Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan: Lång väntan för iPhone

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-06-28 22:30

http://sydsvenskan.se/varlden/article248478.ece

I pappret i morgon. Exponerat på ettan.

Sjukt hypad iPhone är nu, DN.se.har också en lång artikel.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Sjukt hypad iPhone är nu

Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att hypen faktiskt är befogad. Jag tror iPhone kommer att ta fart som en två-stegsraket:

Det första steget är det som händer imorgon. iPhone släpps och hypen når sitt crescendo. Det kommer att visa sig att iPhone faktiskt är en sagolikt bra produkt, men det kommer också att visa sig att den är en verklig produkt. Den kan inte teleportera eller sväva, så några blir säkert besvikna. Mindre brister kommer att märkas, som, om det stämmer, att man måste betala för att få en mp3 att bli ringsignal. Efter några veckor kommer iPhone-rapporterna att tunnas ut och vardagen tar över (delvs - iPhone kommer nog att vara hett året ut, speciellt i Europa som väntar på sin tur).

Det andra steget för iPhone är när modellen med löpande uppdateringar blir tydligare. Apple kommer att fortsätta att ge gratis uppdateringar och bättre och nya program under två års tid. Det har Apple redan berättat eftersom det handlade om hur intäkterna från iPhone skulle bokföras. RD skriver läsvärt i ämnet. Häri tror jag "hemligheten" till fortsatta framgångar till iPhone ligger.

Som Apple själva berättade så är planen att ge gratis uppdateringar och förbättringar under två år ett marknadsföringsknep, folk kommer att gilla sin iPhone och de nyheter som kommer att de blir små säljare allihopa. Jag tror det kommer att fungera.

Som RD också skriver så är iPhone faktiskt subventionerad redan, även om det gjorts på ett annat sätt, Apple säljer iPhone extra billigt (ja, billigt, oavsett vad folk säger så är det billig för den teknik det faktiskt handlar om) mot att ta in det på abonnemanget, som ju är låst på två år.

Jag tror morgondagens händelse faktiskt är en riktig milstolpe i hela mobilbranschen, inte bara för hur iPhone fungerar rent tekniskt och användarmässigt, utan lika mycket för hur Apple förändrar förutsättningarna för operatörerna. Ta bara en sån sak som aktiveringsprocessen.

Det ska bli kul att se vad de som dömt ut iPhone redan innan den släppts säger om ett år.

(Fast jag har det redan på känn, de kommer att skylla på att Apple har fanatiska fans som inte förstår bättre - precis som en del idag hävdar att iPodens framgång beror på att den är så framgångrik - ett tankemässigt hjärnsläpp, men likafullt rätt vanligt resonemang.)

  • Medlem
  • 2007-06-28 22:38

Det är i stort sett samma artikel. Vi och DN delar på Lennart Pehrson.

Tyckte det var en bra artikel.

Det är kanske en bra telefon, men det som många anser är väl att det är sjukt att hypa en telefon överhuvudtaget - det är ju bara en telefon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 08:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är kanske en bra telefon, men det som många anser är väl att det är sjukt att hypa en telefon överhuvudtaget - det är ju bara en telefon!

Men med telefoner är det som med ringsignaler, de är accessoarer. Accessoarer får kosta oerhört mycket om de är "helt rätt". Vet ungar som aldrig skulle få för sig att handla på iTMS, men som gladeligen pyntar trettio spänn + trafikkostnad för en ringsignal!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-06-29 08:08

Hype är väl ett relativt begrepp...

Men batteriet och BT då?

Visst är det en intressant telefon med en del features som inga andra tillverkare hittills har tagit fram, men den saknar några som ALLA andra tillverkare av motsvarande handenheter har eller kommer att ha t ex att batteriet ska gå att byta ut eller att den ska stödja Bluetooth, främst A2DP-profilen.

Men, Apple är skickliga marknadsförare och det är en stor anledning till att de fortfarande finns kvar och kommer att finnas kvar ett tag till.

Vi får se vad som händer med SW-uppgraderingarna, gratis eller inte, men det går inte att fixa de features som jag tog upp m h a SW. Det krävs ny HW för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-29 09:17
Ursprungligen av The Sweet Spot:

Visst är det en intressant telefon med en del features som inga andra tillverkare hittills har tagit fram, men den saknar några som ALLA andra tillverkare av motsvarande handenheter har eller kommer att ha t ex att batteriet ut

Ärligt, hur många byter batteri på sin telefon? Jag har aldrig gjort det på någon av mina... Jag använder dem, laddar dem och byter dem när de börjar kännas omoderna...

