Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan: "Expert" dissar frånvaron av 3G

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-04 13:24

http://sydsvenskan.se/digitalt/article209322.ece

Ursprungligen av David Larsson på analysföretaget IT-Research:

– Jag är tveksam eftersom den inte har 3G. När den släpps i Sverige till hösten kommer det att dominera marknaden här. Iphone borde haft turbo-3G.

Vem har sagt att iPhone inte kommer ha UMTS/UMTS med HSDPA när den släpps i Europa?

HSDPA lär den inte ha, det är extremt strömkrävande, apple har ju kompletterat med wifi så det behövs egentligen inte.

tycker tjafset om 3g är så fånigt, om man bor i en stad så har man tillgång till wifi i princip jämt, jobbet affärer restauranger. därav har inte iphone 3g, eftersom wifi är så utbyggt i usa.

samma iphone kommer att släppas i europa, kan jag lova.

som steve säger:

Every AT&T Blackberry gets its mail over EDGE. EDGE is great for mail, and it works well for maps and a whole bunch of other stuff. Where you wish you had faster speed is…on a Web browser. It's good enough, but you wish it was a little faster. That's where sandwiching EDGE with Wi-Fi really makes sense because Wi-Fi is much faster than any 3G network.

When we looked at 3G, the chipsets were not low-enough power for what we were looking for. They were not integrated enough, so they took up too much physical space. We cared a lot about battery life and we cared a lot about physical size. Down the road, I'm sure some of those tradeoffs will become more favorable towards 3G but as of now we think we made a pretty good doggone decision.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-04 15:36

"Expertkommentarerna" är skrivna direkt efter lanseringen i januari. Jag hoppas och tror att "experten" har tänkt över situationen lite sen dess. Dels känns 3G inte jättenödvändigt, men framför allt så är det meningslöst att säga något innan en europeisk version finns ute. Att för USA-marknaden bygga in stöd för vårt 3G-nät vore ju meningslöst eftersom det inte är något som används där.

Experten har misslett fler tidningar:
http://www.99.se/1301234-post278.html

Expert= före detta Pert. Det kommer att vimla av FUD mot iPhone. Den går ju att ringa från, den har iTunes och den är görsnygg. Klart att det fattas 3G, eller en ishink. Jag är övertygad om att det kommer en Xpert som avslöjar att ett kylskåp från LG har fler funktioner än iPhone. Plus (eller minus?) att iPhone inte använder Windows.

Apple har siktat rätt: Vi skall ha en liten bit av marknaden. Det kommer de att få. Sedan kan Xperterna hålla andan tills de blir blå.

3G-näten har ju ändå så dålig täckning. Jag har ett 3G abbonemang från Telenor och det sunkar redan där jag bor. Hoppas i och för sig att Telenor blir en av dem som får vara iPhoniga och vill vara det, men det är klart att det skall vara god tillgång till WiFi om iPhone-ägaren skall komma till sin rätt.

  • Medlem
  • 2007-07-04 19:57
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Expert= före detta Pert. Det kommer att vimla av FUD mot iPhone. Den går ju att ringa från, den har iTunes och den är görsnygg. Klart att det fattas 3G, eller en ishink.

nu är jag nog miljöskadad... Vad är en iShink, undrade jag stilla?

Ursprungligen av Baron:

nu är jag nog miljöskadad... Vad är en iShink, undrade jag stilla?

iShrink låter som ett bra namn på ett komprimeringsprogram... eller en huvudjägare.

Jag är alldeles för ointresserad av telefoner för att tycka att det låter så farligt med 3G eller inte 3G. Om det verkligen behövs så kommer det väl. Det är väl som med radion i iPod, några tar det som ursäkt att skriva en massa men de flesta bryr sig inte om det.

  • Medlem
  • 2007-07-05 00:09
Ursprungligen av Baron:

nu är jag nog miljöskadad... Vad är en iShink, undrade jag stilla?

Jag vet inte men jag läste ishink = hink med is :P, troligtvis helt åt skogen, men men

Ursprungligen av Muppo:

Jag vet inte men jag läste ishink = hink med is :P, troligtvis helt åt skogen, men men

Nä det är nog helt rätt - och Baronen ville skoja till det lite.

  • Medlem
  • 2007-07-05 23:42
Ursprungligen av Capeman:

Nä det är nog helt rätt - och Baronen ville skoja till det lite.

Ah. Ser det nu, står ju undrade, inte undrar.:p

  • Medlem
  • 2007-07-05 09:42

Självklart är det helt åt skogen att en telefon med bra surfmöjligheter inte har 3G. Personligen skulle jag inte bry mig särskilt mycket, jag surfar inte jämt, men det ÄR korkat. Jag tycker inte att WiFi är ett alternativ, eftersom man i så fall måste skaffa andra abonnemang med väldigt dålig täckning (och endast i stora städer). Då kan man lika gärna hoppa in på 7 Eleven.

I USA är ju 3G inte en lika stor grej, men i Sverige känns det som en rätt förlegad produkt rent telefontekniskt, och om den inte får 3G innan den kommer hit kommer nog många hoppa över den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 12:24

Jag förstår inte själv riktigt hypen med 3G.

Det är av min erfarenhet ändå slött och så drar det skit-mycket extra batterier.

Turbo-3G som är på väg låter lovande men ja... Jag är inte speciellt imponerad av 3G alls på min nuvarande sony-lur (har stängt av det).

  • Medlem
  • 2007-07-05 13:36
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag förstår inte själv riktigt hypen med 3G.

Det är av min erfarenhet ändå slött och så drar det skit-mycket extra batterier.

Turbo-3G som är på väg låter lovande men ja... Jag är inte speciellt imponerad av 3G alls på min nuvarande sony-lur (har stängt av det).

Batterierna är ju ett problem, men drar det mer än WiFi? Om du inte är imponerad av 3G så lär du väl inte direkt bli mer imponerad av GPRS ... För min del spelar det inte så stor roll, eftersom jag troligen inte skulle surfa särskilt mycket med den.

  • Medlem
  • 2007-07-05 13:42

Jag ser mest fram emot e-post, kalender och adrressbok på ett smidigt sätt. Jag ids helt enkelt inte hålla på med det där i en "vanlig" telefon.

att göra ett första försök till inträde på marknaden usa med 3G skulle vara precis lika dumt som att som journalist skriva ner en proukt man antar kommer till europa (där 3G är vanligt numera) med samma specar som i USA. Det hela bottnar nog i okunskap om Standarden 3G. Kommer Iphone hit 2008 med samma specar så kommer det bara vara för att general repetera och lära sig tills man har en produkt som man vet kommer att passa europa. Altenativet är att man väntar med europa och tar asien före. Oavsett så verkar teknik journalistik numera ha "först på publicera knappen" alldeles för nära..Men Iphone har ju fått uppmärksamhet utan för teknik media och kanske därför som fakta granskningen tryter?..det är ju bara teknik Man vil lju hänga med..

1
Bevaka tråden