Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring RAID och JBOD i Skivverktyget

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite frågor om RAID som jag inte hittat svar på.

* Hur gör man RAID 5 på Macen?
Verkar inte gå med Skivverktyg va?

* Måste man formatera om alla diskar från början?
I så fall måste man ju ha en backup som man sedan inte kan koppla in i Raiden...:tveksam:

* Hur gör man RAID 0 "JBOD" (Just A Bunch of Discs)?
Då behöver man väl ändå inte formatera om?
Verkar ju puckat.

Du kan inte göra RAID5 som mjukvaruraid i OSX vad jag vet.

RAID0 gör du med skivverktyg, Klicka på en disk du ska göra raid av, sen på fliken RAID, välj RAID-typ och dra sedan alla diskar som skall vara med till fältet under. Eftersom du gör ett nytt filsystem som flyter ut över alla diskarna som är med i RAID'en så måste du formatera om ja.

RAID 0 och JBOD är inte samma sak.
RAID 0 är stripe. RAID 1 är spegling.
Ang formatering svarar Johans S precis som det är.

Men JBOD räknas väl som en sorts stripe i alla fall?
Skillnaden är ju att JBOD är säkrare eftersom man tar "en disk i taget" i st f att sprida ut data över alla diskar samtidigt.

Edit: Jo, enligt Wikipedia räknas även JBOD som RAID 0.

Men jag inser nu att man inte bara kan stapla diskar fortlöpande eftersom man inte kan ändra storleken på en partition efter att man börjat skriva.
(Vad jag vet i alla fall).

Senast redigerat 2007-07-03 12:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 17:53

JBOD är väl bara ett samlingsnamn på disk arrayer utan inbyggd virtualisering,
det har väl inget att göra med RAID nivåer eller liknande?

- RAID-5 kräver ett separat kontrollerkort.
Finns flera modeller och tillverkare men gemensamt för alla är att dom inte går att boota från i Mac OS X förutom Apples eget RAID-kort som bara finns för Xserve G5.

- Du måste formatera om volymen vid övergång till alla RAID-nivåer
...förutom RAID-1 Mirror/Spegling. Men där får du inte fler GB tillgängliga utan bara en spegel av din befintliga disk.

- RAID-0 är inte samma sak som JBOD!
Vid RAID-0 delas individuella filer mellan diskarna så en 500MB fil delas i små 64kb stycken mellan diskarna. Vid läsning får du väldigt bra prestanda eftersom datorn läser från båda diskarna samtidigt.

JBOD (Just a Bunch of Disks) innebär att man "slår ihop" flera diskar så när den första disken är full fortsätter datorn skriva på nästa disk. I Mac OS X kallas detta för concatenated disk set. Observera att om en disk går sönder så är hela volymen borta. Och du får ingen prestandavinst i JBOD. Ingen redundans och ingen prestandavinst - få använder JBOD på grund av detta.

The other option Disk Utility offers in its RAID pane -- concatenated disk set -- is technically not a RAID.

Rather, it's another way of treating multiple hard disks as a single volume. In this case, the operating system simply combines the storage capacity of all the drives in the set to create what appears to the operating system to be a single volume. A concatenated disk set provides no swifter access to your data, and it offers no additional data protection. But it does allow you to spread large files such as video projects and backup archives across multiple disks.

Citat från: http://www.techworld.com/storage/features/index.cfm?featureid=3380

Ursprungligen av swede:

JBOD är väl bara ett samlingsnamn på disk arrayer utan inbyggd virtualisering, det har väl inget att göra med RAID nivåer eller liknande?

Det stämmer att JBOD inte är en RAID-nivå:

Concatenation or Spanning of disks is not one of the numbered RAID levels, but it is a popular method for combining multiple physical disk drives into a single virtual disk. As the name implies, disks are merely concatenated together, end to beginning, so they appear to be a single large disk. This mode is sometimes called JBOD, or "Just a Bunch Of Disks".

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels#Concatenation_.28JBOD_or_SPAN.29

Tack för det. RAID 5 är klart coolast, men dyrt...
Om man köper ett RAID-kabinett med "hot-swappable" diskar, då behöver man väl inte formatera rätt storlek från början? Det står ju att man kan "addera diskar eftersom". (Jag läser på Sonnets kabinetter hos Macoteket).

Jag föreslår att någon går in på svenska Wikipedia och korrigerar RAID-avsnittet med det förtydligandet att JBOD inte är en RAID 0. Det framställs där som "en variant" av RAID 0.

Ursprungligen av the örjan:

Tack för det. RAID 5 är klart coolast, men dyrt...
Om man köper ett RAID-kabinett med "hot-swappable" diskar, då behöver man väl inte formatera rätt storlek från början? Det står ju att man kan "addera diskar eftersom". (Jag läser på Sonnets kabinetter hos Macoteket).

Du kan säkert addera diskar i efterhand men ditt filsystem HFS+ kan inte expandera volymerna så det spelar ingen roll. Du måste formatera om ändå

Vi får drömma om ZFS filsystemet som kanske, kanske kommer 2008 i 10.5 Leopard!

1
Bevaka tråden