Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbelmoral genom Mac OS 7 - på Macbook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 15:07

Försöker få Dubbelmoral att fungera på min MacBook, men måste då installera Mac OS 7 genom BasiliskII först. Har laddat ner alla installations-"disketter" men förstår inte hur man ska göra med Basilisk för att få igång OS 7-installationen.

Någon som vet hur man gör?

  • Medlem
  • 2006-12-10 15:40

Här står hur man gör:

http://www.users.bigpond.com/pear_computers/HowTo.html

Har du läst detta, eller är det nåt mer specifikt som du undrar över? Har du alla delar som behövs, alltså även en ROM-image från en gammal Mac?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 13:33

Har nu fått igång OS 7 genom vMac, men hur sjutton gör jag för att få igång Dubbelmoral? Spelet ligger som en Classic-fil men vMac öppnar inte sådant (däremot öppnar det .dsk .image etc.).

Någon som vet hur man kan lösa detta? Filtyps-konvertering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 00:30

Prova informationen här!
De rekommenderar OS 7.5.3 eller senare. Där kan du sätta upp en delad folder mellan vMac och "moderskeppet".

Lycka till!

Jag har trasslat en del idag med att få igång Basilisk II. (SheepShaver vore väl också vettig, men den får jag inte heller igång.) Resultatet hittills är att den ena Basilisk (den med en fånig separat inställnings-GUI) kraschar, den andra ger mig en svart bild utan liv. Jag tycker jag gör det som står i diverse instruktioner, men det händer ju absolut ingenting.

Jag har en ROM-avbildning från en PB 180c, och har provat lite olika inställningar för emulatorn.

En sak jag inte hittar någonstans är vad ".dsk" är för slags fil. ".dmg" och ".image" är ju vanliga. Hur skapar jag den? Jag har ett gammalt system från en PB 540c, och kan förstås med visst besvär ta det från 180c också. Men hur gör jag en "dsk" av dem? Eller för den delen hur jag kan kan installera system från Apple. Vad som helst som funkar.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har trasslat en del idag med att få igång Basilisk II. (SheepShaver vore väl också vettig, men den får jag inte heller igång.) Resultatet hittills är att den ena Basilisk (den med en fånig separat inställnings-GUI) kraschar, den andra ger mig en svart bild utan liv. Jag tycker jag gör det som står i diverse instruktioner, men det händer ju absolut ingenting.

Jag har en ROM-avbildning från en PB 180c, och har provat lite olika inställningar för emulatorn.

En sak jag inte hittar någonstans är vad ".dsk" är för slags fil. ".dmg" och ".image" är ju vanliga. Hur skapar jag den? Jag har ett gammalt system från en PB 540c, och kan förstås med visst besvär ta det från 180c också. Men hur gör jag en "dsk" av dem? Eller för den delen hur jag kan kan installera system från Apple. Vad som helst som funkar.

Jag tror att man faktiskt bara kan byta namn på filändelsen. Jag hade liknande bekymmer när jag skulle få igång vMac.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror att man faktiskt bara kan byta namn på filändelsen. Jag hade liknande bekymmer när jag skulle få igång vMac.

Vet du om det var "image" eller "dmg" som du gjorde det med? Det måste ju ändå vara rätt format.

Jag har kommit lite längre. Genom att ta ROM från en Duo 280 så kommer nu i alla fall disketten med frågetecknet. Jag har hela 280'ns systemdisk, men den verkar inte kunna läsa mina skivavbilder. Så om igen, vilket format för att den skall kunna läsa och starta från den? Vilket program skall jag göra den med? Skivverktyg? DiskCopy? Toast? Något annat?

Här hittade jag en sida som hjälpte:

http://www.alkemic.com/music/travis/Mac%20Emulator%20Tutorial/MacEmulator.html

Där finns en fungerande kombination av bootbar startskiva och rom.

Jag hade först problem med att 180c-rommet inte alls fungerade, sedan att jag inte hade någon bootbar skivvbild. Med Performa-rommet rullart det igång, och jag har lyckats få igång både ett par spel (med förfärligt ljud) och något nyttoprogram. Basilisk körs helt klart bäst i fullskärm.

Nå, finns det någhon som har en fungerande ROM/systemkombination som kan köra Dubbelmoral i Basilisk? Vette? GridWars? Eller motsvarande material för vMac kanske? GridWars och Apache Strike lär väl trivas bäst där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-16 19:18

Jag lyckades få igång Basilisk på min Intel MacBook ! CPU är Core i5.

Kunde köra System 7.6 och 8.1 ! Jätte kul !

Jag behöver för att komma åt gamla dokumenter och ritningar.....

Jag har kört lite "Mini vMac" på sistone, och den var riktigt bra. Klassiker som Dark Castle, Apache Strike och MacBugs! fungerade perfekt!

Och jag har fått ordning på hur man fixar skivavbilder, tror jag. Skapa en DMG, öppna från Mini vMac och formattera den där (så man får gamla filsystemet), öppna sedan från OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-27 19:58

Har försökt få Mini vMac att fungera utan större lycka!

Någon som har tips på en steg-för-steg-guide?

MVH
Henke

1
Bevaka tråden