är i ett fönster och skall blädra uppåt/neråt med tangenterna (äpple+pil upp/ner) - då flaxar fönstrena runt över hela skärmen.

Edit: Hmm.. Nu gör dom inte det bara för det.. Varför gör dom det bara ibland?

Finderfönster lägger sig där man hade dem senast. Gör en storleksförändring på fönstret så sparar du dess position och storlek. Om du har öppnat mappar som har haft en viss position och storlek kommer Finder ihåg det oavsett om du sedan har navigerat vidare från mappen.
Öppna alla mappar du tycker brukar hamna fel, lägg dem på "rätt" ställe och se till att ändra storleken som det sista du gör innan du stänger fönstret.

Ursprungligen av Baron:

Finderfönster lägger sig där man hade dem senast. Gör en storleksförändring på fönstret så sparar du dess position och storlek. Om du har öppnat mappar som har haft en viss position och storlek kommer Finder ihåg det oavsett om du sedan har navigerat vidare från mappen.
Öppna alla mappar du tycker brukar hamna fel, lägg dem på "rätt" ställe och se till att ändra storleken som det sista du gör innan du stänger fönstret.

Funkar inte här: jag öppnar ett fönster, det är för litet, jag ändrar storleken, stänger, öpnnar: "för litet" fönster igen....kan man slänga nån pref fil för att det ska "gå till sig"?

Ah har tänkt på det också, Jag har Adium genomskinligt och varje gång jag startar upp en ny safari så blockar den Adium fönstret, kanske ett av världens största I-landsproblem med om det går att lösa så vore ju det perfekt

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-07 23:09

Blir en liten bump då jag ej funnit svaret på min fråga.

Har "problem" med att Adium envisas med att flytta runt till olika ställen var gång jag startar upp det. Den håller sig dock alltid längst till vänster på skärmen (där jag vill ha den) men vågrätt sätt rör den sig oregelbundet så ibland kan den vara långt ner på skärmen och ibland långt upp.

Tror det var efter en uppdatering av Adium som problemet dök upp men är osäker.
Några tips på hur det kan lösas så att den alltid dyker upp på samma plats?

1
Bevaka tråden