Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken dator?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2007-06-29 17:25

Tänkte försöka mig på att skaffa en Mac snart igen och har gruvliga problem att bestämma mig om jag ska ha en Macbook Pro eller en vanlig Macbook ?

Macbook mellanmodellen + 2 GB Mac-minne från komplett

Pris: 10970:- + 999:- = 11969:-

Macbook Pro, minsta modellen:
Pris: 16195:-

Om jag köper Macbooken så tänkte jag köpa 2 GB löst från Komplett, då det blir typ 500:- billigare än att köpa från Applestore..
Nåväl, datorn kommer användas som komplement / viss del ersättning av min stationära PC som är en Athlon64 4000+, 2 GB ram, 7600GT, Dubbla 17" TFT, 1,02 TB hårddiskar. Jag vill inte göra mig av med min PC utan vill ha den kvar, men vill samtidigt kunna vara mobil. Stor del av mitt arbete kommer göras på Macen, så PC:n kommer troligen samla damm en hel del, men ska ändå finnas så att säga.

Jag kommer använda Macbooken till att skapa websidor, skriva dokument, surfa, spela musik, kolla på en och annan film eventuellt. Kommer kanske också koppla den till min 720p LCD-tv och kolla på något HD-material. Kommer även redigera en och annan mindre film troligen, så det ska ju flyta på fint.

Om jag köper Macbook Pro, så kommer jag antagligen köpa den nu snart. Om det blir Macbooken kommer jag troligtvis vänta till nästa uppdatering och BE TILL GUD att dom använder sig av Santa Rosa i nästa version, samt LED-skärm..

Men vad tycker ni att jag ska ta för dator? Är det verkligen värt 4226:- extra för Macbook Pro?
Kanske mer prisvärt att ta en Macbook och köpa till en 160GB HD? Är det fortfarande så att MBP är svår att byta hårddisk i?

Det som talar för Macbook Pro är
+ Högre upplösning (1440x900 vs 1280x800)
+ Nyare plattform (Santa Rosa)
+ Mycket bättre grafikkort
Det som talar mot Macbook Pro är
- Priset
- Storleken

Hjälp mig :S

Är i liknande situation. Har massor av datorer inklusive en stor bärbar (släpbar) Dell med LInux. Denna nya dator ska positioneras som mobilare än stora tunga Dell-laptopen som jag så ofta jag kan lämnar på jobbet för att den är så trist att bära omkring. Dock vore det ju nice med värsta grafiken (med tanke på kommande OSX versioner och Civ 4l) och så mycke RAM som möjligt (för virtualisering av Linux/Windows)... Man kan ju köra 3GB RAM i Macbook om man gör som du, sätter i det själv, så det känns om det får räcka och så får jag offra spelandet mot att jag får med mig Macbooken överallt!

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-06-29 23:12
Ursprungligen av anders5737:

Är i liknande situation. Har massor av datorer inklusive en stor bärbar (släpbar) Dell med LInux. Denna nya dator ska positioneras som mobilare än stora tunga Dell-laptopen som jag så ofta jag kan lämnar på jobbet för att den är så trist att bära omkring. Dock vore det ju nice med värsta grafiken (med tanke på kommande OSX versioner och Civ 4l) och så mycke RAM som möjligt (för virtualisering av Linux/Windows)... Man kan ju köra 3GB RAM i Macbook om man gör som du, sätter i det själv, så det känns om det får räcka och så får jag offra spelandet mot att jag får med mig Macbooken överallt!

Jo, den större storleken för MBP talar ju emot den och för Macbooken, men grafikkortet är ju ungefär typ tusen gånger bättre i MBP:n än i Macbooken.. Jag vägrar att köpa en Macbook med det supersunkiga grafikkortet som sitter i nu, speciellt nu när Leopard snart är här..
Så antingen blir det en Macbook vid nästa uppdatering eller en MBP nu snart.. Men 4200.- i skillnad är ju typ halva Macbooken nästan, så man får ju ta sig en riktig funderare.. Så upp till diskussion varför jag ska välja en viss dator!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 23:14

Eftersom det låter som du har mycket datorkraft i din stationära dator, så tycker jag du ska sikta in dig på en MacBook som du kan stoppa i lite extra minne i. Det som MacBooken är sämst på i dagsläget är grafikintensiva spel och program som belastar GPU:n mycket.
Orkar du vänta på en uppdatering (kommer dröja ett antal månader) så tjänar du nog på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 23:16

