Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det som tar upp så mycket plats på UFS-volymer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av ren nyfikenhet formaterade jag hårddisken i en iBook med en hårddisk som rymmer 27,9 GB i en UFS-volym. Direkt efteråt visar Disk Utility att 1,35 GB används på den fördelat på 3 filer. Jag startar från en extern hårddisk och Finder visar även där att 1,35 GB används. Vad jag däremot inte hittar är vilka filer det är som tar upp så mycket. Öppnar jag Terminal och kör ls -la för den volymen visas inga filer. Så vad är det som tar upp så mycket plats?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-05 09:20

Det har jag också undrat över. Jag har samma problem det är 7 GB som försvinner för mig på en 160GB disk. Det verkar som att det reserveras något utrymme fast till vad vet jag inte.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-07-05 10:39

Hur ser en 'df' för disken ut?

På vissa andra OS vet jag att 5-10% av diskarean brukar reserveras för att bara kunna användas av root-användaren. För att inte vanliga användare ska kunna fylla upp partitioner till bredden etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-05 10:42

df visar samma som visa info gör. Körde df som root bara för att kolla om jag fick mer tillgängligt men icke.

1
Bevaka tråden