Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program måste jag ha för att kunna kolla en .dat fil?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon vad jag måste ha för program för att kunna läsa en .dat fil. Jag har aldrig hört talas om en .dat fil.

Hoppas på hjälp, för jag har fått en fil som jag gärna vill kolla på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-25 17:17

.dat är dessvärre en ganska generell filändelse. Det finns tex winmail.dat. Kan du berätta i vilket sammanhang som du har fått filen?

Har för mig att en del vcd-filmer har ändelsen .dat. Prova att döpa om till .mpg (det är i så fall en mpeg 1-film). Om det nu är meningen att det skall vara en film förstås.

Ursprungligen av johan_tanying:

Har för mig att en del vcd-filmer har ändelsen .dat. Prova att döpa om till .mpg (det är i så fall en mpeg 1-film). Om det nu är meningen att det skall vara en film förstås.

Fungerade inte, jag testade. Tack för idéen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 20:29

I terminalen kan man göra:

$ file dinfil.dat

kommandot undersöker innehållet och med lite tur kan den se vad det är. Värt ett försök.

Fast det bästa är om du har en hum om vad filen ska vara för något...

Prova med att öppna filen i VLC Media Player, det är en bra början då den ibland kan klara av dom mest obskyra förmaten man kan stöta på.

/Jani

Ursprungligen av Jani Uutela:

Prova med att öppna filen i VLC Media Player, det är en bra början då den ibland kan klara av dom mest obskyra förmaten man kan stöta på.

/Jani

Funkar inte heller, det är det programmet som kommer upp.

Okej, jag får testa. Jag fick filen av vår präst nämligen för att vi håller på med bröllopet och donar.

Ursprungligen av madelene:

Okej, jag får testa. Jag fick filen av vår präst nämligen för att vi håller på med bröllopet och donar.

Varför inte fråga henne/honom om filen?
Under tiden skulle jag testa att öppna i nån ordbehandlare (T.ex Textredigerare) och kika i början av filen för att se om det den vägen går att få en hint om vad det handlar om för slags fil.

/larsgunnar

Om du har fått den via mail så kanske TNEF's Enough passar?

Ursprungligen av Merovech:

Om du har fått den via mail så kanske TNEF's Enough passar?

Vet jag inte ens vad det är. Måste fråga sambon min om vad det är för något..

Madelene, har du fått en lösning på vad filen var.
Vi är nyfikna

Ursprungligen av Goflorp:

Madelene, har du fått en lösning på vad filen var.
Vi är nyfikna

Nepp jag har inte hittat någon lösning. Så jag måste ta kontakt med prästen och fråga. Jag har inte hunnit skicka något mail till henne.

Tusen tack för all hjälp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 22:26
Ursprungligen av madelene:

Nepp jag har inte hittat någon lösning. Så jag måste ta kontakt med prästen och fråga. Jag har inte hunnit skicka något mail till henne.

Tusen tack för all hjälp.

Jag tippar också på att det är en winmail-fil. Om prästen sitter med Outlook på en PC så kanske det är en mailfil som bifogats. Och är ett meddelande eller bara något avsändaren inte vet att det bifogades... Märkligare saker har hänt!

Får ibland mail från personer i den andra världen där de påstår sig ha bifogat en wordfil , men när jag får den så är det en fil med namnet winmail.dat.
När de försökt igen så brukar det fungera, vet inte vad det är eller vad de gör.

Har du fått filen via mail från en präst inför bröllopet är det nog ingen VCD- eller annan film. Snarare är det relaterat till Winmail.dat-exemplet ovan. Hur stor är den? Är det bara några kB kan det helt enkelt vara en kopia av brevet fast i html-format e.dyl. Kanske något som Word skapar när man utnyttjar helvetespåfundet "skicka som mail" inifrån Word.

I regel underlättar det för oss alla om man uppger hur stor filen är, hur man fick den (mejl exempelvis) och vad man tror att den kan innehålla vid spörsmål som detta. Nu skrev du att ni ville "kolla" på filen vilket innebar att alla trodde det handlade om en film.

  • Medlem
  • 2007-06-01 11:46

Jag har själv fått .dat-filer tidigare från PC-användare och efter att ha döpt om dem till .doc istället har jag bara öppnat dem i MS word som vanligt. Lycka till!

Eftersom jag inte var så tydlig. winmail.dat filer går alltså att konvertera till rätt sorts filtyp med programmet jag länkade till om nu inte kryssriddarens filändelsebytarvariant funkar.

  • Medlem
  • 2007-06-02 01:34

Mitt förslag är kanske inte vattentätt, men har funkat för mig några gånger när jag haft samma erfarenhet som du. Tål att prova i alla fall

Hej igen! Förlåt att svar har dröjt. Jag har testat alla förslag ni gett men inget funkat. Jag ska maila iväg till prästen och fråga henne vad det var för något. Har haft så mycket på jobbet så man har inte haft tid.

Tusen tack för alla fina förslag.

ser ut att vara en skjut från höften grej.. men winmail eller explorer cache fil är min gissning.

teknisk mumbo jumbo. http://filext.com/file-extension/DAT

cubeuser_vol2: Okej, får be min sambo testa om det kan vara det. För jag har aldrig hört talas om det. Tack för förslaget jag skall genast testa det.

1
Bevaka tråden