Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg hittar inte Samsung HM250JI i MBP

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag köpte ovanstående hårddisk av Komplett och fick den levererad idag. Jag öppnade upp min MBP och stoppade i disken utan problem.

Sen när jag startade upp installationsprogrammet för OS X så hittades ingen disk, jag gick då in i Skivverktyg och valde "Radera" och filsystemet OS X (Journalförd). Det tog ett bra tag men det tänkte jag bara berodde på storleken på disken. Även när den startar installationen och kontrollerar disken tog det c:a 1h.

Men sen när installationen började så stod det att det skulle ta 8h att installera OS X och då valde jag bort det flesta tillvalen ändå... Jag lät den tugga i 4h men då hade den bara kommit 45% och så långsamt skall det inte gå. Jag avslutade då installationen och startade upp datorn. Men nu hittar den ingen hårddisk längre. Försöker jag starta Skivverktyg så står den bara och letar skivor (jag lät den stå på en timme).

Är det någon som har en aning vad som är fel?!
Hur kan jag komma åt att formatera om den om det nu skulle kunna hjälpa?

Nu har jag stoppat i min original 100GB i min MBP igen och den fungerar hur bra som helst så det är ju ingen fel på datorn.

Väldigt tacksam för minsta lilla fingervisning om vad jag kan hitta på.

Mvh,

Är det ingen som har några idéer?
Är det jag som gör något fel eller är hårddisken helt enkelt kaputt?

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 10:16

Jag har likande problem med min nya likadana hårddisk, jag köpte den från komplett och när jag körde in den och skulle partionera så stod den bara och tuggade sen stod det att det blev något fel och nu funkar det inte att pationera eller formatera vare sig i osX eller i Windows.

Ursprungligen av moname1:

Jag har likande problem med min nya likadana hårddisk, jag köpte den från komplett och när jag körde in den och skulle partionera så stod den bara och tuggade sen stod det att det blev något fel och nu funkar det inte att pationera eller formatera vare sig i osX eller i Windows.

Vad har du gjort för att lösa det? Eller är du lika frågande?

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 19:25
Ursprungligen av Rossifumi:

Vad har du gjort för att lösa det? Eller är du lika frågande?

Mvh,

Jag är lika frågande och fick som svar av komplett att köra något Samsung program och om inte det funkade så skulle jag skicka in den för en ny.

Ursprungligen av moname1:

Jag är lika frågande och fick som svar av komplett att köra något Samsung program och om inte det funkade så skulle jag skicka in den för en ny.

Okej, någon länk till det programmet?

Jag skrev ungefär samma sak som mitt första inlägg och fick till svar att skicka in den till dom för att de skulle se att den är trasig eller ej och om den inte är det tar de ut en avgift typ :S

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 09:53

Jag bifogar hela texten som Komplett skickade mig.

Här är länken till Samsungs sida om Diagnostik programmet.
http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/utilities/hutil.htm

Detaljerade instruktioner och bra bilder som beskriver felsökningsprocessen, tänk på att 'förstörande' tester, såsom low-level format, kommer att radera _hela_ hårddisken, även ev. d: partition.

Du skall skapa en MS-DOS startdiskett, detta gör du genom att stoppa i en diskett, högerklicka på a:\ -> format, därefter finns en kryssruta 'skapa MS-DOS startdiskett'. Därefter kör du hutil200.exe den kommer att packa upp ett gäng filer, HUTIL.EXE drar du till disketten.

Starta om datorn med disketten i, kolla så att boot sequence står på Floppy först, och sirv i prompten: "hutil.exe"
Hutil startas.
Kör först en 'Self Diagnostic' hittar den fel, kör 'Erase hdd' och därefter diagnsotiken igen. Med lite tur så har hutil lyckats reparera din hårddisk.

Ursprungligen av moname1:

Jag bifogar hela texten som Komplett skickade mig.

Här är länken till Samsungs sida om Diagnostik programmet.
http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/utilities/hutil.htm

Detaljerade instruktioner och bra bilder som beskriver felsökningsprocessen, tänk på att 'förstörande' tester, såsom low-level format, kommer att radera _hela_ hårddisken, även ev. d: partition.

