Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Super Drive-uppgradering

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-27 23:34

SuperDrive-uppdateringen förbättrar läsbarheten för vissa CD-medier. Uppdateringsprogrammet installeras i mappen /Program/Verktygsprogram. Följ anvisningarna i uppdateringsprogrammet för att slutföra uppdateringen.

Jag skulle vilja utfärda en varning för den här uppdateringen.

Om man läser instruktionerna så får man intrycket att man ska leta på programmet i verktygsmappen och starta det där. Inget konstigt med detta då Apple brukar göra så.

Det som dock hände här var att programmet startade automatiskt men INTE la sig överst. Det låg dolt under mina aktiva program någonstans.

Jag kom på efter en stund att jag skulle köra uppdateringen så jag tog fram verktygsmappen. När jag dubbelklickade uppdateraren så hoppade det fram omedelbart och visade då att den var klar till 70%. I röd text under står en varning. "Stäng inte av datorn innan den här uppdateringen är klar. Det kan skada superdriven".

I mitt fall var det bara tur att jag inte fick för mig att göra något annat och lägga datorn i vila. Då hade jag troligen förstört brännaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 08:19

Anders, kan du skriva en tydlig manual så inte någon gör fel?

Yes!!

Det enda man behöver veta är att när man klickar Installera enligt bilden ovan så startar även processen med firmware-uppdateringen automatiskt.

Använd kommando + Tab (för att hoppa mellan aktiva program) så bör ikonen synas där.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-28 15:06

Någon sådan rackare till uppdatering hittar inte jag. MacBook Pro har jag.

Dom kan ha levererat modellerna med olika brännarfabrikat.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 17:55

Hoppas på att det är för maskinerna som skeppats med Sony brännare. Sony 150 "nått" fick jag i min Mac Pro och segare läsare får man leta hårt efter. Ska se om den uppdateringen dyker upp när jag testar senare ikväll!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 18:11

Vad gör jag för fel då??
Nu har jag TVÅ installerade apps av den, och fler kommer det i Uppdateraren.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Vad gör jag för fel då??
Nu har jag TVÅ installerade apps av den, och fler kommer det i Uppdateraren.

Yes!!

Då uppträder din maskin tvärtom hur min gjorde dvs den väntar på att du ska starta uppdateraren. Eftersom du inte gjort detta så får du en ny när du kör software update. Din dator saknar ju en installerad sådan fix.

Dubbelklicka filen i verktygsmappen. Låt den göra sitt jobb sen vill den starta om. Sen är allt klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 18:56

Vilken j*a mardrömsuppdatering!

När den startade upp igen var den långsammare än min första Performa 460.
Startade om den igen och nu rullar det.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 20:01

Fick ingen uppdatering för superdrive... Men jag fick en för Pro applications.

"Pro Application Update 2007-01 includes fixes to underlying frameworks and shared components for the updated Final Cut Studio 2 applications."

Ursprungligen av Kenneth M:

Fick ingen uppdatering för superdrive...

Det är inte så konstigt eftersom uppdateringen bara är för vissa MacBook och MacBook Pros: http://www.apple.com/support/downloads/superdrivefirmwareupdate21.html

MacBook Pro Core Duo (15 -inch 1.83GHz, 2.0GHz, or 2.16GHz)
MacBook Pro Core 2 Duo (15 -inch 2.16GHz or 2.33GHz)
MacBook Core Duo (13 -inch 1.83GHz or 2.0GHz)
MacBook Core 2 Duo (13 -inch 1.83GHz or 2.0GHz)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-28 22:21

Haha, inte konstigt då
Var väl önsketänkade ifrån min sida att det skulle lösa min otroligt slöa sony.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-30 22:06

Jag fattar inte, jag tog bara vanlig programuppdatering, tänkte inte alls på vad det var jag uppdatera. Men efter den var klar stängde jag av datorn, och varje gång jag slår på den så kommer Superdrive update 2.1 igång och säger "inga enheter som behöver uppdatering av fast programvara hittades". Så får man trycka på "Avsluta".
Vet ni hur jag får bort det, så man slipper det medelandet varje gång man drar igång macen?

Ursprungligen av beccu:

Jag fattar inte, jag tog bara vanlig programuppdatering, tänkte inte alls på vad det var jag uppdatera. Men efter den var klar stängde jag av datorn, och varje gång jag slår på den så kommer Superdrive update 2.1 igång och säger "inga enheter som behöver uppdatering av fast programvara hittades". Så får man trycka på "Avsluta".
Vet ni hur jag får bort det, så man slipper det medelandet varje gång man drar igång macen?

