Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man styra processorhastigheten?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har alltid stört mig på att jag inte kan begränsa processorhastigheten på min MacBook på samma sätt som jag kunde göra med min gamla iBook. När en kompis nyss köpte en ny MacBook av senaste modell såg jag att han hade en ikon i systeminställningarna som heter processor där han tex kan stänga av en av kärnorna. Går det att göra så jag också får de inställningsmöjligheterna på min gamla MacBook (första modellen)?

Ja, du ska installera CHUD Tools. Då dyker Processor upp i Systeminställningar där du kan göra sådana inställningar.

Av ren nyfikenhet, varför vill man stänga av en kärna? Spara på batterier?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-29 09:15
Ursprungligen av mr.kongo:

Av ren nyfikenhet, varför vill man stänga av en kärna? Spara på batterier?

Detmåste väl vara bättre att underklocka cpu:n? Om man nu ska spara batterier och inte göra lika mycket avdrag på prestandan...
bara en tanke-... en dubbelkärnig cpu jobbar ju bättre med två kärnor en med en.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-06-29 10:03

Kör verkligen en Macbook på full CPU hastighet hela tiden? Alltså tex 2GHz. En bärbar med XP eller Linux tex sänks ju hastgheten vid låg belastning. Gör inte OS X det?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-06-29 21:11

Nej

den körs väl på det du ställer in i Systeminställningar/Strömsparare/optimering, det finns ett antal varianter man kan ställa in, t ex bästa prestanda m m.
jag har för mig att jag har haft ett program i min MB som visade processorhastigheten under olika inställningar och den varierar ju beroende på vad datorn gör.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-30 17:52
Ursprungligen av niclasc:

Kör verkligen en Macbook på full CPU hastighet hela tiden? Alltså tex 2GHz. En bärbar med XP eller Linux tex sänks ju hastgheten vid låg belastning. Gör inte OS X det?

MacBooken throttlar ner och upp beroende på hur mycket du belastar den, tror den går som lägst på 1.0Ghz.

När jag stänger av en kärna går den andra istället snabbare, ingen bra lösning alltså. Jag saknar fortfarande möjligheten att låsa max-frekvensen för processorn. Vad jag har hört så har inte Tiger stöd för SpeedStep utan de använder något annat för att sänka hastigheten, hoppas det blir bättre i Leopard.

  • Medlem
  • 2007-07-04 16:56
Ursprungligen av cable_guy6:

När jag stänger av en kärna går den andra istället snabbare, ingen bra lösning alltså. Jag saknar fortfarande möjligheten att låsa max-frekvensen för processorn. Vad jag har hört så har inte Tiger stöd för SpeedStep utan de använder något annat för att sänka hastigheten, hoppas det blir bättre i Leopard.

Tur är väl det. Speedstep har väl aldrig funkat på PC? Man sitter och gör grejer i Photoshop, och processorn har gått ned på 600Mhz ... från 3,4Ghz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 18:07

Spana in senaste versionen av ett program som heter CoolBook, gör precis det du eftersträvar.

1
Bevaka tråden