Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmering bygg på VB

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-04 08:52

Jag sitter och funderar på att lära mig skapa små program som bygger på klassiska makron!

Nu sitter jag på intel iMac 20" och har ingen aning på ett bra fristående program. Skall skapa .exe filer som man kör igång.

Programmet skall bygga på att man kör igång programmet, anger vart programmet skall hämta information och sedan utföra handlingen!

På PC finns det SciTE att programmera i. Finns det något liknande för Mac? Annars får jag emulera Windows på min dator. Svårt att förklara vad jag menar för min kunskap är inte stor i området för tillfället.

Jag förstår inte riktigt frågan. Det finns en uppsjö av programmeringspråk som du kan använda för utveckling på Mac. Vilket av dem som är bäst beror på vad du vill göra.

Eftersom du nämner VB och makron så låter det som att det är skäligen enkla saker du vill göra och i så fall är närmsta alternativet nog AppleScript, som är ett "litet" språk men som oftast används för att göra makroliknande saker. Fördelen är att det är gratis och inbyggt i alla Macar.

VB för mac finns i princip bara i MS Office-paketet, och då i VBA-tappning. Däremot så finns det ett mycket spritt IDE och programspråk som heter Real Basic som är mycket likt Visual Basic.

Naturligtvis finns också Developer Tools från Apple som ger dig möjlighet att använda flera olika språk, t.ex. C, Objective C osv. men steget från VB-makron till den miljön är ganska stort och inte så lätt alls.

Jag tycker att du ska beskriva lite närmare och i mer konkreta ordalag vad du vill att dina program ska göra så kan du få lite bättre råd

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-07-04 10:18

Ruby, Python eller kanske Perl låter som lämpliga språk för uppgiften. De är lätta att lära sig, finns i OS X by default, och kan det är lätt att både hantera filsystemet och hämta data från nätet (det lät som att du ville göra det).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-04 13:02

Ok vi kan säga såhära, jag har en massbeställning på vissa saker. Jag får automatiskt ett mail, där 3 rader består av adress en .doc fil skall skickas till.

Jag vill hämta de 3 raderna i mailet, lägga in det i dokumentet och skriva ut på en lokalskrivare! Tänkte installera en "station" som sköter allt detta så jag inte behöver ha en resurs som enbart sitter och tittar. Allt detta sker på en PC!

Hoppas jag förtydligat lite.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-04 16:04

Ska du lägga in (merge) de 3 adressraderna (snail mail) i .doc-filen och skriva ut för att sedan posta pappret?

Allt det där kan du göra med MS Office och VBA. Eftersom du redan sagt att du vill ha det som en .doc-fil så innebär det ju MS Word. (Varför vill du förresten ha just doc?)

Min spontana känsla är att du skulle ta och överväga själva grundförutsättningarna. Att skapa utskrifter med variabeldata kan man göra på en massa olika sätt, men alla sätt förutsätter att du har strukturerad data.

Hur skapas mailen? Finns det redan en lösning för det, eller har du tänkt göra även den delen, och i så fall, varför måste det gå omvägen via mail?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 17:01

Men är det inte så att stödet för VBA skal försvinna med nästa version av MS Office? I så fall känns väl AppleScript framtidssäkrare?

Vänligen, Ylan

Ylan, jag trodde också att frågan gällde Mac, men som han förklarar senare så ska det köras på en PC (med Windows förmodar jag)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-04 20:00

Har du valt .doc för att du behöver speciell formattering (utseende) på det utskrivna pappret? I mina ögon kan det här göras på vilken plattform som helst. Nästan enklast med en kompetent mailserver (som kör ett script när en viss (virtuell) mottagare får brevet) eller en mailinglistserver för den delen.

Den springande punkten som jag ser det är vad som ligger bakom valet av en .doc-fil. Men även där kan du pre-fabricera på en grafisk plattform för att sedan flytta över till en mer slimmad dito. Så ser jag på saken. Det är inte första gången som mail har pipe:ats ut direkt till en skrivare, om man säger så...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-04 20:08
Ursprungligen av fresla:

På PC finns det SciTE att programmera i. Finns det något liknande för Mac? Annars får jag emulera Windows på min dator. Svårt att förklara vad jag menar för min kunskap är inte stor i området för tillfället.

Om jag har hittat rätt SciTE så är det en fri (open) source code editor för Windows och Linux. Och Scintilla går native på OS X. Så man kan fråga sig hur svårt det kan vara att få SciTE att gå på Mac OS X.

Men som jag förstår det hela är tanken att det ska (nästan) vara en icke övervakad burk (som står i något hörn) och tuffar på. Det var visst något krav med att det inte fick ta någon (mänsklig) resurs i anspråk. Så varför måste det vara Windows? kan man tänka sig att det loggas in remote och startas jobb?

Det finns många enklare sätt (visserligen en relativ term men i alla fall) att stoppa ihop ett mail med ett word-dokument, även på PC. Om du beskriver ditt problem lite mera, plattform (mac eller pc=, varifrån mailet kommer och hur de skapas, regler (varför DOC tex) så kan du nog från den samlada hjärntrusten här få väldans bra svar.

1
Bevaka tråden