Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sorterar ni i iTunes?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-06-29 10:12

Hur sorterar ni era iTunes?

Jag mängder av låtar som är ensamstående, alltså som inte ingår i ett album.. När man bläddrar i biblioteket brukar alltid jag ha sorterat efter artist.. Och då kommer ju massa enstaka låtar i vägen hela tiden. Fruktansvärt jobbigt om man vill använda cover flow tex..

Tycker om att välja låta efter artist i iPoden också.. Och då är det extra jobbigt när alla artister som bara har en låt kommer med..

Skulle även vilja ha tips på något program som gör det lättare att sortera och namnge i itunes... Vissa, framför allt äldre, mp3 album har inga riktiga id3 taggar.. Så itune lägger in efter filnamnet direkt i playlistan, typ:
03 - Artist - Låt - Album

Nu måste man markera alla låtarna, sedan välja Artist och Album.. Därefter får man manuellt ta bort nummer, artist och album i låttiteln.. Extra jobbigt är det att behöva lägga till vilket nummer det är.. Det borde den känna av själv efter filnamnet?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-29 10:32

Du kan nog markera alla låtarna och ta info på dom. Sen fyller du in Grouping så gruperas dom efter det namnet tex Blandat eller vad du skriver in där.
Har för mig det fungerar så, prova.
http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=12632&stc=1&d=1183106132

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-29 17:12

Hmm jag förstår inte riktigt vad du e ute efter, för jag har varken en iPod eller är så värst bra på iTunes. Men alla mina låtar som inte har album har skrivit "Okänt Album" och sen väljer att det dem ska vara en så kallad "samling"/"Del av samling"

Så alla låtar som inte har något album blir ett album.

Men att få alla artister som bara har en låt att INTE komma med när du sorterar efter artist e nog svårt. Lättast är att försöka hålla alla enskilda låtar utenför iTunes överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-06-30 02:56
Ursprungligen av Kajan:

Hmm jag förstår inte riktigt vad du e ute efter, för jag har varken en iPod eller är så värst bra på iTunes. Men alla mina låtar som inte har album har skrivit "Okänt Album" och sen väljer att det dem ska vara en så kallad "samling"/"Del av samling"

Så alla låtar som inte har något album blir ett album.

Men att få alla artister som bara har en låt att INTE komma med när du sorterar efter artist e nog svårt. Lättast är att försöka hålla alla enskilda låtar utenför iTunes överhuvudtaget.

Som exempel har jag "80's Night Ultimate DJ Collection" som innehåller massa 80-tals låtar, där många låtar bara har en artist.. Så här ser mitt library ut:

Blir ju jätte sntökigt.. Jag provade "Grouping" men det gick inte.. Funderar på om man kanske ska döpa om alla artister så de börjar med "V/A" (V/A Alanis Morisette tex).. Det borde ju funka ren sorteringsmässigt, men känns ändå väldigt omsmidigt.. Tips?? Hur gör ni?? Har ni bara hela album i ert library?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-30 09:02

Sluta bläddra i biblioteket och använd Smarta Spellistor istället!

Jag har det så upplagt att alla låtar som är ensamma sätter jag "Unknown Album" i album-taggen. Sedan har jag skapat en Smart Spellista som filtrerar bort alla låtar med "unknown album" i albumtaggen. Voliá, alla album prydligt listade utan störningsmoment

Dock har jag på senare tid insett att ha en massa låtar som har "Unknown Album" som albumtagg känns lite tråkigt så jag ska nog gå över till att helt enkelt plocka bort spårnummret på de ensamma låtarna och skapa en smart spellista som filtrerar ut alla låtar utan spår.
Ännu ett steg mot en prydligare musiksamling.

Om man är lite kreativ finns det andra finurliga sätt att använda Smarta spellistor på. I synnerhet om man har vältaggat musik. Jag har precis nyligen köpt mina första låtar på itunes (iTunes plus-låtar enbart då) och då får man ju lite matigare taggar än min piratade musik som jag i princip nöjt mig med att fixa till artistnamn, albumnamn och spårnumrering på. Med årtal och någorlunda korrekt genre så får man ju lite mer att leka med.

För samlingsalbum med flera olika artister ska du se till att "Del av samling" är ibockat i låtinfon. Då sorteras samlingsalbum separat i Biblioteket och listas som ett sammanhängade album när du bläddrar.

För att fixa taggarna använder jag Tritag... programmet är en smula begränsat och trögjobbat men har en väldigt bra funktion för att göra skapa taggar utifrån filnamnen. Det finns alternativ men jag har inte hittat nån riktigt favorit till mac tyvärr. I windows använde jag nåt som hette Mp3Tag tror jag...