Samma problem här! Men jag vill inte bara få bort meddelandet. Jag vill få skiten installerad! Har nämnligen haft en hel del problem med läsning med min superdrive (den har faktiskt läst sämre än vad min stereo-cd gör)

Senast redigerat 2007-07-01 16:01
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 17:37
Ursprungligen av beccu:

Jag fattar inte, jag tog bara vanlig programuppdatering, tänkte inte alls på vad det var jag uppdatera. Men efter den var klar stängde jag av datorn, och varje gång jag slår på den så kommer Superdrive update 2.1 igång och säger "inga enheter som behöver uppdatering av fast programvara hittades". Så får man trycka på "Avsluta".
Vet ni hur jag får bort det, så man slipper det medelandet varje gång man drar igång macen?

Hade precis samma problem men brydde mig inte om det, så efter dagens uppdatering (vet inte vilka, security update bl a tror jag) så får jag felmeddelandet att SuperDrive 2.1 oväntat avslutats. Har provat starta det direkt från Finder men får samma felmeddelande varje gång... blir lite oroad. Någon som vet?

  • Medlem
  • 2007-07-01 18:56

Om man går in i "konton" och kickar på startobjekt så ligger superdrive update 2.1 där. Klicka antingen på göm så slipper du nog meddelandet. Eller ta bort den från startobjekt. Låter min ligga kvar tills vidare. Har inte märkt att läsaren funkar vare sig bättre eller sämre efter jag körde den.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-02 20:40

Ah okej, jag tog bort det från startobjekt. Lite oroad dock över varför den var där från första början. :/ jag har iaf inga problem med läsaren. (Använder den sällan iof)

Ursprungligen av beccu:

Ah okej, jag tog bort det från startobjekt. Lite oroad dock över varför den var där från första början. :/ jag har iaf inga problem med läsaren. (Använder den sällan iof)

Det är numer även den officiella lösningen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305856

Har samma problem. Hur vet man om det är installerat?
Om allt är A-OK, varför är då den där grejen där och hoppar?

Ursprungligen av Arschfink:

Har samma problem. Hur vet man om det är installerat?
Om allt är A-OK, varför är då den där grejen där och hoppar?

Firmware-uppgraderingar brukar kräva en omstart INNAN de sätter igång. Troligen vill Apple ge systemet en fräsch start innan för att minimera problem. Efter omstart startas programmet automatiskt eftersom de lägger in det där aliaset i startobjekt. Efter lyckad uppdatering tas startobjektet bort.

men...

Firmware-uppdateringsprogrammet tycks inte hålla reda på att det ligger ett alias i startobjekt. Det verkar vara software update som håller koll på detta. Så om man blivit avbruten i updateringen på något sätt så verkar det som att startobjektet inte tas bort. Det har hänt någon gång tidigare minns jag.

I mitt fall så hoppade datorn över omstart och drog igång firmware-uppdateringen direkt. Varför har jag inget bra svar på.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Firmware-uppgraderingar brukar kräva en omstart INNAN de sätter igång.

Det gäller bara uppdateringar av datorns eget firmware? Blåtand t ex brukar inte kräva omstart INNAN uppdatering.

Ursprungligen av Rickard A:

Det gäller bara uppdateringar av datorns eget firmware? Blåtand t ex brukar inte kräva omstart INNAN uppdatering.

Firmware i brännaren har historiskt sett alltid gjorts med stor försiktighet dvs omstart. Men jag kan iofs ha missat någon liknande sådan uppdatering de senaste åren då brännarmodellerna skiftar mellan macarna. De kanske gör annorlunda nu. De får dock inte klanta till det som de gjort nu när en superkritisk uppdatering rullar i bakgrunden utan att man märkt det

  • Medlem
  • 2007-07-05 16:34

Systeminställningar/Programuppdatering/Installerade uppdateringar.

Årets april april från apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 19:40
Ursprungligen av micke_nkpg:

Årets april april från apple

Tråden är skriven 2007-06-27 ...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-01 19:42

hm... lagomt kul.
CD-läsaren fungerar dock som vanligt vad jag kan se.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-04-02 19:46

Har precis kört samma uppdatering på en MBP och får samma felmeddelande. SuperDrive går överhuvudtaget inte att starta... hur kommer det sig att jag har samma problem på två datorer?

Jag har också märkt att min MBP 15" inte vill installera SuperDrive Updater 2.1. Tur är väl det så mycket skriverier jag har sett om förstörda DVD:er pga installationen. Jag gjorde ett par försök efter att min MBP inte tog emot någon skiva oavsett sort. Skivorna går inte upp i varv och några läsförsök görs (hörs) och sedan åker skivan ut efter tre läsförsök.
Känner du igen problemet? Lyckades du fixa problemet utan att köpa en ny Superdrive? Om inte hur mycket fick du betala för en Superdrive (lika lätt att montera som en HDD)?
Felet dök upp helt plötsligt för några dagar sedan, helt utan några föregående problem eller lässvårigheter.

1
Bevaka tråden