Kan dock tillägga att om du vill få argument endast för att köpa en MacBook Pro så har jag en hel hög på lager - det är en fantastisk maskin! D.v.s OM man bortser från att du redan har en kraftfull dator hemma.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-06-30 00:38

Krav för Leopard

Kommer att byta från PC till Mac under hösten. Undrar lite vilka krav på hårdvaran som Leopard kommer att ställa. Räcker det med de 2GB RAM som Macbooken klarar eller blir man tvungen att skaffa en Macbook Pro och slänga i 4GB RAM? Kommer grafiken i Macbooken att räcka till för Leopard? Nå´n som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 00:46
Ursprungligen av Hälge:

Kommer att byta från PC till Mac under hösten. Undrar lite vilka krav på hårdvaran som Leopard kommer att ställa. Räcker det med de 2GB RAM som Macbooken klarar eller blir man tvungen att skaffa en Macbook Pro och slänga i 4GB RAM? Kommer grafiken i Macbooken att räcka till för Leopard? Nå´n som vet?

Absolut! Det kommer fungera fint i Leopard. Förstår att det är lätt att tro när man kommer från PC-världen att en ny systemversion kräver mycket kraftigare hårdvara, men så är det inte på mac-sidan.

(Borde kanske ha en egen tråd för den frågan)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-30 09:12

Gick i samma tankar. Slutade med en svart Macbook i onsdags och sambon köpte en vit 2.16GHz igår. Vi är supernöjda. Skönt att ha switchat. Ta en macbook och spara lite stålar, du blir inte besviken.

Gick i samma tankar för ett år sedan då jag köpte min första MBP. Nu har jag beställt min andra MBP (efter att ha sålt den första riktigt förmånligt) som ska dimpa ner 2 Juli. 4200krs skillnad är ju inte så mycket imho, det är några utekvällar, några pass extra på jobbet etc. I mitt tycke är det helt klart värt det! Sälj av din stationära och köp ett hårddiskrack för lagring :cool:. Installera windows på MBP och spela på den (om det är det du använder din PC till)! Mina $.02.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2007-07-01 20:57

Tack för svar.
Nej, jag spelar inte utan jag är tvungen att köra Windows för mina administrativa programvaror (SPCS Adm, Bokslut, Skatt, Lön mm). Hoppas någon tillverkare portar sina program till Mac nå´n gång (tyvärr finns det ingen sådan programvara till Mac som räcker till idag) Man kanske skulle starta någon "lobbyingförening" och övertala SPCS?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-03 12:33
Ursprungligen av Hälge:

Tack för svar.
Nej, jag spelar inte utan jag är tvungen att köra Windows för mina administrativa programvaror (SPCS Adm, Bokslut, Skatt, Lön mm). Hoppas någon tillverkare portar sina program till Mac nå´n gång (tyvärr finns det ingen sådan programvara till Mac som räcker till idag) Man kanske skulle starta någon "lobbyingförening" och övertala SPCS?

Om det bara är därför du sparar PC:n så skall du sälja den på en gång. Du kan ju köra Windows på din mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 21:22

Jag hade samma funderingar när jag skulle gå över till Mac. Det blev till slut en MacBook, mest för att den är mer portabel. Min flickväns bärbara dator är ett monster som knappt är släpbar och någon sådan ville jag inte ha.

Du kan nog komma undan billigare än 1000:- för 2 gig minne, det finns inget behov av att köpa sådant minne som är uppmärkt som "Mac-minne". 2 GB (2x1 GB) för min MB går loss på runt 700:- som billigast.

Hårddiskbyte är enkelt på en MB, mycket lurigare på en MBP.

Jag är i samma situation. Men jag anser inte att MacBooken är så mycket mer portabel som ni. Det skiljer ungefär 3 cm i yttermått på de bägge datorerna. Då har man ändå en 15,4" skärm på Pron.
Om du har pengarna, så satsa på en MBP. Den större skärmen tror jag kan komma väl till pass. Om du inte har någon annan skärm att koppla den till typ hela tiden då.

Edit: MacBooken är lite högre. Pron är 3 cm bredare och 2 cm djupare.

/Claes

1
Bevaka tråden