Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS utvecklingsplattform?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-06-20 20:36

Hejsan

Jag har utvecklat program till windows datorer i några år. Fritids intresse.

Aldrig kännts tacksamt för utvecklings vertygen är dåliga och ligger så mycket dålig kod i komponenterna. Och har man väl gjort ett program så finns det redan och folk bryr sig inte. Och så vidare.

Väldigt nyfiken att utveckla program till mac os. Då måste jag skaffa en mac dator antar jag. En Mac mini får det bli med tanke på min klena ekonomi. Jag tänker bara utveckla nytto program typ och surfa,maila förstås. Så den billiga versionen med 512 ram borde nog duga för att iaf få testa och känna om det är min grej . Ge det en ordentlig chans.

Och tror en mac mini är snabbare att använda i allmänhet. Testat en polares och den känns super snabb. Min egna dator är en HP 3,6 GHZ P4 HT , 1500 ram, Men den har alltid varit seg som kola. Att bara vänta tills datorn laddat klart tar 2 minuter.. Efter inloggning då alltså... lagom kul.

Att starta firefox tar 5- 10 sekunder. Datorn är helt virus fri och inga spyware, har typ bara utvecklings vertyg installerade. inget annat. Datorn är seg för det. Vilket irriterar mig så jag snart kastar ut den. Jag vill kunna arbeta utan att bli arg på datorn. specielt när det gäller enkla saker som att surfa och programmera. Mitt pc system borde liksom klara av att hantera det utan 5-10 sekunders laddnings tid för att saker ska starta eller svara lite snabbt.

Tänkte om jag ska göra typ nytto program som förhoppningsvis folk ska använda så undrar jag om jag behöver en intel baserad mac mini eller kan köpa en begagnad G4. Vill dock kunna göra program som funkar bra för dagens användare och dom kör väl intel antar jag och bra om programet är lite optimerat för det då.

Sorry för långt inlägg men ville skriva av mig och höra vad ni tror. Stor Tack !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-20 20:48
Ursprungligen av sleecin:

Tänkte om jag ska göra typ nytto program som förhoppningsvis folk ska använda så undrar jag om jag behöver en intel baserad mac mini eller kan köpa en begagnad G4. Vill dock kunna göra program som funkar bra för dagens användare och dom kör väl intel antar jag och bra om programet är lite optimerat för det då.

Xcode, som följer med på en skiva med alla macar, kan bygga program för både PPC och x86, i varje fall på en Intelmaskin. Det vanligaste språket under MacOS är Objective-C, en objektorienterad c-utvidgning. Om du är van vid C++ innan så är det egentligen mest syntaxen som skiljer, nog lätt att lära om. Annars finns C också tillgängligt, men då måste man använda en annan uppsättning APIer som inte sägs vara lika smidiga.

Xcode stöd

Ursprungligen av lobStar:

Xcode, som följer med på en skiva med alla macar, kan bygga program för både PPC och x86, i varje fall på en Intelmaskin. Det vanligaste språket under MacOS är Objective-C, en objektorienterad c-utvidgning. Om du är van vid C++ innan så är det egentligen mest syntaxen som skiljer, nog lätt att lära om. Annars finns C också tillgängligt, men då måste man använda en annan uppsättning APIer som inte sägs vara lika smidiga.

Xcode har stöd för både C och C++. Det är lätt och nästan helt smärtfritt att blanda c, c++ och Obj-c i samma program. Vill du använda dig av macens GUI måste du dock skriva åtminstone några rader i obj-c, annars kan du köra allt i C eller C++ om du vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 09:39

Ni som har tillgång till Xcode 3. Jag testar just nu TextMate en smula (för Objective C), och undrar om ni tror det är lönt att investera i TextMate, eller om Xcode 3 är så bra att man inte kommer använda sig av TextMate!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av olofthor:

Xcode har stöd för både C och C++. Det är lätt och nästan helt smärtfritt att blanda c, c++ och Obj-c i samma program. Vill du använda dig av macens GUI måste du dock skriva åtminstone några rader i obj-c, annars kan du köra allt i C eller C++ om du vill.

Objective-C är inget krav för att göra grafiska program. Carbon-program kan du ju t ex skriva i C++, eller så kan du t ex skriva Java-program som använder SWT för att komma åt Carbon. Eller så kan du skriva Cocoa-program i t ex Java, Python eller Ruby.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-20 21:27

sleecin, vad har du kört för IDE på pc? Tycka vad man vill om Windows i allmänhet, men Visual Studio tycker jag är fruktansvärt bra!

Xcode är Apples utvecklingsmiljö och är kostnadsfri. Den medföljer varje ny Mac (på installationsskivorna), men går även kostnadsfritt att ladda ner från medlemssidan hos Apple Developer Connection där även nya versioner samt en del annat dyker upp.

Xcode kan kompilera både för PowerPC och X86 oavsett om du har PowerPC eller Intel-processor. Där spelar det ingen roll vilken processor du har.

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-06-20 22:11

kört visual studio , Tack för infon.. ska söka efter begagnade mac mini,s då,

Räkna dock bara med att den inte är lika kraftfull som en ny Mini om du väljer en G4. Se även till att den har ordentligt med minne, helst 1 GB är att föredra även om mindre går bra både för Tiger och Leopard (nästa version av Mac OS X som släpps i höst).

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-06-20 22:26

Stor skillnad? en ny mac mini = 6000 , En g4 är väl typ 3000 eller? tycker många mac minis jag sett på nätet ligger 5000+ g4:or med.. konstigt. :/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-20 23:08

Macen är en perfekt utvecklingsplattform utav många skäl. Bland annat att är POSIX-kompatibelt och de flesta verktygen för de vanliga *nix-miljöer finns, väldigt trevligt om man arbetar mycket med tex Solaris eller Linux i vardagen (främst bland akademiker inom ämnet inträffar detta...) Sedan så satsar Apple en hel del på Open Source och utveckling framåt.

Rekommenderar att gå med i ADC om man ska satsa på att utveckla för macen.

Om du är sugen på begagnad mac, dock inte mac mini, har jag en powermac till salu för 2500kr. Om du inte har vill lägga ner allt för mycket pengar.
http://www.99.se/mac-saeljes/218897-pm-dual-450mhz-896mb-ram-2500kr.html

  • Medlem
  • stockholm
  • 2007-06-28 11:32

Börjat använda xcode Feels good .

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-06-28 15:35

Men Carbon-APIt känns ju ärligt talat rätt sunkigt att behöva använda.

1
Bevaka tråden