Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man ha ett par minne?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har precis köpt en Imac 17 2.0Ghz C2D och är så förbannat nöjd med den! Har bytt från pc och det är en ren fröjd att slippa windows.
Iallafall vill jag ha mer ramminne (har bara 1Gb) och jag blir väldigt tveksam om man måste ha två likadana. Jag vill gärna ha 3 gb och har hittat ett kingston på 2 och en på 1 gb.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1136105&node=582

Men jag har försökt att luska runt och jag får aldrig något bra svar. Ibland står det att man absolut ska ha ett par (och då blir det bara 2*1 Gb) medan andra säger att det inte spelar någon roll. Finns det någon som kan ge mig ett bra svar.

Jag har läst att man kanske kan få en marginell skillnad i prestanda med ett matchat minnes-par, men att det inte märks i det dagliga användandet av datorn, utan syns bara som något högre värden i olika benchmark-test-program.

Så du kan nog lugnt installera 2+1GB.

Tjenare!

Jag sitter ungefär samma sits (se mitt inlägg endast ett par poster ner) och har sökt runt lite på nätet efter vettig info. Till slut hittade jag denna sida:

http://eshop.macsales.com/shop/Memory_Benchmark/Apple_MacBook/

Gäller iofs apples bärbara men det borde nog vara ungefär samma för iMacen.

Alltså, precis som Jesper säger, mixa och matcha hur du vill, prestandaökningen för att matcha två likadana moduler är minimal, det är långt mycket viktigare att ha mycket minne.

/E

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-28 01:57
Ursprungligen av consuelomagnus:

Hej!
Har precis köpt en Imac 17 2.0Ghz C2D och är så förbannat nöjd med den! Har bytt från pc och det är en ren fröjd att slippa windows.
Iallafall vill jag ha mer ramminne (har bara 1Gb) och jag blir väldigt tveksam om man måste ha två likadana. Jag vill gärna ha 3 gb och har hittat ett kingston på 2 och en på 1 gb.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1136105&node=582

Men jag har försökt att luska runt och jag får aldrig något bra svar. Ibland står det att man absolut ska ha ett par (och då blir det bara 2*1 Gb) medan andra säger att det inte spelar någon roll. Finns det någon som kan ge mig ett bra svar.

Ibland går man över ån efter vatten. Man kan alltid börja med att leta på apple.se. Klicka så får du se!:) Skillnaden är marginell som du ser här och här.

Tack för svaren! Det blir 2+1 Gb då! Det var väl de svaren jag räknade med men det är alltid skönt att få det bekräftat. Det är min första mac så jag är en rookie dock var jag en fena på pc men det känns jäkligt bra att ha tagit steget över till Os X.

då kan jag förresten passa på att fråga om Kingston Value ram minnena som de har på Inwarehouse är bra eller rekommenderar ni några andra?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-28 13:14
Ursprungligen av consuelomagnus:

Tack för svaren! Det blir 2+1 Gb då! Det var väl de svaren jag räknade med men det är alltid skönt att få det bekräftat. Det är min första mac så jag är en rookie dock var jag en fena på pc men det känns jäkligt bra att ha tagit steget över till Os X.

då kan jag förresten passa på att fråga om Kingston Value ram minnena som de har på Inwarehouse är bra eller rekommenderar ni några andra?

De minnen från Kingston som är specifikt tillverkade för iMac (och MacBook och MacBook Pro) har beteckningen nedan. Du kan kolla här. Andra modeller kan också passa men man vet aldrig. Du kan kanske testa och byta om det inte passar men det ser ut som 2 GB kostar lika mycket oavsett om det är specifikt eller inte så du kan lika gärna köpa KTA-MB667/2G. Båda kostar ca 1000 kr. Det är det här med CAS-hastigheten som kan strula i värsta fall. Minnena till iMac har CL4 tror jag. Många andra billigare minnen har CL5 men jag tror det går bra bara man inte blandar så antingen får man använda CL4 eller CL5. Sök på modellnumret KTA-MB667/2G på InWarehouse annars ser du inte minnet i listan.

KTA-MB667/512
KTA-MB667/1G
KTA-MB667/2G

P.S. Vad billigt minnen har blivit. 2 GB kostar nu lika mycket som 1 GB gjorde för bara några månader sen. D.S.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-28 14:19

Klart man ska köpa dom matchande parvis. Vad är det för jävla dumheter ni hittat på nu?
Dumsnåla säger jag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-28 16:14
Ursprungligen av Tjarven:

Klart man ska köpa dom matchande parvis. Vad är det för jävla dumheter ni hittat på nu?
Dumsnåla säger jag.

????????????????????????? (iMac är inte som Mac Pro som du har.)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-28 17:01
Ursprungligen av Homy:

????????????????????????? (iMac är inte som Mac Pro som du har.)

