Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger skriver till hårddisken i bakgrunden - varför?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör OS X 10.4.10 på min iBook G4 och har sedan igår ett väldigt irriterande problem som jag aldrig haft förut:

Ungefär var tionde sekund skriver datorn något till hårddisken, jag vet ej vad, men det syns som en jämn rad av röda toppar i Activity Monitor's Disk Activity-fönster. Om man tex försöker se på en film innebär detta att bilden samtidigt "hackar till". Datorn funkade perfekt kvällen innan, och det enda jag gjort sen dess är att installera Firefox 2.0.0.4 samt jobba med ett dokument i InDesign. Vad har hänt? Jag har förstås kört en Repair permissions utan resultat. Och jag har provat att stänga av Spotlight's indexering (se http://macosx.com/tech-support/osx-tiger-continuous-disk-activity/16951.html ) utan att det heller hjälpte. Har även testat att radera diverse cacher med Tiger Cache Cleaner m.m.

Är det nya Firefox som är skurken?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-01 21:34

Kolla i aktivitets hanteraren vilken process eller program stegrar i CPU % just när det hackar till.

Inget! Inget märkbart iallafall, när inga andra program är igång ligger kernel_task, WindowServer, SystemUIServer och pmTool och småputtrar på 0.4 - 2.5 % av CPU, inget annat.

Däremot installerade jag MenuMeters 1.3 och kan då se att varje gång det hackar till ökar "page faults" under "VM Statistics" med ett stort antal. Vad betyder det? Upplys mig, jag är syntnörd men bara en glad amatör vad beträffar datorer

Verkar f.ö. som att den är något snällare nu, hackandet kommer mer sporadiskt. Fast får för mig att hela datorn är lite segare än vanligt.

Ursprungligen av longforparade:

Inget! Inget märkbart iallafall, när inga andra program är igång ligger kernel_task, WindowServer, SystemUIServer och pmTool och småputtrar på 0.4 - 2.5 % av CPU, inget annat.

Däremot installerade jag MenuMeters 1.3 och kan då se att varje gång det hackar till ökar "page faults" under "VM Statistics" med ett stort antal. Vad betyder det? Upplys mig, jag är syntnörd men bara en glad amatör vad beträffar datorer

Verkar f.ö. som att den är något snällare nu, hackandet kommer mer sporadiskt. Fast får för mig att hela datorn är lite segare än vanligt.

Ditt operativsystem skriver till hårddisken för att det inbyggda minnet inte räcker till. Photoshop med många ångrasteg är otroligt minneshungrigt, men det finns fler program som vräker i sig minne.

VM är i det här sammanhanget detsamma som Virtuellt Minne, dvs hårddisken används som minne, det går då långsamt men är en robust lösning. En omstart av de program du har igång tar dig tillbaka till lite fräschare fart, och en omstart av Macen är som att få en ny dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-02 01:01
Ursprungligen av longforparade:

Däremot installerade jag MenuMeters 1.3 och kan då se att varje gång det hackar till ökar "page faults" under "VM Statistics" med ett stort antal. Vad betyder det? Upplys mig, jag är syntnörd men bara en glad amatör vad beträffar datorer

Som Rust skrev så är det när inte arbetsminnet räcker till. Enklaste lösningen är att inte ha så många program igång samtidigt. Eller skaffa mer minne.

Okej. Problemet är att jag startat om datorn och inte har några program öht igång (bortsett från Activity Monitor), ändå inträffar det jag beskrev.

(iBooken är förresten en G4 1.33 med 1gb ram)

Som sagt, det jag beskrev inträffar även när jag startat om datorn och inte har några program alls igång. (Men du hann nog inte läsa mitt senaste inlägg för vi postade samtidigt). Jag har använt datorn flitigt i ett och ett halvt år, och kört ganska tunga projekt i Logic Pro 7, Ableton Live m.m, utan att ha detta problem tidigare, det dök upp från den ena dagen till den andra.

Senast redigerat 2007-07-02 01:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 01:49

Ett "page fault" (sidfel på svenska) har att göra med hantering av virtuellt minne och swapfiler och är helt normalt.

1) Hur ser din minnesanvändning ut?

2) Hur mycket ledig disk har du?

3) Om du kör en

sysctl vm.swapusage

i Terminalen, vad får du som svar?

Efter en restart, med bara Activity Monitor och Text Edit igång:

1)
System memory:
Wired: 66.28 MB
Active: 68.02 MB
Inactive: 81.66 MB
Used: 215.66 MB
Free: 808.90 MB
VM size: 3.19 GB
Page ins/outs: 11782/0

2)

Disk usage:
Space utilized: 30.98 GB
Space free: 6.16 GB

3)

vm.swapusage: total = 64.00M used = 0.00M free = 64.00M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 14:10

Då verkar du i alla fall ha en swap som fungerar och inget som stjäl stora mängder minne av dig.

Det borde på något sätt gå att få ut vilka program som nyttjar disken, utan att gå omvägen via aktivitetshanteraren och titta på CPU-användandet…

Ja, undrar hur bara? Finns det inte någon log man kan leta fram, där man ser diskaktivitet relaterat till enskilda program/processer?

Om man vill öka förståelsen och bara ha en (1) liten mätare där du hela tiden ser vad som händer med minne, processor, diskaktivitet, kommunikation, temperatur och mycket annat så kan man inte förbise iPulse. Jag har alltid det lilla programmet igång nere i hörnet.

http://iconfactory.com/software/ipulse

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-04 09:31
Ursprungligen av Olav Rust:

Om man vill öka förståelsen och bara ha en (1) liten mätare där du hela tiden ser vad som händer med minne, processor, diskaktivitet, kommunikation, temperatur och mycket annat så kan man inte förbise iPulse. Jag har alltid det lilla programmet igång nere i hörnet.

http://iconfactory.com/software/ipulse

Vem betalar $12.95 för den skiten när man kan få iState gratis?
Går att få lika litet och välja exakt moduler, funktioner.
http://islayer.com/index.php?op=item&id=28

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 16:19

Problemet med sådana mätare kan vara att de inte har nog hög upplösning i sina mätningar. Om programmet exempelvis pollar en gång i sekunden är oddsen dåliga att den fångar upp aktiviteten i fråga.

Kör igång Systemmeddelanden och gå igenom alla loggar som du kan hitta. Det är möjligt att det är någon process som inte riktigt mår bra och skriver felmeddelanden med jämna mellanrum.

Jag kan glädja dig med att det går att ta reda på vad som orsakar felet, men jag är rädd att du inte kommer gilla det.

Shark (som följer med Xcode) klarar av att snappa upp syscalls, vilket nästan säkert kommer visa vad som händer. Problemet är väl dock att Shark är ett program för utvecklare. Om du inte själv är utvecklare eller har väldigt bra koll på hur OS X fungerar under huven så kommer du antagligen inte kunna använda det, eftersom det som står där antagligen inte är meningsfullt för dig.

Hej,

Kanske lite sent, men (om jag inte missförstår allting) så kan det väl visst vara så att det är Spotlights indexering som är boven? Alltså, inte indexeringen i sig själv men dock att indexet är korrupt. Jag körde nyss "Spotless" som är shareware, som tar bort hela index-katalogen. Detta tvingar OSet att skapa en helt ny katalog/struktur. Det gör i sin tur att datorn jobbar som en galning ett par timmar (den går igenom hela hårddisken och gör ett nytt index vad jag förstår) men sedan är det lugnare.
Bara ett tips, det kanske redan har löst sig ändå.

Lycka till!

/ Andreas (Yamaha SY77 och CasioVZ5000-ägare)

1
Bevaka tråden