Samma sak med iPods, har aldrig saknat funktionen att byta batteri där heller...
Visst, vi lever i ett slit och släng samhälle...hemskt men sant...men när tekniken går så fort som den gör idag så känns en telefon som är tre-fyra år gammal som uråldrig...

Om man behöver byta batteri beror väl på hur man använder apparaten

Ursprungligen av Ferengi:

Ärligt, hur många byter batteri på sin telefon? Jag har aldrig gjort det på någon av mina... Jag använder dem, laddar dem och byter dem när de börjar kännas omoderna...

Samma sak med iPods, har aldrig saknat funktionen att byta batteri där heller...
Visst, vi lever i ett slit och släng samhälle...hemskt men sant...men när tekniken går så fort som den gör idag så känns en telefon som är tre-fyra år gammal som uråldrig...

Om man behöver byta batteri, eller för den delen ha med ett extrabatteri för att man kommer att befinna sig på ett ställe utan möjlighet till uppladdning, beror väl på hur man använder apparaten. Eftersom de flesta mobiltelefoner erbjuder detta så finns det sannolikt ett behov, men vad vet jag. Jag är inte produktägare för någon telefon på Sony-Ericsson eller Nokia och tar därför inte beslut om sådana saker , men jag gissar att den som är produktägare skulle vara intresserad av att ta bort alternativet att byta batteri om det fanns möjlighet, eftersom att man ska kunna byta batteri innebär en merkostnad på produkten.

Slitaget på batteri är sannolikt större i en telefon som man använder 24 h per dag 7 dagar i veckan än i en iPod varför det är intressant att kunna byta. Att kunna byta innebär inte nödvändigtvis att speciellt många användare byter batteri, utan är en möjlighet som man som användare värderar.

  • Medlem
  • 2007-06-29 10:07
Ursprungligen av The Sweet Spot:

Eftersom de flesta mobiltelefoner erbjuder detta så finns det sannolikt ett behov, ... att den som är produktägare skulle vara intresserad av att ta bort alternativet att byta batteri om det fanns möjlighet, eftersom att man ska kunna byta batteri innebär en merkostnad på produkten ... Att kunna byta innebär inte nödvändigtvis att speciellt många användare byter batteri, utan är en möjlighet som man som användare värderar.

Jag tänker mig att skalet och batteriet kommer från olika fabriker. Jag tror inte Apples lösning är billigare. Att batteriet i deras fall är "inneslutet" grundar sig på företagets strävan att skapa så lätthanterliga, oproblematiska produkter som möjligt.

Och man kan byta batteriet i iPhonen, man kan bara inte göra det själv hemma. (Än!)

Och för övrigt tror jag inte dagens mobiltelefoner innehåller radio, kamera och musikspelare för att det fanns ett behov av det innan. Minns bara hur trögt försäljningen gick av de första 3G-mobilerna (eller vafan, det kan ha varit jag som önsketänkte).

Jag reagerade på två saker i sidoartikeln i morse. Dels tjatet om att den saknar 3G, som om det skulle innebära att vi inte får 3G när den kommer till Europa, dels att Gartners påstående om att iPhone saknar säkerhetslösning för företag. Hur många andra telefoner kommer med VPN-stöd idag (en ärlig undran eftersom jag inte har den blekaste)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-29 09:36

Det skulle vara intressant att veta exempelvis hur många på detta forumet som har två batterier till sina telefoner och byter dem. Jag gissar att det inte är så många...

Jag tror att Nokia, Sony-Ericsson mfl. tillverkare har utbytbara batterier till sina telefoner av gammal hävd. Det är tekniker som designar telefonerna och för dom är det självklart med utbytbara batterier. Dom har inte lärt sig att "tänka utanför boxen" ännu, som Apple har gjort.

Se bara på iPhone, en enda knapp! Detta är en omöjlig tanke för tradionella tillverkare. Tjusningen med Apple är att dom tänker nytt, därav det stora intresset för iPhone.

Ursprungligen av Ferengi:

Det skulle vara intressant att veta exempelvis hur många på detta forumet som har två batterier till sina telefoner och byter dem. Jag gissar att det inte är så många...