Senast redigerat 2007-06-30 10:24
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-06-30 13:02
Ursprungligen av urkan:

Sluta bläddra i biblioteket och använd Smarta Spellistor istället!

Jag har det så upplagt att alla låtar som är ensamma sätter jag "Unknown Album" i album-taggen. Sedan har jag skapat en Smart Spellista som filtrerar bort alla låtar med "unknown album" i albumtaggen. Voliá, alla album prydligt listade utan störningsmoment

Dock har jag på senare tid insett att ha en massa låtar som har "Unknown Album" som albumtagg känns lite tråkigt så jag ska nog gå över till att helt enkelt plocka bort spårnummret på de ensamma låtarna och skapa en smart spellista som filtrerar ut alla låtar utan spår.
Ännu ett steg mot en prydligare musiksamling.

Om man är lite kreativ finns det andra finurliga sätt att använda Smarta spellistor på. I synnerhet om man har vältaggat musik. Jag har precis nyligen köpt mina första låtar på itunes (iTunes plus-låtar enbart då) och då får man ju lite matigare taggar än min piratade musik som jag i princip nöjt mig med att fixa till artistnamn, albumnamn och spårnumrering på. Med årtal och någorlunda korrekt genre så får man ju lite mer att leka med.

För samlingsalbum med flera olika artister ska du se till att "Del av samling" är ibockat i låtinfon. Då sorteras samlingsalbum separat i Biblioteket och listas som ett sammanhängade album när du bläddrar.

För att fixa taggarna använder jag Tritag... programmet är en smula begränsat och trögjobbat men har en väldigt bra funktion för att göra skapa taggar utifrån filnamnen. Det finns alternativ men jag har inte hittat nån riktigt favorit till mac tyvärr. I windows använde jag nåt som hette Mp3Tag tror jag...

Tack smart spellista tänkte jag inte på! Perfekt!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-07-01 10:56

Samma här, måste börja jobba med smarta spellistor innan det blir för oöverskådligt i mitt bibliotek...

www.beatunes.com

Utmärkt program som analyserar ditt musikbibliotek och fixar till felstavningar i taggar etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-02 10:32

Tänk på det som han sa för att få ihop VA album att du markera alla låtarna i albumet och tar visa info. Så nere till vänster i rutan så är där "samling" så mkan man välja ja eller nä. Välj då ja för att albumets låtar ska ligga ihopa trotts olika artister.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-02 12:29

Tack för påminnelsen om gruppen Air!
Några av få skivor som jag ännu inte lagt in i datorn än. Skall jag göra så fort jag kommer hem.

Kan varmt rekommendera albumen "Moon Safari" och "10.000 Hz Legend".

Helt OT, men ändå...

Frågan är om det är lönt att fortsätta en 3 år gammal tråd men det kan ju vara värt att testa!

Har strul med att göra/hantera compilations. Jag har en del egenskapade album i itunes där jag slänger in enstaka låtar av V/A, t ex har jag ett (iofs ganska långt) album som heter "Övrigt Reggae" där jag slänger in lite nyfunna hits då och då. (Mitt öga grejar inte att ha en massa album som bara innehåller en låt i biblioteket). Jag döper alla låtar i detta album såhär: Album Artist och Album heter bägge "Övrigt Reggae" vilket jag hittills tyckt ger mig vettigaste sorteringen i biblioteket.

Problemet som ibland uppstår är att jag lägger till en låt, döper den som ovan men den hamnar istället i ett eget album som heter "Unknown" - trots min namngivningsceremoni! Jag försöker då att göra markera samtliga låtar som ska vara i "Övrigt Reggae" och göra en compilation av dem men det funkar inte alltid heller. Det är här jag upplever att itunes lever sitt eget liv och gör till synes helt ologiska saker utifrån mina desperata försök att slita till i kopplet.

Har egentligen en massa frågor som jag har svårt att riktigt sätta fingret på ang detta men jag börjar såhär:
Om jag har en compilation och vill lägga till en låt i den, är det bara att markera den föregående compilationen + den nya låta och göra en ny, eller måste jag på ngt sätt först "avregga" den tidigare samlingen? Att bara markera alla ger ofta upphov till strul nämligen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-06-20 17:04

Förstår jag dig rätt att du skapar egna album genom att byta namn på albumtaggen?
Det tycker jag låter som ett ganska avigt sätt att jobba med iTunes och säkert inte hur utvecklarna tänkt sig heller.

Nej, tanken är nog att du ska använda spellistor när du vill göra egna samlingar av dina favoritlåtar och låta låtarna ha kvar sina riktiga taggar.

Senast redigerat 2010-06-20 17:57
1
Bevaka tråden