Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan: Iphone, you phone, we phone

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-04 11:43

Jo. En och annan poäng har han väl. Men jag funderar över hur det egentligen fungerar. Att vara en Mac-person eller Apple-entusiast, t ex. Blir man genast taliban? Har jag varit det hela tiden?

För jag märker hur gärna jag vill försvara Apple, så fort det skrivs fel eller has fördomar eller klankas på iPods sweatshoptillverkning. Men jag är inte säker på varför ("Dom är så king!" räcker inte som förklaring, fast jag brukar försöka med det). Reality Distorsion Field, indeed.

Och vad gäller den hära telefonen nu då, har jag fått uppfattningen att Apple inte har hajpat den så mycket. OK, lansera den ett halvår i förväg. OK, säga att den är revolutionerande. OK, bygga, designa och programmera den smart. Men jag försöker få det här till att den är så speciell att Apple bara behöver visa upp en glimt av den för att alla med minsta böjelse ska bli helt överpeppade. Bara för att iPhone är en så förträfflig produkt.

Hmm. Nu känns det som om jag börjar närma mig slutsatsen att det är dåliga produkter som är felet med kapitalismen, så jag går nog och dricker kaffe i stället.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 12:41

En del av de 'tester' han klankar ner på svarar ju på de frågor som ställts? Reptåligt glas? Jag blir förbannad när jag läser artikeln! Jobs och Apple har tagit ut telefonen på marknaden på ett så smart sätt att det är fantastiskt. Jobs & team är oerhört smarta. De har utvecklat en förmodligen väldigt bra produkt, åtminstone på pappret. Vi får väl se hur det går? Jag är inte helt såld. Det är inte en produkt jag känner att jag måste ha. Många blir förbannade för att de inte själva kom med idén. Men that's life!

  • Medlem
  • 2007-07-04 13:14

Jo. Men (och det här är mest en yttring av att det är semester) ibland känns det rätt fnoskigt hur mycket vi gillar Äpplet, och hur vi som värsta plugghästarna spetsar öronen när His Steveness talar. Jag menar, när Daniel Eran skriver om varför alla val Apple gjort om ifonens konstruktion och innehåll är de absolut bästa, så säger jag bara "Ja! Exakt!" för hans retorik är så förkrossande bra.

Jag funderar också över alla andra skriverier, i kategorin Apples-produkter-är-väl-tjusiga-men-egentligen-ganska-dåliga. De skriver om vilken uppståndelse det blir varje gång Apple lanserar något nytt (och undlåter naturligtvis att nämna sin delaktighet i skapandet av hype), och fortsätter i regel med att det är ganska dyrt och saknar massa funktioner... Ofta förekommer faktafel och kraftiga förenklingar, och då är jag genast där och vill påpeka det!

Det är som om många journalister inte vill att iMac/iPod/iPhone ska var så bra som Applediggarna säger. Att de - med tvekan - skriver ner den. Som om grupptrycket säger: "Var nu inte för peppad, tänk på hur udda Apples produkter är" och så kallar de det journalistik och objektivitet. Ponera att en massa teknikjournalister inte vill att Appleprylar ska vara något att hänga i julgranen. Varför?

  • Medlem
  • 2007-07-04 17:12

Lustiga kommentarer på Sydsvenskans sida. In och sprid lite glädje vettja!

En märklig artikel som andas något bittert samt väldigt välbekant, någon känsla som känns igen precis som ovanstående Lufra så välskrivet uttryckte det.

Man kan fråga sig varför de bör nämna vem som skapade den revolutionerande touch skärmen - man kan också fråga sig varför inte han låter sig göra research kring detta innan själv låter sig falla ner bland dåligt pålästa skribenter.

Att Apple köpte upp Fingerworks och mycket av deras kompetens borde vara rätt enkelt att leta upp, men vad spelar det för roll, blir Iphone mindre bra pga detta?

  • Medlem
  • 2007-07-04 21:15

Ja, det är skumt. Som att om de inte kunde hitta några fel på den skulle de må dåligt. (Tack för dina vänliga ord!)

Det här är lustigt: "... kan tidningarna till slut bara rapportera om den hysteri som tidningarna själva har skapat." Martin Gelin kanske inte tycker att han själv bidrar till någon hysteri. Det är ju bara en artikel till.

1
Bevaka tråden