Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppvisa spelmöjligheterna på en Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spelmöjligheterna verkar allt mer öka för Mac, vilket borde göra plattformen mer attraktiv för gamers. Förutom större titlar som Doom 3 och World of Warcraft så verkar även nya dragkraften Quake Wars komma ut till Mac inom en inte allt för lång framtid. Såleds blir det också intressant att försöka locka gamers till plattformen för att nå en framskjuss även där. Den största frågan är dock hur detta ska ske och vilket sätt man ska gå tillväga på.

Jag funderar lite kring om det kan vara en idé att ordna med 3 iMacs som kan visa upp Doom 3, World of Warcraft samt vanligt desktop. Dock vill jag ha lite feedback på min idé. Det finns säkert personer som besitter betydligt bättre kompetens på det området här, och därför vänder jag mig till folk här med min idé.

Tankar och idéer om detta är?

Ett klargörande om min sysselsättning är att jag inte arbetar eller genomför en praktik vid något Apple Center. Det är gammal information från min profil som nu har tagits bort. Detta är en fundering som har kommit upp som ett helt fristående projekt där jag isåfall kommer att söka samarbete med någon som bedriver försäljning av nyare Macar.

Senast redigerat 2007-07-03 17:49

Spelandet på Mac är större än någonsin, på grund av följande orsaker:

1. Större marknadsandel
Sedan Macen fick Intelprocessor så har marknadsandelarna ökat nämnvärt. Det gör att det finns större mening att utveckla, porta och distribuera spel för Mac.

2. Du kan köra Windowsspel på Macen
Och den andra saken som gör att Macen säljer så bra är just att man kan använda Macen som speldator för Windowsspel. För ska man vara ärlig är det med Windows de flesta spelar, inte köper man en Mac för att spela. Man skaffar en Windowsburk, men nu när Macen är en Windowsburk så kan man ju lira på den.

3. Fler spel kommer till Mac
Lite som ett cirkelargument kan man hävda att fler spel till Mac ger större marknadsandel, som ger fler spel för fler enheter, etc, etc.

Nu är det ganska otydligt var dina tre iMacar ska stå, i vilket syfte och funktion. Men att visa upp spelandet på Mac är en bra idé. Att visa upp att man kan köra Windows och ALLA Windowsspel på Mac är en ännu bättre idé. Det är väl målet som är det viktiga? Eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-03 13:46
Ursprungligen av William WM:

i vilket syfte och funktion.

Jag tänkte också på det när jag läste det. Det lät som en Mac-evangelist som ska dra ut på stan och omvända folk :). Om det gäller vänner och bekanta så är det bara att visa dem. Jag undrar om du Tobias inte är en Mac-säljare på en Apple-butik i och med att du tänker visa upp tre iMacar. Det är inte så komplicerat. Det är som Nike-reklamen, "Just Do It".

Installera de senaste spelen och visa intresserade i butiken. Använd minst en iMac 24" med GF 7600 så du kan köra med hög kvalitet i fullskärm. Annars pallar Radeon X1600 också med Doom och Prey om man drar ner inställningarna lite. Tipsa om var man kan köpa spelen på internet förutom hos er (t.ex. Macoteket, Macplay, Macgamestore), att man kan ladda ner demos på t.ex. Macgamefiles och att man kan läsa recensioner på t.ex. Insidemacgames och kolla tester på Barefeats och sen som William skrev att även CS, Halflife och Fear kan spelas på Mac om man vill. Nämn också Transgamings Cider som EA nu använt för att porta Windows-spel (BF 2142) utan att skriva om koden (bara litegrann). Med Cider kan man nu släppa spelen till Mac samtidigt som till pc. Då behöver man kanske framöver inte ens installera Windows för spelen kommer att släppas samtidigt.. och inte bara därför. Leopard har ju inbyggt Boot Camp. Då kan man installera Windows ännu lättare direkt i OS X utan att starta om.

Enda Akilleshälen i sammanhanget är ju det att man inte kan byta grafikkortet i iMacar efteråt så man måste byta hela datorn efter några år. Det argumentet mot Mac får du förbereda dig på för det finns inget billigt alternativ förutom Mac Pro just nu. Kanske lanserar Apple en billig Mac Amatör. Jag tycker det är viktigt att vara ärlig mot köparna med den infon och att tala om det lite försiktigt och snyggt att iMac är inte för spelfantaster som alltid vill spela det senaste. Å andra sidan är det många som inte uppgraderar sina datorer efter några år och köper bara nytt. Jag hade en PM Quicksilver som jag sålde för att jag kom fram till att den inte var värd att uppgradera. Jag kunde köpa en iMac C2D med de pengar jag hade tänkt att spendera på Power Macen för att den skulle få samma prestanda som en ny iMac.

Senast redigerat 2007-07-03 14:32

Jag ser i din profil Tobias att du har praktik på ett Apple Center, så jag antar att det är där de ska stå.

Homy har bra poänger och tips om vilka spel man kan spela, ett annat tips är att kolla in vilka spel som är storsäljare just nu (typ gå in på en spelbutik i den stad du är och kolla in speltopplistan (de har alltid en sån)), och installera det på en av burkarna via Windows. Var inte rädd att visa att man kan köra Windows på den. Se till att butiken du jobbar på har möjlighet att sälja Windowslicenser också, det skulle nog jag nappa på iaf jag var i en butik och letade ny dator. Det här är ett bra sätt att sälja Paralells/VMWare Fusion också.

Spel är bäst på dator och Mac är nog den mest ultimata datorn (framförallt med tanke på att du kan köra vilket operativsystem du vill). Vem vill inte spela på en Mac då?

Men precis som Homy skriver är det stora problemet ett ej utbytbart grafikkort, men hur du kommer runt det får du lösa själv. Du är väl säljare?

Ursprungligen av William WM:

Jag ser i din profil Tobias att du har praktik på ett Apple Center, så jag antar att det är där de ska stå.

Homy har bra poänger och tips om vilka spel man kan spela, ett annat tips är att kolla in vilka spel som är storsäljare just nu (typ gå in på en spelbutik i den stad du är och kolla in speltopplistan (de har alltid en sån)), och installera det på en av burkarna via Windows. Var inte rädd att visa att man kan köra Windows på den. Se till att butiken du jobbar på har möjlighet att sälja Windowslicenser också, det skulle nog jag nappa på iaf jag var i en butik och letade ny dator. Det här är ett bra sätt att sälja Paralells/VMWare Fusion också.

Spel är bäst på dator och Mac är nog den mest ultimata datorn (framförallt med tanke på att du kan köra vilket operativsystem du vill). Vem vill inte spela på en Mac då?

Men precis som Homy skriver är det stora problemet ett ej utbytbart grafikkort, men hur du kommer runt det får du lösa själv. Du är väl säljare?

Nej, jag är inte säljare. Det är gammal information som jag nu har ändrat på.

Det som hittills har framkommit är värt att fundera kring. Min idé är ett helt fristående projekt som jag avser att göra lite kommersiellt om det går att ordna.

Ett klargörande kring spekulationerna om att jag arbetar i en Apple-butik är att det är gammal information som finnns på min profil. Detta ska nu vara ändrat.

Lycka till

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-03 22:36

Önskar också lycka till.

1
Bevaka tråden