Du skall skapa en MS-DOS startdiskett, detta gör du genom att stoppa i en diskett, högerklicka på a:\ -> format, därefter finns en kryssruta 'skapa MS-DOS startdiskett'. Därefter kör du hutil200.exe den kommer att packa upp ett gäng filer, HUTIL.EXE drar du till disketten.

Starta om datorn med disketten i, kolla så att boot sequence står på Floppy först, och sirv i prompten: "hutil.exe"
Hutil startas.
Kör först en 'Self Diagnostic' hittar den fel, kör 'Erase hdd' och därefter diagnsotiken igen. Med lite tur så har hutil lyckats reparera din hårddisk.

Okej, fungerade det för dig?
Jag har ju bara tillgång till min MacBook Pro så jag kan ju inte direkt testa detta.

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 10:51
Ursprungligen av Rossifumi:

Okej, fungerade det för dig?
Jag har ju bara tillgång till min MacBook Pro så jag kan ju inte direkt testa detta.

Mvh,

Jag har inte provat än, jag ska hem till någon med en PC och testa detta OM det går när man använder hårddisken med en SATA->USB

Ursprungligen av moname1:

Jag har inte provat än, jag ska hem till någon med en PC och testa detta OM det går när man använder hårddisken med en SATA->USB

Tydligen är det fler som har problem. Och diskarna verkar fungera perfekt på PC eller i externa chassin men inte i Mac-datorer :S

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 12:00
Ursprungligen av Rossifumi:

Tydligen är det fler som har problem. Och diskarna verkar fungera perfekt på PC eller i externa chassin men inte i Mac-datorer :S

Mvh,

Men min funkar inte i extrentchassi heller men jag väntar med spänning på en rapport

Har iaf reklamerat min disk nu och får en ny imorgon. Återkommer

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-08 11:25
Ursprungligen av Rossifumi:

Har iaf reklamerat min disk nu och får en ny imorgon. Återkommer

Mvh,

Hur går det? jag är spänd på att se om jag ska byta min mot liakdan eller annan.

Ursprungligen av moname1:

Hur går det? jag är spänd på att se om jag ska byta min mot liakdan eller annan.

Jag fick inte disken i förrgår som de sa, de visste inte riktigt vart den tagit vägen. Senaste budet är måndag

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-10 17:35
Ursprungligen av Rossifumi:

Jag fick inte disken i förrgår som de sa, de visste inte riktigt vart den tagit vägen. Senaste budet är måndag

Mvh,

Ahh can't stand the wait

Fick disken idag efter en massa strul. Stoppade i den i datorn, partionerade och allt verkade toppen. Men sen när den skall installera OS X så kommer det upp ett felmeddelande att det är fel på disken och att man inte kan installera OS X.

Kör jag Skivverktyg och kontrollerar den är den utan fel. Kollar man i loggen står det bara att det är fel på disken som Installeraren inte kan laga då den inte kan Unmounta den. Men kollar jag disken så är den ju felfri :S

Kommer lämna tillbaka denna disken med då de verkligen inte verkar fungera. Frågan är bara vad man skall köpa istället. Behöver en större disk.

Mvh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 08:41
Ursprungligen av Rossifumi:

Fick disken idag efter en massa strul. Stoppade i den i datorn, partionerade och allt verkade toppen. Men sen när den skall installera OS X så kommer det upp ett felmeddelande att det är fel på disken och att man inte kan installera OS X.

Kör jag Skivverktyg och kontrollerar den är den utan fel. Kollar man i loggen står det bara att det är fel på disken som Installeraren inte kan laga då den inte kan Unmounta den. Men kollar jag disken så är den ju felfri :S

Kommer lämna tillbaka denna disken med då de verkligen inte verkar fungera. Frågan är bara vad man skall köpa istället. Behöver en större disk.

Mvh.

Ok, synd att det inte funkade drömmen om 250GB i macen får vila lite. Får nog bli en Seagate 160GB, frågan är bara om man ska ta 7200rpm eller 5400rpm, vad tror du?

