Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga erfarenheter med AirPort Extreme

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det ända jag önskar är ett stabilt nätverk så jag kan sitta i fotöljen och besöka the World Wide Web men...

Jag köpte en Airport extreme för en vecka sedan på Apple store. Det var en snabb leverans och jag kopplade ihop det hela. (Använder telia och ett Zycel modem).
Först kunde jag inte se APE och efter ett samtal med supporten förstod jag att eftersom min MBP är köpt i USA så måste man via LAN ställa in kanalen till något under 9 för kanal 13 som är default i Sverige kan inte trålösa kort frö USA se.
Mitt andra problem var att jag inte kunde komma ut på internet, efter lite resetande och uppdaterningar funkade det.
Sedan fick jag problem när jag försökte ändra inställningarna via AP utillity, plödsligt så kunde jag inte komma ut på internet men jag kunde se nätverket och konfigurera det. Samtidigt så kunde jag i AP utillity inte se att några wirweless clients var kopplade till AP den visade bara ett streck, detta var märkligt eftersom jag var inloogad trädlöst. Detta hände först en gång och då ringde jag supporten och mitt när jag talade med dem så kom internet igång och en wireless client blev synlig.
Den andra gången hände samma sak när jag försökte ändra inställningar att plötsligt så fungerade inte internet för mig längre. MEN inte nog med det en stationär PC inloggad på samma nät fungerade. Altså en MBP funkar inte men en XP PC funkar. Mycket iriterande. Detta blev droppen för mig och nu skickar jag tillbaka det hela. Tråkigt för jag gillade produkten och hoppades mycket på funktioner som USB HD trådlåst.
Detta var min negativa erarenheter. Har någon annan haft liknande?
Kanske jag bara fick en måndags ex, vem vet!

Jonny

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-28 13:05

De va tråkigt att du har såna problem, för mig funkar de skitbra med bra hastighet o allt. De enda som stör mig är den bugg som gör att jag inte kan använda port 21 för min ftp server men dom löser nog det i nästa uppgradering.

Jag provade även olika kanaler för skojs skull och alla kanaler fungerar för mig tror jag, testade 1, 7 samt 13.

Kanske fick du ett måndagsex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 13:06

Låte rväldigt skumt då många med mig använder en AEBS med mac och PC och det funkar kanon... även med USB disk till båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 13:07

Det enda som verkligen verkligen stör mig är att den inte har dyndns inbyggt... trodde det var standard sen 5 år tillbaka.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-28 13:31

Nej, du har rätt: ny Airport Extreme Draft-N 802.11n är ingen höjdare kvalitetsmässigt. Jag har upplevt problem med multipla DNS:er i Internet-inställningen. Anger man 2 st (fyller i båda fälten) så slutar namnuppslagningen att fungera. Jag har inte provat att reset:a och fylla i igen för att spåra felet (jag har annat att göra) utan endast tagit bort den andra för att få det att fungera.

Vidare så tappar den möjligheten att visa vilka klienten som är anslutna om man kör WDS (med tex en Airport Express). Den möjligheten kommer tillbaka om man stänger av WDS.

Hej!

Har nu kopplat in min nya Extreme och får alla Mac:arna att fungera, men PC:n vill inte koppla upp sig. Jag har en Netgear USB "antenn" i PC:n och jag ser nätverket, men kan inte koppla upp den. Har det med 802.11n att göra? Uppskattar hjälp eftersom min son (som använder PC:n) inte kan spela WoW för närvarande..

  • Medlem
  • 2007-07-14 00:18

Netgear'en kanske inte klarar WPA?

Jag har haft min AEBS i två veckor och är mycket nöjd.

1
Bevaka tråden