Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra videospelare - VLC, Quicktime, andra?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-01 12:23

Hej!

Är relativt nybliven mac-ägare och är på jakt efter en bra videospelare. Quicktime kan ju inte köra fullscreen. VLC är guld då det klarar alla format jag stött på, men VLC har ovanan att krascha mellan varven. Vad använder ni för videospelare, några tips?

Jag kör förresten musik via Airtunes (trådlöst till högtalare). Finns det någon videospelare som fixar det? Vore sjysst att kunna koppla datorn till TV:n och köra ljudet trådlöst ur talarna.

Tack på förhand!

Johan

jag kör VLC, tycker att den fungerar bäst.
krascharna får man nog lära sig leva med, och efter ett tag vet man vad den pallar och inte pallar. den sjukt smidiga kontrollen som kommer upp om du tittar i helskärmsläge (som ser ut som den i apples dvd-spelare) är till exempel sjukt vansklig att "spola" i, och att chatta i msn samtidigt som man kollar, eller multi-tasking samtidigt som man glor på film över huvudtaget, är ingen bra idé.
vi får hålla tummarna att det fixar sig till senare releaser.
i övrigt törs jag nog tycka att den är överlägsen.

det knepiga är att den sista versionen som "inte hade fullskärmsmenyn" var hur stabil som helst...

du kan kolla film via vlc till airporten via ett program som heter airfoil. eftersom det finns en liten delay så är vlc den enda spelaren som kan lägga till delay på ljudet så den syncas med bilden.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-05-02 14:13

Jag kör VLC väldigt ofta och har aldrig råkat ut för en crash, tycker det är hur stabilt som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-29 09:16

Quicktime kan köra fullscreen. Det är juh bara att fixa Quicktime Pro.

Senast redigerat 2007-06-29 09:54

Chroma, bra bild justerings möjligheter och bild formats anpassning. kan ta bort de flesta "lettebox" effekterna. prova det. http://chromaplayer.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 20:51

NicePlayer är också trevlig, http://sourceforge.net/projects/niceplayer, även om jag oftast kör QuickTime eller VLC i de få fall QT bråkar.

QuickTime + www.Perian.org + Flip4Macär en bra kombination.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-30 22:44
Ursprungligen av Kalliban:

QuickTime + www.Perian.org + Flip4Macär en bra kombination.

+ Xiph.org QT så blir den ännu bättre!

Man behöver inte QuickTime Pro för att köra fullskärmsläge. Det finns både en liten widget och ett enkelt script som fixar det.
QuickTime Pro är däremot värt pengarna om man tex vill spara filmer till iPod, kunna filma med en iSight och annat kul.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 04:08
Ursprungligen av Stefan Swales:

Man behöver inte QuickTime Pro för att köra fullskärmsläge. Det finns både en liten widget och ett enkelt script som fixar det.
QuickTime Pro är däremot värt pengarna om man tex vill spara filmer till iPod, kunna filma med en iSight och annat kul.

Var då?

Yes!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-01 09:13
Ursprungligen av Yes:

Var då?

Yes!!

Här finns det!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 10:23

Kanon!
Tack!

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-01 10:56

Tnx!

Yes!!

Jag använder Mplayer mest, jag tycker den är smidigast att hantera. VLC hänger sig hela tiden och Quicktime är så seg eftersom den måste läsa in hela filmen innan den börjar spela upp. Sen saknar båda vettiga kortkommandon, i Mplayer är det bara att köra med piltangenterna så spolar den direkt framåt eller bakåt helt utan fördröjning. Perfekt för att hoppa över reklam på inspelade tvprogram med andra ord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 11:24

Jag laddade ner "44 Quicktime Codecs for Macintosh" från the piratebay. Vart ska jag stoppa dom för att det ska funka?

Ursprungligen av Fexxe:

Jag laddade ner "44 Quicktime Codecs for Macintosh" från the piratebay. Vart ska jag stoppa dom för att det ska funka?

Om de heter någonting.component ska de in i mappen Macintosh HD/Library/Quicktime/

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-02 11:44

OBS! OFF TOPIC!
Ber om ursäkt om jag befinner mig lite utanför trådens ämne. Men är det någon som vet om det finns möjlighet att spela upp *.avi filer i itunes...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-07-07 20:59
Ursprungligen av nahojf:

OBS! OFF TOPIC!
Ber om ursäkt om jag befinner mig lite utanför trådens ämne. Men är det någon som vet om det finns möjlighet att spela upp *.avi filer i itunes...

Först fixar du perian eller något annat så att du kan spela upp dem i quicktime. Sen öppnar du filmen i quicktime och väljer "Save As" och bockar för "Save as a reference movie". Den sparade filen kan du importera i itunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-08 16:27
Ursprungligen av bolle:

Först fixar du perian eller något annat så att du kan spela upp dem i quicktime. Sen öppnar du filmen i quicktime och väljer "Save As" och bockar för "Save as a reference movie". Den sparade filen kan du importera i itunes.

Men då måste du ha QT-Pro?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-08 02:23

Använde enbart VLC förut, nu har jag gått över helt och hållet till mplayer. Upplever mplayer som mkt mer stabilare än VLC. Try it you might like it!

http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html

Jag kör det mesta i QT med fullscreenscriptet som jag aktiverar med QS. Grymt smidigt!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-08 16:48

Det är extremt löjligt och tycker Apple har gjort bort sig totalt när det gället QT.
Att behöva bekosta ett program som följer med operativet och dessutom är mer eller mindre inbyggt. Pro för enkla saker som fullskärm och spar, skandal.
Kommer aldrig köpa pro , finns andra vägar att gå för att få pro, i ren protest.
Bara en parantes i dabatten.

Nu finns ju fullscreen iallafall

1
Bevaka tråden