Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några i-lands frågor.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har några saker som ja stör mig på när jag använder min mac, någon kanske kan hjälpa mig.

1. Om jag mappar en Samba/windows enhet på datorn och sedan väljer att stänga ner internett anslutningen så försvinner givetvis den mappade enheten. Detta händer te.x när jag stänger locket på min macbook. När jag sedan ska mappa enheten igen genom att gå till "anslut till server" så får jag felmeddelandet att enheten redan är ansluten. Varför? Jag kan varken se den i Finder eller på skrivbordet.

2. Eftersom jag kör min laptop till vardags så har jag valt att använda ett separat tangenbord och mus. Ja köpte ett Logitech 530S som är gjort för mac. Jag har bara ett problem med enheten. Varje gång jag stänger ner datorn (stänger locket vilket gör att den går ner i viloläge) så slutar alla snabbknappar att funka. Jag kan alltså inte trycka på "play" knappen så att iTunes startar eller pausa en nuvarande låt. Har jag tur så kan trycka på connect knappen under tangentbordet och musen så ansluter den åter igen, men de funkar som sagt nästan aldrig. Finns det ingen sätt som gör att den alltid är ansluten?

3. Hur kan det komma sig att man inte kan hoppa tillbaka i mappar i finder med delete/backslash? Jag kan häller inte använda bakåt-knappen på musen, utan ja måste varje gång dra musen upp på tillbaka knappen på skärmen. Det är inte direkt ett jobbigt problem men jag har länge stört mig på de.

4. Ctrl + V och Ctrl + C är vanliga tangenter i både Linux och Windows världen, den senaste tiden så har jag valt att ctrl knappen chiftar i olika program. I bland måste jag trycka på alt och någon knapp ibland så funkar "äpplet" lika bra. Någon som kan förklara för mig när man använder dom olika knapparna? Det händer ofta att jag ska kopiera en hel text, och när ja ska kopiera den så tar ja istället bort den, något irriterande.

Jag hoppas att någon kan svara på mina i-lands frågor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 12:27
Ursprungligen av snouser:

3. Hur kan det komma sig att man inte kan hoppa tillbaka i mappar i finder med delete/backslash? Jag kan häller inte använda bakåt-knappen på musen, utan ja måste varje gång dra musen upp på tillbaka knappen på skärmen. Det är inte direkt ett jobbigt problem men jag har länge stört mig på de.

4. Ctrl + V och Ctrl + C är vanliga tangenter i både Linux och Windows världen, den senaste tiden så har jag valt att ctrl knappen chiftar i olika program. I bland måste jag trycka på alt och någon knapp ibland så funkar "äpplet" lika bra. Någon som kan förklara för mig när man använder dom olika knapparna? Det händer ofta att jag ska kopiera en hel text, och när ja ska kopiera den så tar ja istället bort den, något irriterande.

3. Hoppa bakåt och framåt i FInder med äpple+pil upp/ned. Äpple+pil ned öppnar även program och filer om du har sådant markerat.

4. Kopiera, klippa ut och klistra in är alltid med äpplet, ctrl används (enligt min åsikt) ytterst sällan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 12:42

3. Har inte din mus någon inställningspanel där man kan ställa in bakåtknappens funktion? Om inte, finns det tredjepartsdrivrutiner som ger möjlighet att ställa in mer specifika och avancerade inställningar än vad som går med Apples inbyggda panel.
USB Overdrive t.ex.

4. Kommandotangenten ("Äpple") används för alla kortkommandon. Precis som i Windows, kan man i menyraden se vilka kortkommandon som varje kommando har.

Alt används för att skriva specialtecken, tex @œ|]. Endast i kombination med kommandotangenten kan alt användas för kortkommandon.

Ctrl används till mycket få saker, som sagt. Om man inte har en högerknapp på musen, kan man istället ctrl-klicka. Ctrl-Eject ger avstängningsrutan. Terminalen är egentligen det enda stället där man använder ctrl för kortkommandon - t.ex. ctrl-C för att avsluta en process.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 13:07
Ursprungligen av Rajje:

Precis som i Windows, kan man i menyraden se vilka kortkommandon som varje kommando har.

Jag kan även rekommendera KeyCue (http://www.macility.com/products/keycue/) för detta. Programmet slänger upp en lista över kortkommandon i ansiktet på en när man håller nere kommandotangenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 09:25
Ursprungligen av berdan:

Jag kan även rekommendera KeyCue (http://www.macility.com/products/keycue/) för detta. Programmet slänger upp en lista över kortkommandon i ansiktet på en när man håller nere kommandotangenten.

Tack för tipset!

Har tänkt att jag ska försöka hitta nån sån lista men när jag väl sitter framför datorn glömmer jag leta efter den.
Sen när man jobbar och behöver den påminns jag om hur jag har glömt leta efter en sån gång på gång.

Tack för alla svar, ja har löst några av mina problem iaf.

1
Bevaka tråden