Ok trode iMac också hade DDR2 (double data rate) fast inte ECC minnen?
Tror bara att sätter du inte i parvis så får du inte hastigheten rätt. Minnes hastigheten klarar inte hastigheten mot processorn och du tappar synken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-28 17:10
Ursprungligen av Tjarven:

Ok trode iMac också hade DDR2 (double data rate) fast inte ECC minnen?
Tror bara att sätter du inte i parvis så får du inte hastigheten rätt. Minnes hastigheten klarar inte hastigheten mot processorn och du tappar synken.

Jodå, iMac har DDR2 men det går att ha bara en modul eller moduler av olika storlekar. Jag vet inte var den tekniska skillnaden ligger som gör att man inte kan göra så med Mac Pro men du har rätt om hastigheten fast det verkar vara bara en marginell försämring i iMacs fall.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-28 17:18
Ursprungligen av Homy:

Jodå, iMac har DDR2 men det går att ha bara en modul eller moduler av olika storlekar. Jag vet inte var den tekniska skillnaden ligger som gör att man inte kan göra så med Mac Pro men du har rätt om hastigheten fast det verkar vara bara en marginell försämring i iMacs fall.

Apple säljer alltid sina minnen parvis till iMac, matchade DDR2 dual channel.
Teoretiskt sätt fördubblas bandbredden med 2 matchade stickor, teoretiskt men inte praktiskt.
exempel på DDR400
single channel DDR400 = 3200MB/s
dual channel DDR400 = 6400Mb/s

Skulle själv aldrig satt i ett singelminne trots att det är en "iMac" för dom korvören man tjänar.
Går det ens att köpa DDR2 minnen som inte är matchade parvis idag?

Ursprungligen av Tjarven:

Apple säljer alltid sina minnen parvis till iMac

Nej, det gör de inte.

Om du beställer 1 GB, så får du 2x512 MB
Om du beställer 2 GB, så får du 2x1 GB
Om du beställer 3 GB, så får du 2 GB + 1 GB (inte matchat par)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-28 18:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det gör de inte.

Om du beställer 1 GB, så får du 2x512 MB
Om du beställer 2 GB, så får du 2x1 GB
Om du beställer 3 GB, så får du 2 GB + 1 GB (inte matchat par)

Jo jag såg det nu.
Blir lite förvånad att dom kör en sån nödlösning faktiskt.

Jaha, förvirringen är total!!

Nu får jag banne mig tänka hur jag ska göra.....
2+1 gb borde väl ändå bli bättre, eller....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-28 20:27
Ursprungligen av consuelomagnus:

Jaha, förvirringen är total!!

Nu får jag banne mig tänka hur jag ska göra.....
2+1 gb borde väl ändå bli bättre, eller....

Apple säljer 2+1 GB. Apple säger i sina dokument att iMac kan ha 3 GB. Barefeats test visar att i vardagligt bruk är det 0 % skillnad mellan matchande minnen och icke matchande. Vad är problemet?

Antingen väljer du 2 GB och några extra sekunders tidsvinst i ett och annat program eller 3 GB och ett par sekunder extra väntan. Så upptagen är du väl inte . Annars kan du börja med att köra med 2,5 GB och se om du behöver de där extra 512 MB.

Är du osäker har du ett test till här och här som visar att mer minne är bättre än matchande minnen och att tidsvinsten är marginell.

Såg nu att det första testet var samma som det hade länkats till tidigare.

Senast redigerat 2007-06-28 21:22

där fick jag svar på tal! Jo, jag har läst testerna lite mer noggrant nu och det får nog bli 2 gb +512 till att börja med så blir det nog bra. Tack för svaren iallafall. Jag rapporterat efter att jag har satt in dem!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-07-26 23:43

Hur gick det? Fungerar det bra?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-01 10:21

Någon som har testat att stoppa i 2st 2GB moduler i sin iMac? Tyckere det verkar helt magiskt att den bara ska ha stöd för 3GB.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 11:44
Ursprungligen av J.Dredd:

Någon som har testat att stoppa i 2st 2GB moduler i sin iMac? Tyckere det verkar helt magiskt att den bara ska ha stöd för 3GB.

Ja, det verkar märkligt att den senaste iMacen, som dessutom är stationär, bara kan ha 3GB minne. Medan senaste MBP har upp till 4GB...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-01 12:48

Note: If you do install a 2 GB SO-DIMM in both the bottom and top memory slots of the computer, the About This Mac window and Apple System Profiler will both show that you have 4 GB of SDRAM installed. However, Activity Monitor and other similar applications will reveal that only 3 GB of SDRAM has been addressed for use by the computer.

Länk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-01 13:24
Ursprungligen av Homy:

Note: If you do install a 2 GB SO-DIMM in both the bottom and top memory slots of the computer, the About This Mac window and Apple System Profiler will both show that you have 4 GB of SDRAM installed. However, Activity Monitor and other similar applications will reveal that only 3 GB of SDRAM has been addressed for use by the computer.

Länk

Ok, så det går att installera 2x2 men datorn använder endast 3GB av dessa 4. Den är alltså "strypt". Eller liknande...

1
Bevaka tråden