Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokmärkeshanterare för SSH?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag börjar få en väldigt massa ssh adresser att hålla reda på... finns det någon bokmärkeshanterare?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-06-28 15:25

SSH kan ta hand om det självt, i alla fall till viss del. Filen ~/.ssh/config låter dig definiera upp inställningar.

Exempel på innehåll:

Host sa
HostName starke-adolf.strongmen.com
User starke_adolf

Ovanstående låter dig ansluta som användaren starke_adolf till servern starke-adolf.strongmen.com genom kommandot

ssh sa

Man kan också göra de flesta inställningar här, ex. port forwarding. Obs att ~/.ssh/config måste ha rättigheterna 600.

Se man ssh_config för mer info.

Jag brukar göra alias istället i .bash_login:

alias example='ssh -l username example.com'
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-28 17:03

Jag kör samma stil som Adrian, fast man kanske borde använda configen för ssh istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 22:48

Det sköna med .ssh/config filen är att man slipper definera en flera alias, man kan exempelvis om man har en grupp servrar som man flyttat ssh från port 22 till 2222 eller så säga att alla med Host *.serverfarm.net skall ansluta med port 2222 eller liknande.

Men jag måste erkänna att jag använder shell alias för de vanligaste maskinerna som jag använder, snabbare att skriva "t<tab>" än "ssh thor"

kör man med vanliga terminalen kan man spara servrar under 'connect to server...'.

Ursprungligen av gabriela:

kör man med vanliga terminalen kan man spara servrar under 'connect to server...'.

Ja men va f*n... kolla där!
Precis vad jag sökte.

Även om Wires lösning är den jag borde köra... har inte orkat fixa nycklar överallt ännu även fast det går fort.

SSHFS (http://macfuse.googlecode.com/files/sshfs-0.3.0.dmg) samt MacFuse. Då finns det ett alternativ under file-->Recent SSH Servers....

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-29 08:37

Jag har lagt en funktion i filen '.profile'

s () {
ssh [email protected].$1
}

Eftersom jag jobbar med många maskiner i den ip-serien kan jag enkel skriva "s 34" när jag vill logga in med ssh. Där 34 är den sista delen i ip-numret. Alla maskiner har dessutom authorized_keys konfad så jag slipper använda lösenord. Mycket smidigt.

Ursprungligen av Wire:

Alla maskiner har dessutom authorized_keys konfad så jag slipper använda lösenord. Mycket smidigt.

Det kör jag också med, men jag undrar ibland om det inte är ett rätt stort säkerhetshål. Om nån sätter sig ned vid min dator kan de snabbt komma åt ett antal ssh-inloggningar utan att veta lösenord.

"ssh (ett par bokstaver)<tab>" + sshkeychain

Ursprungligen av johan dansk:

"ssh (ett par bokstaver)<tab>" + sshkeychain

Den var jag inte riktigt med på, kan du utveckla bara lite?

SSHKeychain

med det andre menade jag att jag har satt upp mitt shell (fish, men går fint att mecka till med bash/zsh/etc) till att tab-complete från min ~/.ssh/known_hosts.

Ah, jag kanske borde ha STFW för SSHKeychain

1
Bevaka tråden