Jag tror att Nokia, Sony-Ericsson mfl. tillverkare har utbytbara batterier till sina telefoner av gammal hävd. Det är tekniker som designar telefonerna och för dom är det självklart med utbytbara batterier. Dom har inte lärt sig att "tänka utanför boxen" ännu, som Apple har gjort.

Se bara på iPhone, en enda knapp! Detta är en omöjlig tanke för tradionella tillverkare. Tjusningen med Apple är att dom tänker nytt, därav det stora intresset för iPhone.

Som jag sa, det viktiga är inte att man har två batterier utan att man har möjlighet att ha det. Jag gissar att 98 % av tiden använder du 2 % av telefonens funktioner, men du vill ha möjlighet att använda de andra 98 % ändå.

Att iPhone kommer och kommer med nytt tänkande är bra. Det säger jag inget emot för det behövs i den branschen. Det jag invänder mot är hypen och att det saknas några funktioner som jag bedömer kommer göra vissa användare besvikna. Bevisligen värderar Apples produktavdelning dessa funktioner inte lika högt som jag gör i och med att de inte finns med i iPhone i dagsläget.

Ursprungligen av The Sweet Spot:

Som jag sa, det viktiga är inte att man har två batterier utan att man har möjlighet att ha det. Jag gissar att 98 % av tiden använder du 2 % av telefonens funktioner, men du vill ha möjlighet att använda de andra 98 % ändå.

Att iPhone kommer och kommer med nytt tänkande är bra. Det säger jag inget emot för det behövs i den branschen. Det jag invänder mot är hypen och att det saknas några funktioner som jag bedömer kommer göra vissa användare besvikna. Bevisligen värderar Apples produktavdelning dessa funktioner inte lika högt som jag gör i och med att de inte finns med i iPhone i dagsläget.

Allt handlar om erfarnheter; när Apple släppte iPoden var det fasta batteriet lika omdiskuterat som nu med iPhonen, ändå sålde de miljoner och åter miljoner iPods. Det gör att Apple nog gärna fortsätter i den andan, då det funkat förut.

Om det om ett år skulle visa sig för Apple att batterifrågan hämmar försäljningen av iPhone på sätt som den inte hämmade försäljningen av iPod lär de tänka om.

Ursprungligen av Ferengi:

Jag tror att Nokia, Sony-Ericsson mfl. tillverkare har utbytbara batterier till sina telefoner av gammal hävd. Det är tekniker som designar telefonerna och för dom är det självklart med utbytbara batterier. Dom har inte lärt sig att "tänka utanför boxen" ännu, som Apple har gjort.

Se bara på iPhone, en enda knapp! Detta är en omöjlig tanke för tradionella tillverkare. Tjusningen med Apple är att dom tänker nytt, därav det stora intresset för iPhone.

Men problemet med resonemanget är att ett fast batteri inte tillför något till konsumenten. Ingen konsument kommer att köpa iPhone och säga "vad bra att batteriet sitter fast. Då jag vill byta det efter något tusental laddningscykler måste jag skicka in hela telefonen till ett serviceställe. Grymt innovativt av Apple!"

Att det bara finns en knapp en en sak som till skillnad mot batteriet inte medför något negativt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 11:00
Ursprungligen av Marcus K:

Men problemet med resonemanget är att ett fast batteri inte tillför något till konsumenten.

Man slipper en glappande batterilucka.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-29 11:12
Ursprungligen av zthee:

Man slipper en glappande batterilucka.

En återkommande "feature" hos mina kompisar: Tejpad batteri lucka!

Ja hade en kompis som vägrade tejpa för att batteriet räckte flera veckor eftersom att han bara slog på telefonen för att ringa:p

Ursprungligen av zthee:

Man slipper en glappande batterilucka.

Exakt! Är batteriluckorna som får de mobiler jag haft att knarra och kännas plastigare än nödvändigt, samt att en del gått sönder. Har dock aldrig haft mer än ett batteri, och aldrig behövt byta batteri då när batteriet blivit för dåligt är det ändå dags att byta telefon.

Batteriargumentet har motbevisats en gång av iPodens enorma framgång, måste det motbevisas en gång till?

Ursprungligen av zthee:

Man slipper en glappande batterilucka.

