Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail och BredBandsBolagets "uppgradering" Juni 2007

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När storslagna löften om "nu blir det bättre" kombineras med "vi uppgraderar våra system" så har jag lärt mig att nu blir det trubbel.

bredbandsbolaget har uppgraderat sina mejlservrar och följden var givetvis bristande funktion.

Sedan kom kommunikén "vi har löst det". Det var förstås den vanliga lösningen: Nu fungerar det för de flesta.

Men inte för mig.

Är det fler som har problem med att sända och ta emot (POP) mejl sedan uppgraderingen?
Det märkliga är att en gammal maskin med 10.3 system fungerar medan en Mac Pro med 10.4.10 krånglar fortsatt. Mail Version 2.1.1 (752.3).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-01 21:34

Jag har hört om andra som har problem fortfarande, så jag tror inte att det är din dator som krånglar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 22:14

Av nån konstig anledning var "använd SSL förbockad"
Jag vet inte vad det betyder men jag kryssade ur & nu funkar det

SSL gör att kommunikationen mellan dig och Bredbandsbolagets server är krypterad och mycket svår för andra att läsa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 04:30

Ok ny kunskap hela tiden, har inget minne av att jag aktiverat funktionen dock ..

Oj oj oj jag är glad att jag inte använder BBBs mejl längre. 2002 raderade de våra konton p.g.a ett misstag från deras sida. Vi hade självklart ett antal mejl som vi ville ha tillbaka men BBB påstod då att de inte hade någon backup på mejlen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-07-02 09:51

Jag brukar köra Thunderbird men efter uppgraderingen så fastnar jag på inloggningen till mailboxen...
Använder jag Mail så fungerar det utmärkt...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-07-02 10:53

Använder Eudora och har BBB och har samma problem samt kan inte se någonstans där jag kan kryssa för SSL (vad nu det är) överhuvudtaget.

Funkar inte för mig heller. BBB:s mail alltså. Sen ett antal dar tillbaks.

Undrar om det är läge att sluta använda bbb:s mail överhuvudtaget. Vilka sopprötter.

Jag har också haft problem trots att jag har min mailadress på egen domän men använder bredbandsbolagets SMTP,
Jag kunde inte skicka mail efter uppdateringen och det berodde på att SSL var ikryssat i Mail.app, när jag väl kryssade ur SSL så funkade det även för mig.
Det måste vara en förändring BBB gjorde i och med uppdateringen.

nu kan jag ta emot mail, (kom en hel drös plötsligt) men nu går det inte att skicka. ssl ikryssat eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-06 10:27

Har inte kunnat skicka mail via Apples Mail och smtp.bredbandsbolaget.net sedan "uppgraderingen" Har ringt BB men har inte kunnat få hjälp.
Kryssade ur "använd SSL" och då fungerade det. Tack MoMac!

Min sambo har samma problem, det gick först att skicka med SSL urkryssat, sen slutade de också att fungera.. Bra uppgradering må ja säga.

Hmm jag har samma problem med BBB, har 2 olika datorer en MBP och en Mac Pro, och ingen av de fungerar med BBB. Däremot i min Iphone går alldeles utmärkt både att få eller skicka mail...

1
Bevaka tråden