Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic skall absolut söka igenom 250gb?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har ett problem i logic för PC v5.5.1 som jag aldrig kunnat klura ut varför det händer.
Om jag laddar in ett exs-24 instrument som jag aldrig laddat förut så skall logic envisas med att söka igenom hela min 250gb hårddisk efter ljudsamplingarna när de redan ligger i samma mapp som exs-programfilen???

Jag har precis skaffat en ny dator och är helt nyinstallerad så nu när jag skall ladda ett nytt ljud så VARJE gång står logic och tuggar och söker på hårddisken efter samplingarna.
Detta är oerhört kreativt hämmande när man jobbar med en låt.

Varför gör logic så här???

Dock detta fenomen upphör (som väl är) efter att jag har laddat ett ljud en gång.

Det är för att EXS24 är rätt hjärndöd när den letar efter samplingar. När den laddat in ljudet en gång så uppdateras sökvägarna, det är därför den bara gör det första gången.

I Logic 6+ finns projekthanteraren som kan fixa till sökvägar för samplingar (har jag för mig?), i annat fall får du använda EXS-editorn för att fixa det. Testa om den hittar resten av filerna snabbare om du pekar en av dem rätt.

Jag stör mig som fan på det!

Jag skall kika i editorn och se om jag hittar något, men jag har redan kikat överallt

Det kan inte finnas någon fil någonstans då med sökvägarna som man kan editera?
Jag menar eftersom när man väl öppnat ett ljud en gång så slutar logic att söka.
Kan det vara något i registret man kan ändra tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 01:59

säg till om ni kommer på nåt.

ännu värre blire om man har en extra disk för backup, då hittar den duplicates på alla ljud vilket e sjuuukt irri.

Det finns något program som kan gå igenom ens hårddisk och rätta till alla sökvägarna, men det finns bara till OS X och jag kommer inte ihåg namnet just nu.

Det var ett tag sedan jag höll på med logic men, I samplern finns det ett par inställningar för hur den skall använda minne osv. Där ska det även finnas en inställning för vilka/vilken hårddisk den skall söka efter samplingarna i.

Den sökväg som behöver rättas till är den som är inskriven i logics sample instrumentfiler. Den rättas till automatiskt som du har märkt men det tar ett tag för varje instrumentfil. Det jag gjorde var att ställa in samplerns sökväg så att det gick lite fortare och sedan så bläddrade jag igenom alla instrumentfilerna i EXS24:an, tog ett tag men det var det värt.

Edit; HAr för mig att använde EXS24 MKII då jag rättade till detta tillsammans med Logic 5.5.1

Att bestämma i inställningar för vilken hårddisk (partition) exs skall söka har jag hittat i alla fall sedan tidigare.

Jag får väl helt enkelt bläddra igenom alla ljuden en efter ett, som jag snart redan har gjort ändå, det verkar vara enda lösningen vad jag förstår. Bra tips

Då sitter man i alla fall inte där i efterhand i en stressad kreativ situation och exs-24 skall söka igenom hårddisken efter ett ljud man ändå inte ville ha till just den låten.

1
Bevaka tråden