Underbart. I min förra mobil (SE k700) var jag tvungen att sätta tre simkort mellan batteriet och batterilyckan för att den inte skulle ramla av.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-29 10:00

Jag tycker faktiskt det är riktigt kul med iPhone hypen. Bekanta, som vet att man använder Mac, börjar helt plötsligt diskutera Apple och iPhone. Lite samma som det var med iPod för några år sedan då dessa börja nå ut till den stora massan. IPhone är ju givetvis ingen revolution, men det är nytänkande inom en produkt som de flesta har och kan relatera till.

Jag hoppas att Apple lever upp till dom högt ställda förväntningarna, det stärker det företag som jag köper datorer av och utlovar fler och häftiga produkter i framtiden som jag säkert kommer utveckla en "vill ha" känsla för.

Alla kan inte vara nöjda med allt eller vilja ha samma sak, tur är väl det...vad annars skulle driva på utvecklingen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-29 10:16

Hur många använder kameran i mobilen? Det är en uppriktig fråga. Jag har givetvis testat den med det är allt, alltså inget som jag kan tänka mig ersätta min "riktiga" kamera.

Kan hända att jag är för gammal för sånt

Däremot musik i mobil är en funktion som jag vill ha. Läsa mail och en hyfsad, mobil, surffunktion också. Det är funktioner som jag vill betala för.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-29 16:51
Ursprungligen av Ferengi:

Hur många använder kameran i mobilen? Det är en uppriktig fråga. Jag har givetvis testat den med det är allt, alltså inget som jag kan tänka mig ersätta min "riktiga" kamera.

Kan hända att jag är för gammal för sånt

Däremot musik i mobil är en funktion som jag vill ha. Läsa mail och en hyfsad, mobil, surffunktion också. Det är funktioner som jag vill betala för.

Handen upp, -jag använder den allt oftare sen de blivit bättre. Mest som minnesanteckningar osv. Uppskattar möjligheten bara mer och mer. Med iPhones enkla metodik att dela bilderna gissar jag att jag kommer använda kameran nästan dagligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-29 17:05

Mycket av kritiken om att det inte går att byta ut batteriet påminner jäkligt mkt om snacket om iMac när den släpptes. Ingen floppy? Ve och fasa. Nu är det ingen som en tänker på det. Jag tror att det är helt rätt av apple att ha batteriet inbyggt, bla av följande skäl:

1. Funktionsmässigt lär det resultera i mindre glapp och mindre risk för att tex fukt ska skapa problem. (Sånt som dödat mina två senaste telefoner från SE)

2. Design såklart. Telefonen skall vara ett block inte ett hopplock. Tror inte Steve eller Jonathan Ive gillar luckor eller utfällbara detaljer överhuvudtaget.

3. Man minskar risken att folk stoppar i piratbatterier som har sämre funktion och ger luren dåligt ryckte.

För övrigt lär det inte dröja länge innan man kan köpa ett batteribytarkit för att själv byta batteriet. (Dock ej från Apple såklart)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-06-29 22:21
Ursprungligen av Ferengi:

Hur många använder kameran i mobilen? Det är en uppriktig fråga. Jag har givetvis testat den med det är allt, alltså inget som jag kan tänka mig ersätta min "riktiga" kamera.

Kan hända att jag är för gammal för sånt

Däremot musik i mobil är en funktion som jag vill ha. Läsa mail och en hyfsad, mobil, surffunktion också. Det är funktioner som jag vill betala för.

Var det ett upprop? Isf. jag använder min 2megapixel mobil oftare än min 3,2 mp digikamera. Mobilen är alltid med, kamera bara ibland.

Snart blir det nog en Nikon D40 också, men det är en annan historia.

/F

Ursprungligen av Ferengi:

Hur många använder kameran i mobilen? Det är en uppriktig fråga. Jag har givetvis testat den med det är allt, alltså inget som jag kan tänka mig ersätta min "riktiga" kamera.

Jag är inte så flitig själv, men det används otroligt mycket tror jag, generellt.

Kort fråga Baron: är det DN:s rättstavningsfilter (har de något sådant) som gör att iPhone blir Iphone ? Ser ju otroligt fult och oläsligt ut i tidningen.

  • Medlem
  • 2007-06-29 13:53

Det är svensk stavningspraxis. Man skriver inte heller IKEA. Alla gör så.

Äh, Sverige hit och Sverige dit...

Bevaka tråden