Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om NAS och extern backup

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-28 07:41
  1. Funkar denna NAS-produkt till min Mac Pro?http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WDG2NC10000E

  2. Vad har snabbast överföringshastighet? NAS eller FW800, med lika uppsättning hårddiskar?

  3. Finns det någon maxgräns för filstorlek/mängd vid överföring via NAS och FW800?

Senast redigerat 2007-06-28 10:55

Hittade följande operativsystemkrav:

System Requirements

* Available 10/100/1000Base-T Ethernet connection (network adapter, router, switch, or hub port)
* Broadband Internet connection
* 500 MB of available local hard drive space
* 512 MB RAM
* Pentium III class, 500 MHz or newer
* Windows® 2000/XP Home/Pro
* Web browser (Internet Explorer 6.0 or later, Mozilla Firefox 1.0.3 or later)
* CD-ROM or DVD-ROM drive

http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=319

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-28 13:20
Ursprungligen av Björnström:

Hittade följande operativsystemkrav:

System Requirements

* Available 10/100/1000Base-T Ethernet connection (network adapter, router, switch, or hub port)
* Broadband Internet connection
* 500 MB of available local hard drive space
* 512 MB RAM
* Pentium III class, 500 MHz or newer
* Windows® 2000/XP Home/Pro
* Web browser (Internet Explorer 6.0 or later, Mozilla Firefox 1.0.3 or later)
* CD-ROM or DVD-ROM drive

http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=319

Ok, då får jag titta efter något annat. Tack för hjälpen.

Med Firewire 800 får du 65MB/sekund i praktiken om du har en snabb extern hårddisk. Med NAS som går över Gigabit Ethernet skulle jag bli förvånad om du får liknande prestanda men det finns säkert andra här som har praktiska resultat.

Min gissning är att Firewire 800 är minst dubbelt så snabbt i praktiken vid kopiering av stora filer. För mindre filer är det andra begränsningar som minska skillnaden.

Ursprungligen av Björnström:

Min gissning är att Firewire 800 är minst dubbelt så snabbt i praktiken vid kopiering av stora filer. För mindre filer är det andra begränsningar som minska skillnaden.

Jag tror det är en god gissning och jag tror att vid många små filer så är skillnaden ännu större faktiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-28 13:25
Ursprungligen av Björnström:

Med Firewire 800 får du 65MB/sekund i praktiken om du har en snabb extern hårddisk. Med NAS som går över Gigabit Ethernet skulle jag bli förvånad om du får liknande prestanda men det finns säkert andra här som har praktiska resultat.

Min gissning är att Firewire 800 är minst dubbelt så snabbt i praktiken vid kopiering av stora filer. För mindre filer är det andra begränsningar som minska skillnaden.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror det är en god gissning och jag tror att vid många små filer så är skillnaden ännu större faktiskt.

Tack båda, för svaren.

Dock tycker jag att det är lite missvisande att man anger MB/s när man deklarerar FW400 respektive 800 i produktspec. Eller är jag helt körd?

Det beror vad du skall ha NASen till backup eller som filserver?

"EMC® Retrospect® Express backup software - Easy-to-use software for scheduled or on-demand file backup. "
Denna backupfunktion fungerar utmärkt för bakup av både mac och win.

"Data OnHand™ - From any PC, use Windows Explorer to securely browse through folders on My Book World Edition. Open, edit and save files as though they are right there with you."
Denna funktion är Win 2000 och framåt.

Åtminstonde 100 Mb nätverk är långsammare än både FW400 och USB 2 en faktor på 2 eller så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-29 10:24
Ursprungligen av DrBoar:

Det beror vad du skall ha NASen till backup eller som filserver?

Jag ska använda det som extern backup. Tack för ditt inlägg. Jag siktar in mig på extern hårddiskuppsättning med FW800 anslutning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 20:01

tänkte exakt på samma hårddisk dock använda den som filserver, någon som har någon erfarenhet angående denna hårddisk?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-06 09:26

Ibland ska man inte lite på allt som står

Jag använder modellen MyBook Pro 1TB till min MacPro. Det fungerar bra och jag kör diskarna i RAID0 (konfigurerat i diskhanteraren). Hur vida knappen fungerar (med visning av ledigt utrymme) vet jag dock inte, då jag inte använder den. Kan inte se varför den inte skulle fungera i nätverksläge, men eftersom jag har den vanliga, utan nätverksinkoppling, så kör jag FW800 och vid test med Kona så får jag ut följande:

Disk: MyBook 2x500GB (Raid0) FireWire 800

Resultat: Write 44,2 MB/s - Read 63,9 MB/s

Man får knappast ut de hastigheter via nätverket va?

En "nackdel" är att den har en högljudd fläkt som spinner loss när den blir för varm (och det blir den snabbt). Inga större problem för mig då jag bara använder den som Backup.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag använder modellen MyBook Pro 1TB till min MacPro. Det fungerar bra och jag kör diskarna i RAID0 (konfigurerat i diskhanteraren).

[...]

Inga större problem för mig då jag bara använder den som Backup.

Känns det inte lite bakvänt att använda RAID 0 för backup? Det räcker ju med att en av diskarna pajar så har du förlorat all info.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-07-09 21:24

Tja, jag har filerna på två andra ställen, men visst. Det kan verka konstigt att ha RAID0 på backupen. Men den är har ganska liten upptid. Just nu har den ingen alls, eftersom FW800-sladden är för kort, efter att jag flyttat datorn.

Jag är också lite sugen på den där disken, antar att det här är samma WEBHALLEN.com [Western Digital Extern HDD My Book World Edition 1TB (LAN) (USB-Host)] (olika artikelnummer men det kanske beror på färgen) ? Jag tänkte använda den med en bärbar Mac med osx/win xp och en xbox och då endast som filserver, typ iTunes, bilder/filmer och manuell back-up. Det ska väl inte vara några problem att använda den för det? Förstår jag det rätt så är det väl bara möjligheten att komma åt filerna externt med WD:s eget program som bara fungerar i xp? I så fall kan jag väl leva med det.

1
Bevaka tråden