Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går inte att ändra tillbaka filtyp genom filändelse

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Hoppas någon smart person kan hjälpa mig med detta.

Jag har en .mdf fil som jag dumt nog döpte om till .iso för att testa om den funkade att använda på min macbook. Det gick inte. Problemet jag har nu är att även om jag döper om filen tillbaka till .mdf så verkar det fortfarande vara en .iso fil.

Alltså hur ändrar jag tillbaka en filändelse till det ursprungliga läget?

/N

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 20:00
Ursprungligen av Lord Nelson:

Hej,
Hoppas någon smart person kan hjälpa mig med detta.

Jag har en .mdf fil som jag dumt nog döpte om till .iso för att testa om den funkade att använda på min macbook. Det gick inte. Problemet jag har nu är att även om jag döper om filen tillbaka till .mdf så verkar det fortfarande vara en .iso fil.

Alltså hur ändrar jag tillbaka en filändelse till det ursprungliga läget?

/N

Varför tror du att den tror att den är en .iso? Är det bara för ikonen/symbolen på filen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-03 20:06

Högerklicka->visa info->Namn och filtillägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-03 20:50

Jag har varit med om att filer tappar bort filtillägget och låser sig vid det. Prova kolla Ägare och behörigheter och om inte det funkar prova att kopiera filen och prova på den nya.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-03 21:54

En gissning är att Apple fortfarande hänger kvar vid Type och Creator (förutom filändelser). Om filen från början saknar Type/Creator och man ändrar ändelse så kanske Finder sätter en Type på filen. Efter det behöver man något program typ FileBuddy eller liknande för att själv gå in och ändra.

Ursprungligen av Gunnar B:

En gissning är att Apple fortfarande hänger kvar vid Type och Creator (förutom filändelser). Om filen från början saknar Type/Creator och man ändrar ändelse så kanske Finder sätter en Type på filen.

Det stämmer precis. Tack och lov kanske man ska säga, för annars skulle det blivit kaos bland alla OS6-, 7-, 8- & 9-filer som ju ofta saknar filändleset öht (för mig gäller det i synnerhet ett gäng Freehand 3- och 8-filer, men också tiffar och jpegs en masse).

Så antagligen tänker OSX när den får en fil med bara filändelse att "äntligen vet jag vad för type/creator det är!". Om man sedan försöker ändra tillbaka till något som OSX inte vet vad det är blir nog reaktionen "rör inte min info!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 13:20

Antagligen heter filen fortfarande .iso - bara att tillägget är dolt. När du skrev tillbaka .mdf, blev namnet antagligen i själva verket .mdf.iso.

Om du markerar filen, väljer Visa Info från Arkivmenyn (kommando-I), kan du se filens egentliga namn och ändra det.

1
Bevaka tråden