Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook: wlanet 'stängs'

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-06-30 19:31

Tjo.

Sitter på en macbook (första modellen, ca 1år gammal).
Är hemma hos mina föräldrar nu och wlanet börjar bråka med mig.

Vi har två stycken wlan, ett i adsl-modemet, sen ett i en Netgear router.
Jag ansluter mig till Netgear routerns wlan. Fungerar bra att ansluta och så, nätverket fungerar ett tag (ibland länge, ibland inte alls länge), sen dör det bara(fast wlan-symbolen i mac os x visar att jag är ansluten och har full signal).

När det dör, så fungerar det ibland att ansluta igen, och ibland inte. När det inte fungerar att återansluta, så måste jag starta om routern.

Vet inte om det är problem med routern eller om det är macbooken som strular.

Sen står både modemet och netgear routern på samma ställe (2-3dm ifrån varandra bara) så vet inte om deras två wlan kanske stör varandra?

Tack på förhand.

ps
har inte kunnat testa med något annat wlan än.
ds

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 20:21

Går båda sändarna på samma kanal? Om ja, lägg en på exempelvis 1 och den andra på 11 för att få så stort spann som möjligt och undvika störning mellan kanalerna.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-07-01 00:51
Ursprungligen av berdan:

Går båda sändarna på samma kanal? Om ja, lägg en på exempelvis 1 och den andra på 11 för att få så stort spann som möjligt och undvika störning mellan kanalerna.

okej, testar med det:)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 10:54

Har precis fått samma problem! Ingenting har förändrats här (vad jag vet) och allt fungerade perfekt förut, men nu tappar macbooken anslutningen till nätverket utan att säga till. På nåt sätt känns det som det kom efter 10.4.10, men det kan vara inbillning..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-22 23:01
Ursprungligen av shandar:

Har precis fått samma problem! Ingenting har förändrats här (vad jag vet) och allt fungerade perfekt förut, men nu tappar macbooken anslutningen till nätverket utan att säga till. På nåt sätt känns det som det kom efter 10.4.10, men det kan vara inbillning..

Lustigt. Ett par dagar efter att jag skrev det här inlägget lämnade jag in datorn på service för en kass högtalare. När jag får tillbaka den två veckor senare med ett nytt logikkort är airport problemet borta. Det är med 99% sannolikhet bara ett sammanträffande, men lite underligt ändå.. Wlan-världen runt omkring mig har inte förändrats, det är samma router här med samma firmware och det är samma enheter som pratar med den.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-07-01 11:03

Det där med efter 10.4.10 kan vara inbillning ja, men jag hade inga problem innan den uppdatering iaf.
Och routern och modemet stod likadant då (har jag för mig iaf.).

Jag hade ett liknande problem med min macbook. Hittade ett litet tips om att inaktivera Bluetooth PAN under nätverksinställningarna. Efter det har den fungerat klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 22:59

Finns det många trådlösa nät, trådlösa telefoner, mikrovågsugnar eller annat som ligger och sänder uppe på 2,4 GHz i omgivningen kan du även testa att aktivera störningskompensation. Det sänker den teoretiska överföringshastigheten om du inte har störningar, men kan å andra sidan ge bättre anslutningar om luften är tjock av radiovågor.

Tänk även på att vädret kan påverka och på att signalindikatorn inte är 100% exakt plus att mottagningen/sändningen kan förbättras enormt bara genom att flytta datorn eller basstationen väldigt lite.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-02 11:40

Har själv samma problem med min Netgear WG302, provat på både PC samt MAC med samma resultat. Problemet ligger i att när man överför stora mängder data så "lägger av" Netgear accesspunkten. Har provat att överföra stora filer mellan laptop och ethernet disk och den dör vid ca. 2-3Gb.

Netgear kundtjänsten är totalt värdelös - de vet varken vad problemet är eller hur man ska lösa den. Har själv provat allt möjligt (stängt av hårdvarubransvägg, provat olika nätverkskort samt datorer, olika kaneler, olika krypteringsalgoritmer, kört Ad-Hoc..)
Kör man UTAN kryptering så fungerar det klockrent! Så feler verkar ligga där någonstans..

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-07-02 13:57

Prova att ladda ner senaste mjukvaran för din router.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-02 21:27
Ursprungligen av Xmel:

Prova att ladda ner senaste mjukvaran för din router.

Hjälper knappast i mitt fall.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-07-03 08:49
Ursprungligen av Jayzee:

Hjälper knappast i mitt fall.

Prova, min netgear dog stup i kvarten innan jag uppdaterade firmwaren i den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-03 14:42
Ursprungligen av Xmel:

Prova, min netgear dog stup i kvarten innan jag uppdaterade firmwaren i den.

Det var typ det första jag provade
Sorry ifall jag varit lite oklar om det.. tro mig det finns INGET jag inte provat! Problemet verkar iaf. ligga i autentisiering i samband med stor mängd av trafik (spelar ingen roll vilket protokoll).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-03 19:39

Yeah baby! Netgear har släppt en ny mjukvara 2 dagar sedan till WG302 och de verkar ha fixat problemet jag upplevt!! Tack Netgear, har bara väntat i 7 månader.... Senaste uppdateringen var i december 2006.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-07-03 21:37

Det är väl någon minnesläcka som dom har lagat...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-04 10:54

Detta är nog fixen som löste det:
WG302v2 - WPA do not work when using IAS with EAP-TLS authentication

Ursprungligen av Jayzee:

Detta är nog fixen som löste det:
WG302v2 - WPA do not work when using IAS with EAP-TLS authentication

Då är det nog något annat WPA-relaterat som är fixat också, för jag betvivlar att någon kör EAP-TLS och IAS mot en sån.... Även om det säkert går rent tekniskt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-08 20:06

Har också börjat få prolem med mitt wlan, samma sak med att det står att jag har full sändning. Hade inga problem för än för ett nån vecka sedan då det kom lite nya uppdateringar från apple (kommer inte ihåg vad det var för några). Jag får dock även kernelpanic ibland när jag trycker upp wlan-menyn undertiden detta problemet uppstår... Idéer?

edit: Har inte heller netgear utan Zyxel 320w

Senast redigerat 2007-07-09 00:12
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-08 22:15

Samma problem här, som också kommit efter uppdateringen. Jag har inte Netgear heller.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-07-09 07:55

Samma problem och samma dator som trådskaparen. Dock en D-Link router. Problemet kom efter 10.4.10 tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 14:34
Ursprungligen av Queux:

Samma problem och samma dator som trådskaparen. Dock en D-Link router. Problemet kom efter 10.4.10 tycker jag.

Hos mig med

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-22 22:02

... ingen som vet vad det beror på än?

Ursprungligen av bjark:

... ingen som vet vad det beror på än?

Kan vara vädret. Men se även mitt tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-22 23:14

Men alltså jag har full signal hela tiden, det är bara internet som lägger av lite då och då.

Jag har installerat Airport Extreme här hemma och det fungerar sådär.. Min fru's iBook har väldigt dålig hastighet mot internet.. Min Mac Book Pro fungerar ok medans Windows Vista maskinen..ja.. den håller mest på att uppdaterar sig mot farliga saker på internet..

Har någon annan liknande problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 00:34

har precis skaffat zyxel p-320w (telia) och internet kommer och går korta stunder helt borta unden någon minut sen för fullt igen. trådlöst strular mest med kabel lite bättre. har en pc (xp) samma strul med den. alla supportar skyller på varann...
Pelle

1
Bevaka tråden