Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern som intern

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar om jag på något sätt kan få min externa hårddisk att bete sig som en intern. Så att den bara utökar kapaciteten för den interna. Så jag inte behöver fibbla med mappar i den externa utan att den ska kunna lagra sånt som sedan går att öppna i finder som vanligt.

Hur menar du egentligen?

Att använda flera diskar som en enda stor (även känt som JBOD - Just a Bunch Of Drives) går, men det kan bli krångel om en av dem dör osv... Att montera en disk som en katalog (a la *nix) går säkert (rättare sagt, det gör det som standard. kolla under /Volumes) men du tjänar knappt något på det. Saken är den att en intern disk till inte ger den effekten (jag tror) du vill ha, den kommer bara upp som en till hårddisk.

Jag vill antingen köra ihop den med den interna eller bara göra så att den inte längre står och används som en extern i själva datorn, så att den kan lagra ex. filmer som jag sedan kan öppna genom finder och inte behöva klicka in mig på den externa och behöva öppna nån mapp där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 13:36

Jag har en extern disk (kallad Deimos) för filmer och annnat. För att komma åt den via Front Row gjorde jag helt enkelt en symbolisk länk från /Volumes/Deimos i ~/Movies. På det sättet syns Deimos bara när den är inkopplad, annars skippar Front Row att visa den. Något liknande borde du kunna göra, länka kataloger från den externa disken där du vill ha dem i din existerande mappstruktur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 13:46

Filsystemet på Macen är inte konstruerat för att lösa det på ett smidigt sätt. Det finns filsystem där varje enskild disk läggs till en pool av diskutrymme och därmed upplevs som en enda stor disk. Filsystemet ZFS har stöd för detta och det diskuteras huruvida detta kommer att implementeras i den slutgiltiga verionen av Leopard i oktober.
Men i HFS+ så ser det mörkt ut för just den lösning som du är ute efter.

Tack för lösningsförslagen!

Om någon har fler skriv gärna dem.

Ursäkta om jag är trög, men vad är egentligen problemet? Unix/ Mac OS X struntar blankt i vad som är en intern eller extern disk - ur systemets synvinkel är det bara en disk.

Om du menar att du vill att den ska presenteras som en del av din hemkatalog, eller något i den stilen så gör du precis som berdan sa bara en symbolisk länk/alias. Enklaste sättet att skapa ett alias är att hålla nere Cmd+Alt och dra en mapp till en annan så skapas en länk av den första mappen i den andra

1
Bevaka tråden