Ursprungligen av moname1:

Ok, synd att det inte funkade drömmen om 250GB i macen får vila lite. Får nog bli en Seagate 160GB, frågan är bara om man ska ta 7200rpm eller 5400rpm, vad tror du?

Hitatchi har ju 250GB med
Såg att Macoteket säljer dom... Jag behöver minst 200GB i datorn då jag alltid har en massa stora filer på och vill slippa att behöva flytta till och från externa hårddiskar ett par gånger om dagen. Så jag får väl testa den med.

7200rpm är väl inte alltid så jättemycket snabbare i tester, och sen blir den väl varmare med?

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 18:29

Jag vet faktiskt inte om det blir så mycket varmare men det borde ju dra pyttelite mer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-19 23:57

Något verkar ju uppenbarligen vara skumt. Det finns för mycket problem vid googling på webben om kombination HM250JI och MacBook alt. MacBook Pro CD och C2D. forum.notebookreview.com verkar ju bara vara en av många ställen där problemen hopar sig.

Kanske dags för byte av den ej uppackade till ett annat märke? Hitachi?

Ursprungligen av frazze:

Något verkar ju uppenbarligen vara skumt. Det finns för mycket problem vid googling på webben om kombination HM250JI och MacBook alt. MacBook Pro CD och C2D. forum.notebookreview.com verkar ju bara vara en av många ställen där problemen hopar sig.

Kanske dags för byte av den ej uppackade till ett annat märke? Hitachi?

Den nya firmwaren ifrån Samsung fungerar inte i MB/MBP helt enkelt... Har testat två olika diskar i två olika datorer. Och som du säger så är det sjukt mycket problem rent allmänt med dom.

Jag är lite inne på Western Digital WD2500BEVS, jag har läst tidigare att folk haft problem med att skaksensorn i HDD "krockar" med den i datorn och ger kernel panics. Men just nu hittar jag ingen som har dom problemen med just WD25000BEVS.

Mvh,

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-20 09:25

Har du sett att Samsung 250GB finns på Pricerunner *både* som M5S och M120S? Ironiskt nog är det bara M120S-länken som pekar korrekt på tex Komplett...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-20 09:26

Angående krocksensorn hittar jag en helt del om man gogglar på Mac och Samsung HM250JI för WD-disken refereras det ganska friskt till också.

Ursprungligen av frazze:

Angående krocksensorn hittar jag en helt del om man gogglar på Mac och Samsung HM250JI för WD-disken refereras det ganska friskt till också.

Jag har sett sjukt många som får det att fungera med... Vet inte vilken fot jag skall stå på nu :S

Mvh,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-21 13:11

Nä jag känner mig också lite osäker på vilken man ska välja nu. Jag köper nog någon av de 250GB de har på macoteket och litar på att de ska funka till mac som de står annars så får jag väl byta.

Ursprungligen av moname1:

Nä jag känner mig också lite osäker på vilken man ska välja nu. Jag köper nog någon av de 250GB de har på macoteket och litar på att de ska funka till mac som de står annars så får jag väl byta.

Där finns ju iofs Samsungen med

Mvh,

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-23 17:33

Jag hade fel om WD: enligt xlr8yourmac så är det fixat sedan 10.4.9. Så nu ska jag stoppa i en WD istf en SAMSUNG.

Ursprungligen av frazze:

Jag hade fel om WD: enligt xlr8yourmac så är det fixat sedan 10.4.9. Så nu ska jag stoppa i en WD istf en SAMSUNG.

Min WD kommer imorgon

Mvh,

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-24 08:23

Och jag ska köpa lite skruvmejslar efter jobbet för att byta HD och återapplicera kylplastan (i hopp om att sänka temperaturen på bottenplattan lite).

Ursprungligen av frazze:

Och jag ska köpa lite skruvmejslar efter jobbet för att byta HD och återapplicera kylplastan (i hopp om att sänka temperaturen på bottenplattan lite).

Monterat och installerat allt på min WD nu. Det fungerar klockrent. Varför köpte man 3 st Samsung...

Mvh,

Bevaka tråden